|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۷۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
انتشار اسناد جدیدی درباره حادثه ١١ سپتامبر، حاکی از آن است که سفارت عربستان سعودی در آمریکا ممکن است یک «برنامه تمرینی» را برای هواپیماربایی تأمین مالی کرده باشد؛ مسئله‌ای که این ادعا را که کارمندان و عوامل آل سعود در این حادثه دست داشته‌اند، بیش از پیش قوت می‌بخشد.
 انتشار اسناد جدیدی درباره حادثه ١١ سپتامبر، حاکی از آن است که سفارت عربستان سعودی در آمریکا ممکن است یک «برنامه تمرینی» را برای هواپیماربایی تأمین مالی کرده باشد؛ مسئله‌ای که این ادعا را که کارمندان و عوامل آل سعود در این حادثه دست داشته‌اند، بیش از پیش قوت می‌بخشد.

احتمال دست‌داشتن آل‌سعود در حملات تروریستی ١١ سپتامبر در حالی قوت می‌گیرد که از زمان روی‌کارآمدن دونالد ترامپ نه‌تنها تنور روابط واشنگتن-ریاض گرم شده است؛ بلکه رئیس‌جمهور ایالات متحده به‌جای حامیان مالی و معنوی تروریسم در منطقه، بارها ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

ترامپ با دلارهای عایدی از قرارداد چندصد‌میلیارددلاری فروش تسلیحات نظامی به عربستان، از مردم آمریکا دلبری می‌کند و حاکمان سعودی نیز به پشتوانه حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا برای کشورهای منطقه حتی هم‌پیمانان سابق خود شاخ‌و‌شانه می‌کشند؛ مسئله‌ای که با توجه به شواهد و مدارک جدید، واشنگتن باید در آن تجدید نظر کند.

بر اساس آنچه در کیفرخواست شاکیان پرونده ١١ سپتامبر آمده است، دو سال قبل از وقوع این حوادث تروریستی، سفارت عربستان به دو تبعه عربستانی که تحت پوشش دانشجو در ایالات متحده حضور داشتند، پول می‌دهد تا در پرواز فونیکس به واشنگتن عملیات ربایش هواپیما را به‌صورت تمرینی اجرا کنند.

این اظهارات در شکایتی مطرح شده است که به نیابت از خانواده‌های حدود هزار و ٤٠٠ قربانی که در این حملات در ۱۶ سال پیش کشته شدند، در جریان است. به‌عبارت دقیق‌تر، این مدارک جدید از یک الگوی حمایتی مالی و عملیاتی از سوی مقامات سعودی برای حملات تروریستی ١١ سپتامبر پرده برمی‌دارد. در واقع، بر اساس این مدارک، دولت عربستان ممکن است از ابتدا در جریان طراحی این حملات بوده باشد. شین کارتر، سرپرست وکلای شاکیان حادثه ١١ سپتامبر نیز به وجود اسناد و مدارک بیشتری در این زمینه اشاره کرده است.

تعلیم در افغانستان، تمرین در آمریکا
وکلای عربستان سعودی ماه گذشته خواستار لغو این دادخواست شدند که ممکن است نهایتا پای مقامات عربستانی را به دادگاه بکشد؛ امری که کنگره نیز موانع امنیتی و دیپلماتیک آن را از سر راه برداشته است. این دادخواست به نقل از مدارک «اف‌بی‌آی» ادعا می‌کند که این دو دانشجوی سعودی، به ‌نام‌های محمد القضائین و حمدان الشلاوی، در واقع اعضای «شبکه عوامل سعودی در ایالات متحده» بوده و در توطئه ١١ سپتامبر دست داشته‌اند. این دو در اردوگاه‌های القاعده در افغانستان آموزش دیده بودند، درست همان زمانی که تعدادی از هواپیماربایان حادثه ١١ سپتامبر نیز در این اردوگاه‌ها حضور داشتند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، این دو نفر بعد از ورود به آمریکا، هرچند در آریزونا ساکن می‌شوند ولی به‌صورت منظم با خلبان هواپیماربای سعودی و یکی از فرماندهان ارشد القاعده که در زندان گوانتانامو محبوس بود، در تماس بودند. یکی از این دو نفر حدود یک ماه قبل از وقوع حملات، سعی کرده بود دوباره وارد آمریکا شود اما از‌آنجا‌که در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب قرار گرفته بود، اجازه ورود به آمریکا را پیدا نکرد. قضائین و شلاوی هر دو برای عربستان سعودی کار می‌کردند و از این کشور حقوق می‌گرفتند. قضائین در استخدام وزارت امور اسلامی بود. شلاوی نیز مدت‌زمان زیادی کارمند دولت عربستان سعودی بود.

ماجرای هواپیما
در جریان پروازی از فونیکس به واشنگتن در سال ١٩٩٩ میلادی، قضائین و شلاوی چندین‌بار تلاش می‌کنند تا خود را به اتاقک خلبان هواپیما برسانند تا از این طریق امنیت پرواز را پیش از هواپیماربایی محک بزنند. در گزارش «اف‌بی‌آی» دراین‌باره چنین آمده است: «بعد از اینکه این دو نفر سوار پرواز فونیکس می‌شوند، شروع به پرسیدن سؤالاتی فنی درباره پرواز از خدمه پرواز می‌کنند که باعث برانگیخته‌شدن شک خدمه می‌شود».

در ادامه این گزارش آمده است که قضائین بعد از بلندشدن هواپیما از خدمه محل دستشویی را می‌پرسد و برخلاف راهنمایی خدمه به سمت جلوی هواپیما رفته و دو دفعه تلاش می‌کند تا وارد کابین خلبان شود. خلبانان پرواز که از رفتار خصمانه این دو مسافر عربستانی بهت‌زده شده‌اند، مجبور به فرود اضطراری در اوهایو می‌شوند.

با حضور نیروهای پلیس، این دو نفر بازداشت و از سوی «اف‌بی‌آی» بازجویی می‌شوند اما بعد از چند روز آزاد می‌شوند. البته شلاوی بعدها در فهرست مظنونان تروریسم قرار می‌گیرد؛ یعنی وقتی «اف‌بی‌آی» متوجه می‌شود یکی از مظنونین تحقیقات ضدتروریسم درشهر فونیکس، از خودروی شلاوی استفاده کرده است. همین امر باعث می‌شود که شلاوی نتواند یک ماه قبل از حوادث تروریستی ١١ سپتامبر وارد آمریکا شود.

در سال ٢٠٠٠ میلادی، «اف‌بی‌آی» پی می‌برد که شلاوی در اردوگاه‌های تروریستی آموزش دیده و حملاتی را علیه مواضع ایالات متحده در افغانستان انجام داده است. همچنین «اف‌بی‌آی» تأیید کرده است که هزینه بلیت این دو نفر برای آن تمرین هواپیماربایی از سوی سفارت عربستان پرداخت شده است. بعد از این تمرین که دو ماه قبل از ورود اولین هواپیماربا به خاک آمریکا اتفاق افتاد، هر دو نفر به استخدام دانشگاه اسلامی امام محمد بن‌سعودی درمی‌آیند که ارتباط نزدیکی با دولت عربستان دارد.

منبع : شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین