|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۷۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
امیرعلی ابوالفتح در رابطه با نگاه‌های موجود در توافق هسته‌ای در آمریکا گفت: درباره برجام اختلاف دیدگاه‌ و نگاه در ایالت متحده وجود دارد. در عرصه حزبی اکثریت دموکرات‌ها به غیر از تعداد اندکی از آنها حامی برجام هستند و آن را یک دستاورد سیاسی قلمداد می‌کنند.
 یک تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: آمریکا در شرایط کنونی به دنبال بهانه‌گیری از ایران و به همین خاطر هر مسیری را طی می‌کند تا بگوید ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند. آنها به دنبال بهانه هستند و می‌خواهند با بهانه‌گیری و عصبانی کردن تهران، ایران را مقصر شکست برجام اعلام کنند.

امیرعلی ابوالفتح در رابطه با نگاه‌های موجود در توافق هسته‌ای در آمریکا گفت: درباره برجام اختلاف دیدگاه‌ و نگاه در ایالت متحده وجود دارد. در عرصه حزبی اکثریت دموکرات‌ها به غیر از تعداد اندکی از آنها حامی برجام هستند و آن را یک دستاورد سیاسی قلمداد می‌کنند.

حامیان ترامپ برجام را یک دستاورد برای ایران می‌دانند

وی با اشاره به دیدگاه جمهوری‌خواهان در خصوص توافق هسته‌ای اظهار داشت: در میان جمهوری‌خواهان درباره برجام اختلاف‌نظر بیشتری وجود دارد. طیف حامی ترامپ معتقد است که توافق هسته‌ای تنها یک دستاورد برای ایران است که این فرصت را به تهران داده تا به توسعه فعالیت‌هایش در منطقه پرداخته و فعالیت‌های اتمی‌اش را ادامه دهد. این دسته معتقد هستند که باید برجام را کنار گذاشت یا با انجام مذاکره مجدد به تغییر در محتوای آن پرداخت تا از این طریق امتیازات تهران کاسته شده و منافع ملی آمریکا تضمین و تامین شود.

برخی از جمهوریخواهان معتقدند خروج از برجام امریکا را منزوی می‌کند

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: گروه دیگری از جمهوری‌خواهان اگرچه برجام را نقطه‌ضعف دانسته و معتقدند که منافع تهران بیشتر از منافع واشنگتن است اما می‌گویند خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موجب انزوای ایالات متحده می‌شود و پیوست آمریکا با متحدانش از جمله اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند و موجب دادن فرصت به ایران برای ساخت بمب اتمی می‌شود.

ابوالفتح با بیان اینکه در فضای نخبگانی و آکادمیک آمریکا هم دو دیدگاه در رابطه با برجام وجود دارد، تصریح کرد:‌ گروهی معتقدند برجام موجب بازداشتن تهران از ساخت بمب اتمی شده و این فرصت را می‌دهد تا ایران بتواند با جامعه جهانی همکاری و تعامل داشته باشد. گروه دیگری هم مدعی هستند که توافق هسته‌ای موجب می‌شود تا ایران از آن فرصت استفاده کرده و به توسعه توان موشکی خود حضور بیشتر در عرصه منطقه‌ای و... شود.

بولتون معتقد به کنار گذاشتن برجام و اتخاذ تغییر رژیم است

وی در ادامه به تلاش جنگ‌طلبان و تندروها برای توقف اجرای برجام و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: از جمله این افراد جان ‌بولتون است. بولتون به طیف جمهوری‌خواهان محافظه‌کاری تعلق دارد که نه تنها معتقد به کنار گذاشتن برجام است بلکه می‌گوید ایالات متحده باید در راستای تغییر رژیم و براندازی جمهوری اسلامی گام بردارد و حتی اگر ضروری است اقداماتی برای انجام حمله نظامی به ایران انجام دهد.

بولتون دیدگاه افراطی درخصوص ایران و برجام دارد

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه جان بولتون از افراطی‌ترین دیدگاه‌ها در خصوص ایران و توافق هسته‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، بولتون در تیم مشاوران وی قرار داشت و به نظر می‌رسید که او جزو کادر سیاسی- امنیتی دولت جدید آمریکا باشد. اما این اتفاق رخ نداد.

تیم مک‌مستر، تیلرسون و متیس در حال محدود کردن دسترسی افراد به ترامپ هستند

ابوالفتح ادامه داد: مقاله اخیر جان بولتون نشان می‌دهد بنا به دلایل خاصی تیم سه‌نفره هربرت مک‌مستر، رکس تیلرسون و جیمز متیس در حال محدود کردن دسترسی برخی افراد به ترامپ هستند و به همین خاطر هم بولتون در مقاله‌اش می‌نویسد چون به ترامپ دسترسی ندارم دیدگاه‌هایم را به شکل مقاله می‌نویسم تا آن دیدگاه‌ها به گوش ترامپ برسد و این نشان‌دهنده تضعیف بیش از پیش جایگاه بولتون است.

طرح بولتن درباره برجام چیست؟

وی در رابطه با طرح بولتون هم ابراز داشت: جان بولتون در طرحش می‌گوید که آمریکا باید رودربایستی‌های خود با جامعه جهانی را کنار گذاشته و تردیدی در کنار گذاشتن برجام نداشته باشد و به صورت فوری از توافق هسته‌ای خارج شود. او معتقد است اروپایی‌ها به ناگزیر از ایالات متحده پیروی خواهند کرد و ایران به شر ایط جدید تن می‌دهد. او مدعی می‌شود که مشکل تهران و واشنگتن محدود به مسئله هسته‌ای نیست بلکه این مشکل به ماهیت جمهوری اسلامی بازمی‌گردد.

سخنان بولتون حرف جدیدی نیست

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا اضافه کرد: بولتون در نهایت به دولت آمریکا توصیه می‌کند که سیاست تغییر رژیم را دنبال کند. البته حرف‌های او سخنان جدیدی نیستند و زمانی که بولتون معاون وزیر امور خارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت جرج بوش پسر بود نیز همین حرف ها را می‌زد.

ابوالفتح با بیان اینکه افرادی مانند جان بولتون بیش از حد پرسروصدا دارند و جلب توجه‌کننده هستند، عنوان کرد: فارغ از سروصداهای این دست از افراد به نظر می‌رسد گروه سه‌نفره مک‌مستر، تیلرسون و متیس درخصوص برجام و ایران دست بالا را دارند و افرادی مانند بولتون تاثیر چندانی ندارند.

کاخ سفید به زودی عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام می‌کند

وی در رابطه با صحبت‌های اخیر نیکی هیلی، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در موسسه امریکن اینترپرایز نیز بیان کرد: هرچند صحبت‌های هیلی به منزله تصمیم نهایی دولت آمریکا برای خروج از برجام نیست ولی می‌توان علائمی را از صحبت‌های او دید که کاخ سفید به زودی تصمیم می‌گیرد تا عدم پایبندی ایران به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام کند.

نیکی هیلی در حال فضاسازی برای خروج آمریکا از برجام است

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سفیر آمریکا در سازمان ملل هم‌اکنون در حال فضاسازی و مقدمه‌چینی برای خروج آمریکا از برجام است، گفت: اینکه کاخ سفید طی روزهای آینده چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند، هیلی در این باره واضح حرف نزده است. به نظر می‌رسد این مسئله به دعواهای درون سیاسی آمریکا و مسائل مابین کاخ سفید و کنگره ارتباط دارد.

ترامپ می‌خواهد کنگره هزینه خروج از برجام را بپردازد

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ به این نتیجه رسیده است که برای خلاص شدن از مسائل پر دردسر توپ را به زمین کنگره بیندازد، اظهار داشت: دولت آمریکا می‌خواهد که خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از طریق کنگره صورت بگیرد تا خود دولت آمریکا هزینه‌های کمتری در این رابطه پرداخت کند به این صورت که اگر کنگره تحریم جدیدی را اعمال و از برجام خارج شد از این طریق به خواسته خود رسیده باشد و اگر کنگره آن اقدام را انجام نداد بگوید که کنگره آن کار را نکرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ما در حال نزدیک شدن به مرحله اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط آمریکا هستیم، تصریح کرد: در این شرایط ممکن است آمریکا به بهانه عدم پایبندی ایران از توافق هسته‌ای خارج شود ولی تحریم‌های جدیدی را اعمال نکند که این کار هم موجب حفظ ایران‌هراسی و هم سلب مسئولیت و انداختن توپ به زمین کنگره می‌شود.

هیلی برای اروپا خط و نشان کشید

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا و خروج واشنگتن از برجام واکنش اروپایی‌ها چیست؟ خاطرنشان کرد: عمده چالش پیش‌روی آمریکا به همین حوزه بازمی‌گردد. نیکی هیلی در همان سخنرانی چند روز قبلش می‌گوید که ما برای خوشایند دیگران منافعمان را نادیده نمی‌گیریم و تا جایی به برجام پایبند هستیم که منافعمان حفظ شود که این پیامی مستقیم و روشن به اروپا است و به عبارتی به اروپایی‌ها خط و نشان کشید.

اروپایی‌ها نمی‌توانند علیه امریکا مقاومت کنند

ابوالفتح افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود و با ابزارهای دست به اعمال فشار بزند به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها قادر به مقاومت نیستند چرا که آمریکا در گذشته هم جرائم سنگینی را برای شرکت‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌گذارانی که با ایران مشغول به همکاری بودند، اعمال کرده و آن جرائم را از آنها گرفته است. هم‌اکنون نیز این ترس را در میان فعالان اقتصادی اروپایی ایجاد کرده که همکاری با ایران با هزینه‌های سنگینی همراه است.

امریکا می‌خواهد ایران را مقصر شکست برجام اعلام کند

وی در پایان ابراز داشت: نکته مهم این است که آمریکا در شرایط کنونی به دنبال بهانه‌گیری از ایران و به همین خاطر هر مسیری را طی می‌کند تا بگوید ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند. آنها به دنبال بهانه هستند و می‌خواهند با بهانه‌گیری و عصبانی کردن تهران، ایران را مقصر شکست برجام اعلام کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین