|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۷۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
همچنین قدیر بال، قائم مقام وزارت اقتصاد ترکیه با اشاره به این که عمده محصولات وارداتی از ایران نفت و پتروشیمی است، گفت: علاوه بر این محصولات متنوع دیگری به ترکیه از طرف ایرانی‌ها صادر می‌شود و ما مایل به گسترش روابط تجاری هستیم.
 نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی با معاون قائم مقام وزیر اقتصاد ترکیه و هیات همراه دیدار و راهکارهای حمایت دوجانبه که به منظور تعیین اعضای دو کشور در انتخابات پیش روی سازمان بین المللی استاندارد و موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) را بررسی کردند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران، سازمانی حاکمیتی و فرابخشی زیر نظر رییس جمهور است، بر بهبود و گسترش روابط بین ایران و ترکیه تاکید کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: یکی از طرف‌های تجاری عمده ایران، ترکیه است و طی ۱۰ سال اخیر چند تفاهم نامه همکاری و برنامه اجرایی با ترکیه به امضا رسیده است.

پیروزبخت با اشاره به همکاری نزدیک ایران و ترکیه در موسسه استاندارد سازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (سمیک) گفت: لازم است دو کشور در تعیین اعضای شورای تایید صلاحیت این موسسه هماهنگی بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: دولت ایران به منظور هماهنگی با دیگر کشورهای اسلامی، تشکیل شورای سیاستگذاری حلال را به دبیری سازمان ملی استاندارد ایران تصویب کرده است.

وی توضیح داد: حدود ۳ سال قبل قانون عضویت ایران در "سمیک" به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان موضوع‌های مربوط به حلال به سازمان ملی استاندارد ایران واگذار شد و با تشکیل شورای سیاستگذاری حلال تمام فعالیت‌های مرتبط با این موضوع به این شورا سپرده شده است.

وی افزود: تاکنون موافقتنامه هایی نیز با سازمان‌های بین المللی در زمینه تجارت حلال امضا شده است.

همچنین قدیر بال، قائم مقام وزارت اقتصاد ترکیه  با اشاره به این که عمده محصولات وارداتی از ایران نفت و پتروشیمی است، گفت: علاوه بر این محصولات متنوع دیگری به ترکیه از طرف ایرانی‌ها صادر می‌شود و ما مایل به گسترش روابط تجاری هستیم.

این مقام دولتی ترک در ادامه افزود: برای گسترش روابط تجاری لازم است موانع فنی موجود را برطرف کنیم  تا فضای تجاری بین دو کشور تسهیل شود.

 وی هدف از سفر این هیات به ایران را انتخابات در سمیک اعلام کرد و خواستار حمایت جمهوری اسلامی ایران در انتخابات آتی این موسسه شد و با تاکید بر اینکه  ۳۳ کشور عضو و سه کشور اسلامی ناظر در "سمیک" هستند افزود: در چارچوب موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی "سمیک" درصدد ایجاد چتر صدور تایید صلاحیت حلال هستیم و برای تحقق این مهم و شروع بکار این موسسه در سریعترین زمان هماهنگی‌های لازم را با دوستان ایرانی خود داریم.

وی گفت: بحث حلال برای مسلمانان یک الزام است و هدف ما در "سمیک" کمک به جهان اسلام در حوزه حلال است، لذا ما بخوبی اهمیت تولید و تجارت حلال و نیاز جامعه مسلمانان را به این موضوع درک می‌کنیم.

قدیر بال افزود: در کشورهای غیر اسلامی، شرکت هایی هستند که در زمینه حلال از رقبای اسلامی خود جلوتر هستند و به همین نسبت بازار و متقاضی بیشتری برای محصولات حلال دارند.

وی گفت: ما هنوز نتوانسته ایم استانداردهای حلال کشورهای اسلامی را با "سمیک" منطبق کنیم و لذا باتوجه به درپیش بودن انتخابات هیات رئیسه این موسسه لازم است ایران و ترکیه هماهنگی‌های لازم را برای حضور در سطوح تصمیم گیری "سمیک" داشته باشند که خوشبختانه دیدگاههای دوطرف بسیار نزدیک است.

قدیر بال ادامه داد: جامعه اسلامی باید اهمیت این موضوع را هرچه بهتر درک و تشکیلاتی در این زمینه ایجاد کند.

محمت بوزدمیر، دبیرکل سازمان استاندارد ترکیه در این دیدار با مثبت ارزیابی کردن ارتباط بین دو سازمان استاندارد ایران و ترکیه در سالهای اخیر گفت: استاندارد ترکیه همکاری خود را با استاندارد ایران به ویژه در بخش آزمایشگاهی اعلام می دارد.

محمد حسین شجاعی، مشاور رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست با تاکید بر افزایش توان استانداردسازی در زمینه حلال در کشورهای اسلامی گفت: اگر تصمیم داریم مسائل و مشکلات سمیک را رفع کنیم باید توان فنی این موسسه را ارتقا دهیم.

وی ایجاد زیرساخت های حلال در سمیک را الزامی دانست و بیان کرد: ایجاد نظام تایید صلاحیت، ایجاد شبکه آزمایشگاهی مرجع، توسعه اصالت سنجی حلال از مواردی است که باید به آن توجه شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین