|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۷۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
مهندس غفوري همچنين مي‌گويد: از متقاضيان محترم مسكن مهر تقاضا مي‌شود هشيار باشند و تمامي موارد مرتبط با واحدهاي خود را از كانال تلگرام شركت عمران و سايت شركت عمران شهر جديد پرديس پيگيري كنند.
از شرق تهران كه به‌سوي رودهن مي‌راني، پس از قريب يك ساعت به مجتمع‌هاي بزرگ مسكوني مي‌رسي كه در كنار هم، در دامنه كوه بنا شده‌اند و هزاران واحد آپارتماني را در خود جاي داده‌اند و يا قرار است جاي دهند. مسكن مهر شهر جديد پرديس يكي از بزرگترين پروژه‌هايي است كه در قالب انبوه‌سازي در كشور اجرا شده است و علاوه بر كساني كه با وجود مشكلات ناشي از كمبود برخي امكانات در آ‌ن‌ها ساكن شده‌اند، شمار قابل توجه ديگري از متقاضيان مسكن مهر همچنان منتظرند تا پس از سال‌ها انتظار، كليد واحدهايشان را تحويل بگيرند و از مستأجري و مصائب آن رهايي يابند.

مسكن مهر پرديس از جمله پروژه‌هايي است كه به دليل شرايط خاص جغرافيايي و به ويژه نزديكي به كلانشهر تهران،‌ متقاضيان پرشمارتر و البته هزينه‌هاي پرداختي بيشتري هم داشته است كه امروز براي خانه‌دار شدن در شهر جديد پرديس، روزشماري مي‌كنند و چشم اميد به تحقق وعده‌هاي مسئولان دارند.

تكميل يك ميليون و 960 هزار واحد مسكوني

كمبود و گراني واحدهاي مسكوني به‌ويژه در كلانشهرها، در سال 1386 دولت وقت را به صرافت طراحي و اجراي پروژه‌هاي مسكن‌مهر در سراسر كشور انداخت كه پس از گذشت يك دهه از آغاز اين طرح بزرگ ملي، اگرچه چندين هزار ايراني در مسكن‌هاي مهر سكني‌گزيده‌اند، اما بسياري از مشكلات آن‌ها همچنان پابرجا است و دولتمردان را با چالش‌‌هاي جدي براي حل مشكلات ياد شده، رودررو كرده است.

احمد اصغري مهر‌آبادي، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اين ‌كه خانه‌دار شدن مستاجران از رويكردهاي اصلي دولت‌ها از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز بوده است و ساخت مسكن مهر در تمامي استان‌هاي كشور از راه‌هاي تحقق اين هدف محسوب مي‌شود، يادآور شده است: از سال 1386 تاكنون ساخت 2 ميليون و 200 هزار واحد مسكوني مهر در كشور كليد خورده و يك ميليون و 960 هزار واحد آن‌ها تكميل شده است.

وي با اشاره به عملكرد دولت يازدهم در زمينه تكميل واحدهاي مسكن‌مهر در كشور مي‌گويد: در اين دولت مجموعاً حدود 900 هزار واحد مسكن مهر تكميل شده و به بهره‌برداري رسيده است. همچنين 85 درصد وصولي اقساط مسكن‌مهر در دولت يازدهم انجام گرفته و مدت زمان بازپرداخت اقساط ياد شده از 15 به 20 سال افزايش يافته است.

ضرورت تكميل واحدهاي مسكن‌مهر

مهرآبادي با بيان اين‌كه اين سقف اعطاي تسهيلات بانكي‌ هم در 2 مورد بيشتر شده است، مي‌افزايد: در زمينه صدور پايان‌كار براي واحدهاي مسكن‌مهر مشكلاتي وجود دارد و انجام آن به وسيله شهرداري‌ها، بدون حل مسايل بيمه و ماليات امكان‌‌پذير نيست.

قائم مقام وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه تأكيد رئيس جمهوري بر تكميل مسكن‌مهر و سپس تحويل واحدهاي آن‌ها به متقاضيان است، اظهار مي‌دارد: به طور قطع بخش عمده پروژه‌هاي مسكن‌مهر امسال به پايان مي‌رسد. اگرچه وزارت مسكن و شهرسازي تنها متولي پروژه‌هاي مسكن مهر نيست، اما وظيفه تأمين زمين و تسهيلات پروژه‌هاي مزبور به اين وزارتخانه واگذار شده است.

مهرآبادي با تأكيد بر اين‌كه واحدهاي مسكن مهر نبايد ناقص و تكميل نشده به متقاضيان تحويل داده شود، مي‌گويد ما مخالف تحويل پروژه‌هاي ناتمام به مردم هستيم و معتقديم كه واحدهاي مسكن مهر بايد براي متقاضيان آن‌ها قابل سكونت باشد.

مشكلات مسكن‌مهر پرديس

متقاضيان مسكن‌مهر هم مانند مسئولان ذي‌ربط در اين پروژه بزرگ ملي، ترجيح مي‌دهند واحدهايشان را به صورت كامل تحويل بگيرند، تا بعدها دچار مشكلات عديده نشوند. اما اين واحدها چه موقع تحويل‌شان مي‌شود و چه موانع و مشكلاتي در اين خصوص وجود دارد؟

امين قنبري، از متقاضيان واحدهاي مسكوني زون5 فاز 11 مسكن مهر شهر جديد پرديس در گفتگو با گزارشگر روزنامه اطلاعات، با يادآوري اين كه خردادماه 1391 كلنگ ساخت بخشي از 80 هزار واحد مسكن مهر در شهر جديد پرديس به زمين زده شده است تا متقاضيان واجد شرايط پس از 18 ماه در آن‌ها ساكن شوند، مي‌گويد: در فازهاي 5 و 9 ساخت 10 هزار واحد، فاز 8 به تعداد 30 هزار واحد و فاز 11 معادل 35 هزار واحد به وسيله انجمن انبوه‌سازان، 70 پيمانكار ايراني و يك شركت تركيه‌اي پيش‌بيني شده و آورده نقدي اوليه براي آن‌ها به ترتيب 27 ميليون تومان، 32 ميليون تومان و 25 ميليون تومان و وام‌هاي تخصيص يافته هم 25 ميليون تومان تعيين شده بود.

قنبري با اشاره به آورده نقدي فعلي فازها توضيح مي‌دهد: آورده‌هاي فعلي فازهاي 5 و 9 حدود 34 ميليون تومان، فاز 8 بين 50 تا 60 ميليون تومان و فاز 11 حدود 30 ميليون تومان و ميزان وام فعلي آن‌ها هم 40 ميليون تومان است.

تعداد واحدهاي افتتاح شده نيز از اين قرار است: فازهاي 5 و 9، 650 واحد(تيرماه 96)، فاز 8 حدود 3 هزار و 500 واحد (اسفند 95 و ارديبهشت 96) و فاز 11 حدود 5 هزار واحد كه در اين فاز فقط 500 خانوار ساكن شده‌اند.

مسئوليت واحدهاي اجرايي

قنبري با اشاره به امكانات حذف شده مانند پاركينگ و انباري در برخي فازها، قابل بهره‌برداري نبودن امكاناتي مانند مسجد، مدرسه، كلانتري و مراكز درماني را از جمله مشكلات واحدهاي افتتاح شده فازهاي 5، 9، 8 و 11 مسكن مهر پرديس اعلام مي‌كند و با تشريح وظايف، محدوديت‌ها و تقصيرات هر يك از اركان هاي اجراي پروژه‌هاي ياد شده، شامل متقاضيان خريد، كارگزاري مسكن مهر، بانك مسكن، شركت عمران پرديس و ساير سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي مانند مخابرات و اداره‌هاي فاضلاب و گاز، مي‌افزايد: نوع برخورد با پيمانكاران متخلف و قراردادهايشان به طولاني شدن مدت اجراي پروژه‌ها و عدم تكميل واحدهاي مسكن مهر پرديس منجر شده است.
قنبري با اشاره به كيفيت نازل برخي از واحدهاي مسكوني، اظهار مي‌دارد: تغيير در نقشه‌هاي ساخت در برخي از فازهاي بدون اطلاع متقاضيان، به حذف انباري در اين واحدها انجاميده است. همچنين برخي از پيمانكاران به حذف امكانات اوليه مورد تعهدات‌شان پرداخته‌اند كه به زيان متقاضيان مسكن مهر پرديس است.

پاسخگويي به متقاضيان

مهندس سعيد غفوري، مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس در گفتگو با گزارشگر روزنامه اطلاعات، در پاسخگويي به مشكلات متقاضيان مسكن مهر پرديس مي‌گويد: عليرغم مشكلات و موانع فراوان در پروژه 82 هزار واحدي مسكن مهر پرديس مانند توپوگرافي‌هاي خشن، مكان‌يابي‌هاي نامناسب، عدم احداث به موقع پروژه‌هاي خدمات روبنايي و تاسيسات زيربنايي پروژه كه مكمل تحويل واحدهاي مسكن مهر به متقاضيان است، پروژه مسكن مهر شهر جديد پرديس آخرين پروژه‌اي بوده كه عمليات اجرايي آن، آغاز شده است.

وي درباره خلف وعده‌هاي گذشته در خصوص زمان تحويل واحدهاي مسكن مهر و از جمله بلوك‌هاي زون 5 فاز 11 توضيح مي‌دهد: با توجه به دستور صريح دولت تدبير و اميد درباره اتمام پروژه‌هاي مسكن مهر تا پايان امسال شركت عمران پرديس هم مانند ديگر نقاط كشور، به دنبال اتمام پروژه‌ها و تحويل آن‌ها به متقاضيان در موعد مقرر است.


واگذاري عرصه واحدها

مي‌پرسيم: آيا امكان تملك خانه‌هايي كه تحت عنوان 99 ساله ثبت نام شده‌اند، به متقاضيان وجود دارد؟ كه مهندس غفوري در پاسخ اظهار مي‌دارد: قانون در خصوص طرح مسكن مهر 99 ساله،
چگونگي مالك شدن عرصه آن‌ها را به صورت شفاف بيان كرده است كه بر اين اساس، در صورت آمادگي متقاضيان، شركت عمران شهر جديد پرديس اعلام مي‌دارد مي‌تواند عرصه واحدهاي مسكن مهر را هم به متقاضيان واگذار كند.

مهندس غفوري درباره اضافه دريافت متقاضيان مسكن مهر مي‌افزايد: در يك سال گذشته هيچ مقام مسئولي در وزارت راه و شهرسازي و شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد بحث افزايش قيمت و يا ديركرد را مطرح نكرده است، ضمن آن كه قيمت ساخت پروژه‌هاي مسكن مهر شهر جديد پرديس قطعي شده است و سازندگان نيز آن را پذيرفته‌اند و الحاقيه قراردادها را هم امضاء كرده‌اند.

تحويل 2 هزار واحد به متقاضيان

مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس درباره فروش اقساطي واحدهاي مسكوني مسكن مهر پرديس مي‌گويد: در گذشته يكي از مشكلات فروش اقساطي واحدهاي مسكن مهر اين بود كه متقاضيان قبل از تحويل گرفتن واحدهايشان براي دريافت دفترچه اقساط به بانك مراجعه مي‌كردند، ولي با بازنگري انجام شده، ساكن شدن متقاضيان در واحدهايشان سرعت گرفته و موانع و مشكلات آن برطرف شده است.

مهندس غفوري با يادآوري اين كه تعداد 2 هزار و 6 واحد مسكوني در زون 5 فاز 11 مسكن مهر پرديس به زودي افتتاح مي‌شود، در خصوص پيشرفت ديگر واحدهاي مسكن مهر شهر جديد پرديس مي‌افزايد: با توجه به تلاش همكاران شركت عمران شهر جديد پرديس و تعامل با دستگاه‌هاي خدمات رسان در مورد تأمين زيرساخت‌ها، شاهد پيشرفت‌هاي بسيار خوبي هستيم، به گونه‌اي كه در آينده نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه‌ها و تحويل واحدهاي مسكن مهر پرديس به متقاضيان خواهيم بود.

خط مترو تهران ـ پرديس

يكي از نيازهاي ساكنان مسكن‌هاي مهر در حال و آينده، توسعه شبكه‌هاي ارتباطي و به خصوص خطوط مترو در شهرهاي جديد اطراف تهران است كه مهندس غفوري در اين باره اظهار مي‌دارد: با توجه به تصويب ساخت و راه‌اندازي خط مترو تهران ـ پرديس، بسياري از مشكلات ساكنان واحدهاي مسكن مهر پرديس در خصوص حمل و نقل نيز حل خواهد شد.

كوتاه‌شدن دست دلالان

يكي ديگر از مشكلاتي كه خريد و فروش واحدهاي مسكن مهر را آسيب‌پذير كرده، ورود دلالان سودجو به اين بازار است كه مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس در اين رابطه توضيح مي‌دهد: از جمله مواردي كه شركت عمران شهر جديد پرديس و متقاضيان مسكن مهر را دچار مشكلاتي كرده بود، ورود دلالان به عرصه خريد و فروش واحدهاي پروژه‌هاي ياد شده بود كه با پيگيري‌هاي مستمر مديران شركت عمران و دادستان محترم شهرستان پرديس، دست بسياري از آنان از بازار خريد و فروش مسكن مهر كوتاه شده است.

مهندس غفوري همچنين مي‌گويد: از متقاضيان محترم مسكن مهر تقاضا مي‌شود هشيار باشند و تمامي موارد مرتبط با واحدهاي خود را از كانال تلگرام شركت عمران و سايت شركت عمران شهر جديد پرديس پيگيري كنند.

پيگيري ساخت و تحويل مسكن مهر

خبرگزاري تسنيم در گزارشي پيرامون مسكن مهر و مشكلات اجرايي آن، از جمله يادآور شده است: از بهار سال گذشته تا امروز پروژه‌هاي مسكن مهر پرديس سر و سامان گرفته است و به جز چند پروژه مشكل‌دار، روند ساخت و تكميل و تحويل آن‌ها با سرعت مناسبي پيگيري مي‌شود.

اين خبرگزاري با اشاره به نقش مخرب دلالان در بازار مسكن مهر، افزوده است: يكي از مشكلات پيش‌روي پروژه‌هاي مسكن مهر پرديس به جز ارائه خدمات زيرساختي، وجود دلالاني بود كه طي سال‌هاي اخير و در دوره‌هاي قبلي فعاليت‌هايي داشتند كه با اقدامي ضربتي، اين دلالان بازداشت شده‌اند و به اين ترتيب مي‌توان گفت كه بخشي از موانع موجود بر سر راه مسكن مهر براي تحويل به متقاضيان، از سر راه برداشته شده است.

خبرگزاري تسنيم همچنين با برشمردن مشكلات مسكن مهر، مي‌نويسد: يكي از چالش‌هاي پيش رو، وعده مختومه شدن پرونده مسكن مهر كشور تا پايان سال جاري است كه مسئولان وزارت راه و شهرسازي به خصوص در هفته دولت امسال تأكيد ويژه‌اي بر آن داشتند. به گفته قائم مقام وزير راه و شهرسازي در حال حاضر فقط 90 هزار مسكن مهر بدون مشكل در كشور باقي مانده است كه تا پايان سال جاري به اتمام مي‌رسد كه بخش قابل توجهي از آن‌ها در شهر جديد پرديس واقع شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین