|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۷۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
سخنگوی وزارت خارجه ایران همه‌پرسی منطقه کردستان را «اشتباهی استراتژیک» خواند.
 سخنگوی وزارت خارجه ایران همه‌پرسی منطقه کردستان را «اشتباهی استراتژیک» خواند.

بهرام قاسمی امروز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با الجزیره قطر اظهار داشت برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان «اشتباهی راهبردی است و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند». وی با انتقاد از اصرار مقامات منطقه کردستان بر اجرای همه‌پرسی جدایی گفت که این مسئله با روند سیاسی در عراق در تضاد بوده و به همه تلاش‌های صورت گرفته در منطقه برای مقابله با تروریسم ضربه می‌زند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: رأی‌گیری برای همه‌پرسی جدایی در 25 ماه جاری، روند سیاسی را در کشوری که دارای دموکراسی نوظهور است، تهدید می‌کند. قاسمی در مورد موضع ایران در قبال همه‌پرسی مذکور گفت: «معتقدیم برادران و دوستان کرد ما در سایه عراق یکپارچه و دموکراتیک و از طریق قانون اساسی ملی، به اهداف و حقوق کامل خود برسند».

وی در مورد اجرای همه‌پرسی جدایی هشدار داد و اظهار داشت که برگزاری این همه‌پرسی در زمان فعلی، چیزی جز هرج و مرج و بی‌ثباتی برای منطقه و کردستان عراق به ارمغان نخواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه ایران، تصمیم مقامات کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی جدایی را «شتابزده و حساب نشده» خواند و هشدار داد جدایی کردستان عراق به فاجعه‌ای شباهت دارد که منطقه را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله منجر به تقسیم و تجزیه کشورهایی در خاورمیانه خواهد شد و سرنوشت کردهای عراق و بقیه ملت‌های منطقه را در مرکز بحرانی قرار خواهد داد که همه از آن متضرر خواهند شد. قاسمی با بیان اینکه هیچ کسی در منطقه نمی‌تواند از «پیامدهای فاجعه‌بار» همه‌پرسی احتمالی فرار کند»، افزود: «بزرگترین ذینفع از این همه‌پرسی کشورهایی هستند که مشوق و حامی تقسیم کشورهای منطقه‌اند و تمایلی به برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه ندارند».رژیم صهیونیستی بارها از برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در 25 سپتامبر (سوم مهر) حمایت کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین