کد خبر: ۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
جاده صاف کنی بهشت،‌ فقط با موعظه و خطابه نیست بلکه طبق تعالیم اسلام، یکی از مهم ترین وظایف حکومت برای رستگاری مردم، تأمین معاش است و الّا اگر زندگی مادی مردم تأمین نباشد،‌ سخن گفتن از بهشت چندان کارساز نخواهد بود.
جدال با دولت حسن روحانی از مسیر  پرونده هسته ای به مسیر بهشت و جهنم رسیده است. در چند روز اخیر سخنان رییس جمهور درباره اینکه "نمی توان با زور شلاق مردم را به بهشت برد" با انتقاد شدید برخی امامان جمعه و منتقدان دولت روبه رو شده است.

خطیب جمعه تهران و مشهد از حسن روحانی انتقاد کردند.

حجت الاسلام احمد خاتمی گفت: «رسالت این است که جاده بهشت صاف شود، به همین جهت حکومت وظیفه دارد جاده را برای بهشتی شدن مردم هموار کند.»

احمد خاتمی افزود: «اینکه بگویند مردم را آزاد بگذاریم تا هر کاری که می‌خواهند بکنند و در عرصه‌های اخلاقی ، سیاسی و اقتصادی آزادند و می‌توانند حدود الهی را بشکنند و امر به معروف و نهی از منکر هم نداشته باشیم، مورد تایید هیچ کس و هیچ مسئولی در نظام اسلامی نیست.»

حجت الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز بدون نام بردن از رئیس جمهور از سخنان اخیر او انتقاد کرد و گفت: «شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد»

او اظهار کرد: «مسیر فطری انسان‌ها بهشت است و اگر انسان‌ها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت می‌روند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند.»

اما در کنار اعتراض ائمه جمعه به آن سخن روحانی حجت الاسلام حمید روحانی نیز رییس جمهور را به زیر سوال برد و اظهاراتی توهین آمیز در این باره بیان کرد. حمید روحانی گفت: «چرا رئیس جمهور مطرح می کند که نباید کسی را با شلاق به بهشت برد. اکثریت مردم به نظام رای دادند و گفتند باید احکام اسلام اجرا شود. این ها که می گویند نباید با شلاق مردم را به بهشت بیرون برد یعنی هرج و مرج در کشور حاکم باشد. این ها نگویند اسلام، بگویند ما می خواهیم اسلام نباشد و هرکس هرکاری خواست بکند. حتی آنهایی که حرف امام(ره) را نمی فهمیدند حاضر بودند برای کم شدن بی بند و باری با شاه کنار بیایند.»

حمید روحانی معتقد است "آقای روحانی از اول روش انقلابی را قبول نداشت و ندیدم قبل از انقلاب حرکت سیاسی مشخصی که در راستای مبارزات و حرکت انقلابی امام باشد، انجام دهد و برداشتم این است که این راه را قبول ندارد و دور از خردمندی می داند." سخنان حمید روحانی توسط خبرگزاری بسیج منتشر شده است.

همه این سخنان تند در پی آن مطرح می شود که حسن روحانی، گفت: "اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد."

اما اکنون با این واکنش‌ها روحانی امروز سعی کرد در نشستی این سخن خود را روشنتر کند و به منتقدان خود پاسخی دهد.

رییس جمهور عنوان کرد که دولتی دینی خوب است، اما در مورد دین دولتی باید بحث کنیم، دین را نباید به دست دولت داد، چون دین در دست کارشناسان،‌ علما، صاحب نظران و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کند و دولت باید حمایت کند.

او  افزود: «بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌داند،‌ دین چیست و نه آخرت. اما همیشه قصه آخرت را می خورند.»

تاکنون انتقادی به سخنان امروز رییس جمهور نشده است اما به نظر می رسد که در روزهای آینده باید منتظر شدیدترین حملات به این سخنان باشیم.

منظور روحانی چیست؟
در کنار توضیحات امروز حسن روحانی، حسام الدین آشنا نیز در صفحه فیس بوک خود با اشاره به انتقادات احمد خاتمی در نماز جمعه توضیحاتی ارائه کرد و گفت "اظهارات آقای خاتمی، بیان عمومی دلواپسی های بخشی از جامعه متدین است. دولت اسلامی هم موظف به تسهیل و تسریع تعالی اجتماع است، هم مکلف به کاهش زمینه های آسیب ها و مقابله با تهدیدات فرهنگی."

مشاور رییس جمهور افزود: «دیدگاه رییس جمهوری درباره اهداف و وظایف فرهنگی دولت با بسیاری از عالمان و سیاستگذاران کشور همسو است اما ایشان ضرورت بازنگری انتقادی و آسیب شناسانه درمورد شیوه ها و آثار خواسته و ناخواسته اقدامات اجرایی و قضایی در مسایل فرهنگی را یادآوری می کنند.»

او گفت: «وقتی کارآمدی فیلترینگ، پارازیت، راپل و گشت ارشاد را مورد پرسش قرار می دهد، نمی خواهد از محتوا و اهداف تلویزیون های ماهواره ای و سایت های فضای مجازی دفاع کند بلکه به دنبال راه های موثرتر، معقول تر و مقبول تر برای دفاع از هویت، حیثیت و کرامت مردم و به خصوص نسل جوان است. کاهش حضور و ظهور اندیشه و اقدام نظامی و انتظامی در مواجهه با این پدیده ها به معنای استقبال بیشتر از حضور فن شناسان، روانشناسان، جامعه شناسان، فرهنگ شناسان و ارتباطات شناسان در عرصه فضاهای رسانه ای نوین است.»

همچنین سایت عصر ایران نیز در مطلبی سخنان اخیر حسن روحانی را شبیه به سخنان رهبر انقلاب در 23 اردیبهشت 93 دانست، آنجا که ایشان اظهار کردند: «حاکم اسلامى می خواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند. اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است، ما باید راه را باز کنیم؛ ما باید کار را تسهیل کنیم براى مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ى ما است، این کارى است که امیرالمؤمنین بار آن را بر دوش خود گرفته است و احساس وظیفه میکند که مردم را به بهشت برساند.»

عصر ایران در ادامه با اشاره به انتقادان احمد خاتمی  آورده است: «جاده صاف کنی بهشت،‌ فقط با موعظه و خطابه نیست بلکه طبق تعالیم اسلام، یکی از مهم ترین وظایف حکومت برای رستگاری مردم، تأمین معاش است و الّا اگر زندگی مادی مردم تأمین نباشد،‌ سخن گفتن از بهشت چندان کارساز نخواهد بود. بنابراین، اگر دولتی بخواهد با اصلاح روابط بین المللی کشور، کاهش نرخ تورم،‌ افزایش صادرات، رونق تولید و نظایر این ها،‌ معیشت مردم را ارتقا دهد،‌ دقیقاً در راستای دینداری مردم و جاده صاف کنی بهشت کار کرده است ولی برخی این ها را نمی بینند و فکر می کنند جاده صاف کنی بهشت ،‌یعنی بگیر و ببند و ایجاد محدودیت و سانسور. »
منبع: فرارو
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
1
1
روحانی متشکریم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین