|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
سپردن راهنمایی تورهای گردشگری ایرانی در ترکیه به دلالان و در اصل 'راهنمانما' توسط آژانس های مسافرتی موجب پرداخت هزینه های اضافی از جیب گردشگران شده و موجی از نارضایتی گردشگران ایرانی را به همراه داشته است.
 سپردن راهنمایی تورهای گردشگری ایرانی در ترکیه به دلالان و در اصل 'راهنمانما' توسط آژانس های مسافرتی موجب پرداخت هزینه های اضافی از جیب گردشگران شده و موجی از نارضایتی گردشگران ایرانی را به همراه داشته است.

سالیان درازی است که گردشگران بی شماری از ایران برای بازدید از جاذبه های گردشگری ترکیه به این کشور سفر می کنند که بر اساس تازه ترین آمار از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در پنج ماه نخست امسال حدود 750 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده اند.
 
بسیاری از آژانس‌هایی که در ایران، گردشگران را در قالب تور به ترکیه می برند، مدعی هستند که خدمات چند روزه ای را به مسافر ارائه می‌کنند که این خدمات شامل هتل، پرواز، ترانسفر و راهنمای ایرانی است اما در بخش خدمات راهنمای گردشگران ایرانی، هیچ برنامه ای برای سفر گردشگران ایرانی تعریف نشده است و این شرایط مسافر را هنگام ورود به ترکیه دچار سردرگمی می‌ کند و باعث اتلاف وقت اتباع ایرانی و مانع استفاده گردشگر از بازه زمانی در اختیار به نحو احسن می شود.
 
 لیدرهای تورهای ایرانی در ترکیه در اقدامی بسیار ناجوانمردانه در مسیر فرودگاه تا هتل و در شرایطی که هنوز مسافر نسبت به شرایط آگاه نیست، با هیجان درباره جاهای دیدنی و تورهایی جانبی به تبلیغ پرداخته و گردشگران را در یک شرایط هیجانی مجاب می‌کنند که این تورها را خریداری کنند.
 
نرخ این تورهای جانبی تقریبا 5 تا 20 برابر قیمتی برگزار می شود که مسافر خود به تنهایی می تواند از آن استفاده کند.
 
این برخورد در نهایت بدبینی گردشگران را به همراه دارد ولی راهنمایان تورهای ایرانی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند چرا که دست گردشگران به جایی بند نیست و هیچ جا نمی تواند شکایت کند و علاوه بر این، تعداد گردشگران ایرانی آن قدر زیاد است که این راهنمایان نگران از دست دادن مشتری نیستند.
 
در چنین شرایطی راهنمایان حرفه‌ای در این حیطه وارد نمی شوند و فقط آژانس های گردشگری ایرانی تعدادی از افراد غیر‌ حرفه‌ای را به عنوان تور لیدر به مسافران معرفی می‌کنند.
 
این لیدرها معمولا از آژانس حقوقی نمی گیرند و درآمد خود را از درصد فروش تورهای آپشنال تامین می کنند.
 
بنابراین شکل لیدری تور تغییر کرده و سبب شده تا راهنمایان گردشگران خوب و حرفه ای در این حیطه وارد نشوند و مسافران تصویر نامناسبی از تور لیدر‌ها داشته باشند.
 
راهنمایان تورهای ایرانی در ترکیه گردشگران را نقره داغ می کنند
 
حسین-م گردشگر ایرانی در گفت و گو با ایرنا ضمن انتقاد از برخورد نامناسب راهنمایان ایرانی در استانبول اظهار کرد: راهنمایان ایرانی نه تنها اطلاعاتی از جاذبه های گردشگری ترکیه ارائه نمی دهند، بلکه گردشگران را گمراه و با دریافت مبالغ هنگفت جهت اجرای تورهای آپشنال، آنها را نقره داغ می کنند.
 
مهدی آزاده دیگر گردشگر ایرانی با اشاره به اینکه برای اولین بار به استانبول سفر کرده است، افزود: متاسفانه به علت ناآگاهی در روز اول ورود به ترکیه مبلغ یک میلیون تومان برای اجرای سه تور با راهنمای ایرانی پرداخت کردم.
 
وی ادامه داد: در زمان اجرای تور متوجه شدم که سایر گردشگران با پرداخت 10 درصد مبلغ پرداختی من، همان گشت ها را داشته اند.
 
وی با اشاره به این که بعد از اطلاع از این کلاهبرداری ها، به راهنمایان تور اعتراض کردم ولی اعتراضم بی جواب ماند، بیان کرد: بعد از بازگشت به ایران موضوع را با جدیت پیگیری خواهم کرد.

اکثر گردشگران ایرانی سابقه برخورد نامناسب راهنمایان را دارند
 
حسین-م گردشگر ایرانی در استانبول در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای چندمین بار به استانبول سفر کرده ام و در سفر اول خاطره تلخ برخورد راهنمایان ایرانی را تجربه کرده ام و دیگر گول تبلیغات توخالی آنها را نخواهم خورد.
 
امیر رستمی دیگر گردشگر ایرانی افزود: در روز اول سفر اخیر خود به تورهای پیشنهادی راهنمای ایرانی پاسخ منفی دادم و در عوض مورد غضب راهنمایان قرار گرفتم به طوری که دیگر جواب تماس هایم را هم جهت اطلاع از ساعت گشت شهری که در قرارداد با آژانس قید شده، ندادند.
 
وی با اشاره به اعتراضات گردشگران ایرانی نسبت به شیوه کار راهنمایان گردشگری در ترکیه بیان کرد: در طول سفر چند روزه در استانبول اکثر گردشگران ایرانی با برخورد نامناسب راهنمایان رو به رو شده اند و گردشگرانی را نیز دیده ام که با پرداخت مبالغ میلیونی به شکلی سرکیسه شده اند.
 
وی اظهار کرد: بهتر است با اطلاع رسانی دقیق و مناسب رسانه ها، گردشگرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، پیشاپیش از ماجرای برخوردهای راهنمانماها اطلاع داشته باشند تا دیگر در دام نیفتند.

حسین-م گردشگر ایرانی در منطقه سلطان احمد استانبول هم اظهار کرد: برای اجرای تور تنگه بسفر در روز اول سفر 90 دلار به راهنما پرداخت کردم این در حالی است که در زمان اجرای تور متوجه شدم که سایر گردشگران 10 دلار برای اجرای تور پرداخت کرده اند.
وی در حالی خبر از پرداخت این مبلغ داد که نرخ واقعی گشت و گذار در این مسیر 10 دلار نبوده و کمتر از پنج دلار است.
 
شایان ناصری نیز گفت: به دنبال اطلاع از این موضوع با راهنما تماس گرفتم ولی در پاسخ تماس من با جمله 'هیچ سندی دستت نیست' اقدام به قطع تماس کرد.
 
وی با تقدیر از ایرنا جهت پیگیری این موضوع و لزوم اطلاع رسانی این موضوع زشت و خارج از عرف بیان کرد: مسئولان گردشگری کشور پیگیری این موضوع را که کلاهبرداری محسوب می شود، در دستور کار قرار دهند.

مسئولین گردشگری کشور هر چه زودتر موضوع راهنمایان را ساماندهی کنند
 
حسین-م گردشگر ایرانی حاضر در استانبول همچنین گفت: برخلاف راهنمای حرفه ای تورهای خارجی که اغلب از برخورد راهنمایان تورها در ترکیه ابراز تأسف می کنند، این افراد راهنمانما نه تخصصی در زمینه‌ گردشگری دارند و نه آموزشی دیده‌اند و قطعا زمانی که اتفاقی رخ دهد، نمی‌توانند اوضاع را کنترل کنند.
 
علی صلاحی دیگر گردشگر ایرانی نیز افزود: درست است که این افراد ساکن ترکیه هستند و ممکن است چند فصل کاری را تجربه کرده باشند اما توانمندی‌ها و دانش راهنمایان گردشگری را ندارند.
 
وی ادامه داد: این راهنمانماها معمولا برای تامین معاش خود، کارهای غیرمرتبطی با برنامه سفر انجام می‌دهند که یک راهنمای حرفه‌ای در بیشتر مواقع حاضر نیست انجام دهد و علت این امر آن است که راهنمای حرفه‌ای برای کار خود ارزش قائل است و کاملا توجیه شده که در سفر خارجی چگونه باید رفتار کند و به خطوط قرمز مقصد و مبدأ آگاه است.
 
وی بیان کرد: با توجه به این که این موضوع همچون زخمی کهنه موجب آزار گردشگران ایرانی شده است، باید هر چه زودتر مقامات گردشگری کشور به این موضوع رسیدگی کرده و علاوه بر ساماندهی راهنمایان تورها، به شکایات نیز رسیدگی کنند.
 
استانبول مقصد اصلی گردشگران ایرانی عازم ترکیه
 
وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که ایرانی ها بعد از اتباع آلمان، دومین گروه پرشمار گردشگران خارجی وارد شده به شهر استانبول هستند و بنا به اعلام این مرجع رسمی در 6 ماه نخست سال جاری میلادی بیش از 337 هزار گردشگر ایرانی به استانبول سفر کرده اند و گردشگران ایرانی بعد از گردشگران آلمانی با 403 هزار نفر در رده دوم قرار دارند.
 
سالانه نزدیک به 10 میلیون گردشگر به استانبول سفر می کنند و در سالهای اخیر شمار گردشگران ایرانی در استانبول افزایش یافته و به ویژه پس از لغو تحریم ها، بازتاب زنده شدن اقتصاد ایران در خیابانهای استانبول نیز دیده می شود.
 
واحدهای صنفی و تجاری استانبول کارکنانی که به زبان فارسی مسلط هستند، استخدام می کنند و هم اکنون نوشته هایی به زبان فارسی در ارتباط با تخفیف ها در ویترین واحدهای تجاری و مغازه های استانبول نیز دیده می شود.
 
استانبول دارای 536 اقامتگاه شامل هتل و اقامتگاه ای مسافری با ظرفیت 107 هزار و 267 تخت دارای مجوز از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است.

پیش بینی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در سال جاری
 
محمد ایشلر معاون فدراسیون هتلداران ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که بر اساس پیش بینی ها، امسال شمار گردشگران ایرانی ورودی به ترکیه با حدود 20 درصد افزایش، به بیش از 2 میلیون نفر می رسد.
 
سال گذشته حدود یک میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند، در حالی که طی هفت ماه امسال یک میلیون و 200 هزار نفر به ترکیه آمده اند و بر اساس این آمار می توان پیش بینی کرد که تا پایان امسال، این تعداد از 2 میلیون نفر فراتر برود.
 
سال گذشته گردشگران ایرانی بالغ بر 2 میلیارد دلار در ترکیه هزینه کردند و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برسد.
 
گردش در مراکز شهری و خرید در مراکز خرید و نیز حلال بودن و تنوع غذایی را از جمله جاذبه های گردشگری ترکیه برای اتباع ایران است و به همین علت استانبول به عنوان مرکز فرهنگی مهم از جمله مقاصد مهم سفر ایرانیان محسوب می شود.
 
بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ایران جزو پنج کشور گردشگرفرست به ترکیه محسوب می شود و در جریان سفر به ترکیه به طور میانگین هر مسافر ایرانی یک هزار و 500 دلار و هر خانواده ایرانی سه هزار و 500 دلار هزینه می کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین