|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
وزیرخارجه اسبق فرانسه باتاکید برحمایت کشورهای اروپایی از برجام گفت:آمریکاییها منتظرهستند ایران یک قدم اشتباه برداردتا آنها برای بازگشت به سیاستهای قبل از برجام وخروج از توافق بهانه پیداکنند.
 اوبرودرین، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه عصر دوشنبه در نشستی مشترک با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص روابط ایران و فرانسه اظهار داشت: پس از توافق هسته ای (برجام) فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شده است.

در زمان مذاکرات برخی با این توافق مبارزه می کردند و امروز نیز برخی به دنبال بهانه هستند که توافق را زیرسوال ببرند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل از آمریکاست نه ایران افزود: نیروهایی قوی در آمریکا کماکان تلاش می کنند تا برجام را زیرسوال ببرند. ترامپ مخالف برجام است و در اکثر مسائل غیرقابل پیش بینی عمل می کند.

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی به نفع ایران است که به توافق پایبند بماند، ادامه داد: آژانش انرژی اتمی مدام اعلام می کند که ایران به توافق هسته ای پایند است.

اوبرودرین در ادامه با اشاره به اینکه در دورانی استراتژیک به سر می بریم، تاکید کرد: دیگر طرف های برجام نیز نفعشان در پایبندی به توافق است و باید تلاش کنند و جلوی مواضع منفی آمریکا را بگیرند.

وی ادامه داد: باید ببینیم امضاکنندگان برجام چکار باید بکنند که توافق با تمام شرایط اجرایی شود. برای ما نگاه ایران به مسائل منطقه، روابط اعراب و ایران، موضع ایران درخصوص یمن، سوریه و عراق و آینده سیاسی این کشورها، سناریوهای پیش رو در افغانستان، سیاست ترکیه، سیاست روسیه و بسیاری از موضوعات دیگر حائز اهمیت است.

وزیر خارجه اسبق فرانسه با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و فرانسه به نفع هر دو کشور است که گفتگوهای خود در عالی ترین سطوح ادامه دهند، گفت: در زمان مذاکرات نیز در کشورهای اروپایی برخلاف آمریکا اختلافی درباره برجام وجود نداشت، البته رئیس جمهور آمریکا در آن زمان شجاعانه از برجام دفاع می کرد اما رای کنگره را در این خصوص نداشت، اما در کشورهای اروپایی در این باره نه در سطح دولت ها، نه در مجالس ملی و نه در سطح افکار عمومی اختلافی وجود نداشت، البته برخی رسانه ها موافق خط آمریکا بودند و می گفتند نمی شود به ایران اعتماد کرد اما این رسانه اقلیت بودند.

اوبرودرین با بیان اینکه در زمان مذاکرات و بعد از آن امضاکنندگان اروپایی برجام هماهنگ و منسجم هستند، عنوان کرد: آمریکایی ها منتظر هستند ایران یک قدم اشتباه بردارد تا آنها بگویند ما توافق را ترک می کنیم، آنها نیاز به بهانه دارند تا به سیاست های قبل از برجام بازگردند.

وی در خصوص روابط ایران و فرانسه با اشاره به قدمت این روابط گفت: ایران و فرانسه در روابط خود لحظات دشواری هم داشته اند، اما ما امروز امیدوار به چشم انداز مثبت هستیم.

این دیپلمات فرانسوی در خصوص سیاست های فرانسه در رابطه با مواضع آمریکا نسبت به برجام اظهار داشت: فرانسه در قبال سیاست آمریکا تنها نیست. فرانسه می تواند به ارائه پاسخ منسجم اروپا و سایر امضاکنندگان برجام به آمریکا نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

اوبرودرین با بیان اینکه ایران و فرانسه میتوانند روابطی بهتر از روابط فعلی و حتی روابط استراتژیک داشته باشند، افزود: دوره مهمی در حیات روابط دوجانبه ایران و فرانسه ایجاد شده است، اما از نظر نتایج اقتصادی برجام هنوز نتایج کافی نیست.

وی با اشاره به مخالفت های کنگره و رژثیم صهیونیستی با برجام گفت: نتانیاهو مخالف این توافق بود و می خواست تحریم ها دوباره اعمال شود او هنوز هم در حزب جمهوریخواه نفوذ دارد. شرایط دشوار است و حضور ترامپ هم وضعیت را بدتر کرده است.

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه با بیان اینکه ایران از یک جانبه گرایی حقوقی آمریکا انتقاد می کند که این موضوع بحث قدیمی است، به تعلیق برخی از تحریم ها پس از برجام اشاره کرد و ادامه داد: ما به لحظه ای رسیده ایم که چین و اروپایی ها با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند و ما به دنبال روابط اقتصادی خوب هستیم در عین حال نباید فراموش کرد که آمریکا شرایط و موقعیت گذشته را ندارد. من در دهه ۹۰ اصطلاح قدرت برتر را مطرح کردم این تحلیل نبود، بلکه مشاهده شرایط سال های ۹۰ بود که آمریکا بزرگترین قدرت اقتصادی است ولی امروز دنیا تغییر کرده است.

اوبرودرین با تاکید بر اینکه آمریکا با سوءاستفاده از تحریم ها به دنبال حفظ محدودیت ها علیه ایران است، تصریح کرد: سیستم بانکی ایران به دلیل محدودیت های گذشته نتوانسته متحول شود و ایران نیاز دارد که سیستم بانکی خود را مدرن کند این موضوع مستقل از موضوع تحریم ها است.

وی با اشاره به زمینه های شکل گیری جهان چند قطبی تاکید کرد: اکنون ما در دنیایی به هم ریخته به سر می بریم، حرکت جهان به سمت جهان چند قطبی خوب است  و باید تقویت شود. امیدواریم این دوره نیمه به هم ریخته طولانی نشود و قدرت ها باید در این دوران وضعیت را روشن ببینند و اهداف را تعریف کنند.

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه با اشاره به انتقادهایی که در خصوص قراردادهای اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، گفت: در روابط اقتصادی یک پویایی کلی وجود دارد، باید دوطرفه نگاه کرد وقتی توتال به ایران می آید، با وجود مواضع منفی آمریکا، شجاعت به خرج می دهد، در روابط اقتصادی دو طرف نفع می برند و ایران ها خیلی محکم از منافع خود دفاع می کند و ما باید به دنبال توسعه روابط اقتصادی باشیم.

اوبرودرین در پایان همچنین در خصوص سوالی در مورد آزمایش های موشکی ایران اظهار داشت: من چون در این زمینه تخصص ندارم نمی توانم اظهار نظر کنم، اما باید دید ما به دنبال چه هستیم و از چه منظری می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم، در سیاست باید همه جنبه ها را در نظر گرفت، باید دید آیا این آزمایش ها در زمان مناسبی صورت گرفته و انتخاب زمان این آزمایش ها با توجه به مواضع واشنگتن هوشمندانه بوده است یا خیر،  واشنگتن می تواند از این فعالیت های قانونی ایران سواستفاده و این آزمایش ها را به عنوان بهانه ای مطرح کند، اتخاذ سیاست در خصوص این موضوع بستگی به ایده های تهران دارد.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین