|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۷۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
اکبر قاسمی، سفیر پیشین ایران در اوکراین و مصر در مطلبی به موضوع بحران آزمایشهای موشکی کره شمالی و تاثیرات آن بر معادلات بین المللی پرداخته است.
 اکبر قاسمی، سفیر پیشین ایران در اوکراین و مصر در مطلبی به موضوع بحران آزمایشهای موشکی کره شمالی و تاثیرات آن بر معادلات بین المللی پرداخته است.
 
برای پی بردن به اینکه بحران کره شمالی چقدر سطح مخاطره آمیز داشته و آیا پیامدهای آن می تواند دیگر بحرانهای حاد جهانی همچون بحران سوریه و اوکراین و یمن را تحت تاثیرگذارد ، ابتدا باید پاسخ عالمانه ای به این سئوال دادکه سقف نهایی بحران کره شمالی در چارچوب کدام یک از اهداف زیر یا ترکیبی از آنها دنبال می شود:
 
1- آیا اهداف متصور صرفا در مدار منافع کره شمالی است که همان پذیرش رسمی سلاح اتمی دار شدن این کشور توسط بازیگران اصلی بین المللی است؟
 
2-بازیافتن اهداف و منافع مختلف سیاسی و اقتصادی چین از طریق مدیریت این بحران دربرابر نقض بنیادین معاهدات ترامپ با پکن در چارچوب تعاملات دو جانبه و بین المللی و اینکه چینی ها با بهره گیری از این ظرفیت متصل به جغرافیای سیاسی و اقتصادی خود، بیشترین بهره برداری خود را در راستای تنظیم و تلطیف ترامپ آن هم با سیاستی لاک پشتی مخصوص به خود دنبال می کنند.
 
جالب است جین پینگ با مهارت خارق العاده ای(با رویکرد مدیریت بهره گیری از ابزارهای مختلف بحران و با اتخاذ سیاست یکی به نعل و یکی به میخ)، عملا تنها راه تاثیرگذاری بر پیونگ یانگ را تا تسلیم سازی آمریکایی ها در اختیار خود دارد و آن را مدیریت می کند. نکته شگفت انگیز دیگر این که کیم با دست یابی به دو ظرفیت موازنه ساز (شامل یکی موتورهای موشک های بالیستیکی از نوع پ.دی 250 اوکراینی و دیگری آزمایش بمب های هیدروژنی )، بازی جدی خود را از مدار جغرافیایی شبه جزیره کره به دو منطقه لوس آنجلس و نیویورک منتقل کرده است و عملا احساس رعب واقعی را از نقطه مخاصمات دو کره به دایره کره جنوبی و واشنگتن منتقل کرده و در واقع کارد را بر شقیقه امنیت میهنی امریکا گذاشته است. به عبارتی کیم موازنه قوا را به نحو موثری به نفع خود ثبت کرده است.
 
اینک در تماسهای یک طرفه و ملتمسانه ترامپ با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین آمریکایی ها، امیدوارند که در قالب قطعنامه جدید شورای امنیت در روز دوشنبه آتی (ممنوعیت صادرت نفت به کره شمالی، منع واردات منسوجات از پیونگ یانگ، مصادره اموال کیم و اخراج کارمندان کره شمالی از تمامی کشورهای جهان) پکن را برای مهار کره شمالی متقاعد کنند.
ترامپ باخوش بینی زائدالوصفی، خبر از همکاری پکن و مسکو را روایت می کند.
 
این در حالی است که پکن و مسکو فقط در حد منع واردات منسوجات کره شمالی انعطاف به خرج داده اند و بعید است آمریکایی ها، حرف شان را به کرسی بنشانند. به این ترتیب عملا ادامه رویه برتری مواضع چین و مسکو در پرونده کره شمالی ادامه خواهد یافت.
 
بحران کره شمالی عملا ماهیت چالش سازی و مشکل آفرینی خود را برای آمریکا در درجه اول و همزمان در سطح بین المللی به همراه خواهد داشت. این روحیه کیم در برابر دیگر بازیگران بین المللی، فرصت مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم ساخته تا به منظور بهره گیری از وضعیت پیش آمده در برابر سیاست احتمالی ترامپ در اکتبر در زمینه برجام بهره برداری کند. به احتمال قوی دولت آمریکا در یک معادله نه لغو و نه تایید برجام با سیاست مرور زمان و احاله سازی غیررسمی به کنگره، زمینه تضعیف برجام را موجب خواهد شد.
 
بنابراین در یک جمع بندی مختصر، بحران کره در دو حالت مزبور یا حالت سوم که ترکیبی از نتایج هر دو سناریو مزبور بوده، به نفع کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران است. البته دیلی تلگراف لندن عمدتا متاثر از منابع صهیونیستی گزارشهای خود را تهیه می کند و با ارتباط دادن تصنعی ظرفیت های کره شمالی به جمهوری اسلامی ایران درصدد سیاه نمایی علیه ایران است که هوشیاری تهران در قبال اینگونه رویکردها را می طلبد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین