|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۷۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
محمدی در خصوص ترکیب سنی حجاج هم گفت: بیش از 70 درصد زائران ایرانی 50 سال به بالا بودند و 28 درصد هم 30 تا 50 سال سن داشتند؛ تنها 1/3 درصد از حجاج کمتر از 30 سال بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیگیری موضوع دیه قربانیان فاجعه منا گفت: با وزیر حج عربستان به صورت جدی مطرح کردیم تا در قالب قاعده فقهی «قتیل الزحام» به بازماندگان شهدای حج دو سال قبل پرداخت شود.

حمید محمدی صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه موضوع دیه حجاج فاجعه منا در حال بررسی و پیگیری است، تاکید کرد: هنچنان بر پیگیری موصوع فاجعه منا اصرار داریم و پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت شهدای گمنام فاجعه منا، افزود: امسال ۷ خانواده از بازماندگان شهدای منا که مهمان سازمان حج و زیارت بودند، برای آزمایش دی‌ان‌ای به حج اعزام شدندکه منتظر پاسخ آزمایش‌ها هستیم.

حمید محمدی برگزاری حج امسال را عزتمند همراه با امنیت، احترام و آرامش اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مراسم حج امسال با عنایت ویژه خداوند مطابق انتظارات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دولت و مردم در کمال آرامش و امنیت برگزار شد. این درحالیست که پیش از آغاز مراسم حج به دلیل فضای منفی سنگین حاکم بر عربستان بسیاری از مردم و مسئولان کشور نگران بودند.

وی افزود: این فضای منفی سنگین نیز ناشی از نگاه منفی برخی از شبکه‌های مجازی در کشور ایجاد شده بود، البته مشکلات حج امسال با سال‌های قبل متفاوت بود اما با مدیریت مناسب و همکاری کشور عربستان مراسم حج به خوبی و عزتمندانه برگزار شد.

محمدی با اشاره به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان پیش از برگزاری مراسم حج افزود: ما برای آغاز انجام تدارکات لازم حج با سایر کشورها حدود 4 ماه تاخیر داشتیم که این موضوع مشکلات بسیاری از جمله کمبود هتل، آشپزخانه و پرواز را برای ما ایجاد کرده بود و با توجه به از دست دادن زیرساخت‌های لازم عملا نیاز به تلاش‌های مضاعف برای برگزاری مراسم بودیم.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت یادآور شد: بسیاری از هتل‌های مکه اجاره داده شده بود و ظرفیتشان تکمیل بود، همچنین در روزهایی که نیاز به پرواز از کشور سعودی بودیم دو شرکت عربستانی پروازهای خود را لغو کردند در حالی که نسبت به سال گذشته با افزایش 35 درصد زائران ایرانی روبه‌رو بودیم.

وی ادمه داد: خوشبختانه با همکاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پرواز حجاج را با ظرفیت‌هایی موجود در کشور انجام دادیم، به طوری که ۷۵ درصد حجاج توسط هواپیماهای جمهوری اسلامی عازم مکه شدند.

محمدی با اشاره به برنامه ریزی یک ساختار منسجم در ایام تشریق گفت: مدیریت جمعیت دومیلیون و 400 هزار نفری در یک زمان و مکان کار سخت و پیچیده‌ای است که خوشبختانه با هماهنگی نهادهای مختلف توانستیم این برنامه را مدیریت کنیم به طوری که برنامه زمانبندی برای عزیمت به جمرات و هماهنگی مسئولان حج عربستان برگزار شد و خوشبختانه در این زمینه مشکلی نداشتیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به آماری از حجاج اعزامی اشاره کرد و گفت: امسال 20 درصد به تعداد حجاج سراسر دنیا که معادل 500 هزار نفر بودند، افزوده شده بود که بر همین اساس نیز تعداد حجاج ایرانی 35 درصدی افزایش یافته بود.

محمدی در خصوص ترکیب سنی حجاج هم گفت: بیش از 70 درصد زائران ایرانی 50 سال به بالا بودند و 28 درصد هم 30 تا 50 سال سن داشتند؛ تنها 1/3 درصد از حجاج کمتر از 30 سال بودند.

ایجاد آرامش زائران با استفاده از مچ بند

رئیس سازمان حج و زیارت استفاده از مچ بندهای حجاج را یکی از برنامه‌های مثبت در حج دانست و گفت: پیش از حج امسال حرف‌ها و نقل های بسیاری درباره مچ‌بندها مطرح شده بود، اما این مچ‌بند اثر روانی بسیار خوبی برای حجاج داشت و از این طریق تعداد راهنماها عملا چندبرابر شد زیرا بسیاری از زائران احساس امنیت و آرامش داشتند.

حضور ۱۵ هزار زائر اهل سنت در حج

محمدی ادامه داد: امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت در مراسم حج حضور داشتند که به همین دلیل ساز و کار ویژه‌ای به ویژه در منا برای آنها در نظر گرفتیم به طوری که همه نیروهای ما برای این افراد در منا مستقر شدند و این ۱۵ هزار زائر با سرویس های مناسب به عرفات منتقل شدند.

آماده کردن غذای 86هزار زائر در 3 آشپزخانه

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر تامین امنیت غذایی حجاج ایرانی اظهار کرد: موضوع تهیه و توزیع غذای حجاج ایرانی مانند سال‌های قبل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود به طوری که سه آشپزخانه مرکزی غذای ۸۶ هزار زائر را آماده و در ۹۳ هتل توزیع می کردند و امنیت غذا از لحظه ورود اقلام غذایی تا توزیع تحت کنترل بود.

محمدی همچنین به عدم خرید سوغات توسط حجاج اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معطم رهبری مبنی بر نیاوردن سوغات، بسیاری از حجاج این موضوع را مورد توجه قرار دادند که همین مساله باعث شد تا میزان بارهای حجاج به اندازه استاندارد بوده و نیازی به استفاده از هواپیمای باربری نباشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین