|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۷۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
جمعی از کارشناسان خلع سلاح با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کارساز بوده است از رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا به این توافق پایبند بماند.
 جمعی از کارشناسان خلع سلاح با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کارساز بوده است از رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا به این توافق پایبند بماند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز بیش از 80 کارشناس خلع سلاح روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال 2015 حاصل شد یک دستاورد مهم در تلاش‌های بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای است.

این کارشناسان که نگران اقدام احتمالی بعدی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای هستند در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این توافق شامل ابزارهای قدرتمند نظارت است این امکان را فراهم می‌کند تا تلاش احتمالی ایران در آینده برای دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای حتی در یک برنامه مخفیانه به درستی کشف شود.

دونالد ترامپ تا کنون بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را بدترین توافق مذاکره شده در تاریخ دانسته است. وی معتقد است که این توافق امتیازات زیادی به ایران می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین علی رغم گزارشات مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تائید پایبندی ایران به تعهداتش مدعی است که این کشور توافق را نقض می‌کند.

دونالد ترامپ طبق قوانین آمریکا موظف است هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره ارائه دهد. وی تا کنون دو بار پایبندی ایران را مورد تائید قرار داده و نوبت بعدی اواسط ماه اکتبر است. ترامپ در ماه ژوئیه هنگامی که تائید کرد ایران به تعهداتش عمل می‌کند گفت که اگر می‌توانست همان 180 روز قبل اعلام می‌کرد که ایران به توافق پایبند نیست.

گزارشات رسانه‌های آمریکا نیز حاکی از آن است که دولت ترامپ در تلاش است راهی برای تائید نکردن پایبندی ایران و نابود کردن این توافق بیابد.

به نوشته نیویورک تایمز این گزارشات نگران‌کننده کارشناسان خلع سلاح را بر آن داشت تا بیانیه‌ای را منتشر کنند و از ترامپ بخواهند تا به این توافق احترام بگذارد. در میان امضا کنندگان این بیانیه که کارشناسانی در حوزه دیپلماسی خلع سلاح هسته‌ای از سراسر جهان هستند نام نوبویاسو آبه رئیس کمیسیون انرژی اتمی ژاپن، هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توماس شی یک عضو پیشین پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توماس کانتری من دستیار پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین‌الملل به چشم می‌خورد.

این بیانیه به رهبری و ابتکار عمل مجمع کنترل تسلیحات که یک گروه حامی خلع سلاح در واشنگتن است ارائه شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین