|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
رئیس جمهور گفت: در رابطه با ترکیه وارد مرحله جدیدی شده ایم و گسترش های جدیدی در زمینه امنیتی و نظامی را آغاز کردیم و در زمینه سفر آینده رئیس جمهوری ترکیه به تهران گفت وگو کردیم.
 رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در موضوع علم و فناوری، اولین اجلاس سران کشورهای اسلامی در قزاقستان برگزار شد که برای پیشرفت کشورها و قدرت کشورهای اسلامی و حل معضلات دنیای اسلام حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی یکشنبه شب پس از بازگشت از سفر قزاقستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر اولین سفر دولت دوازدهم بود که خوشحالم به یک کشور همسایه و مسلمان انجام شد که با موضوع علم و فناوری بود. امیدوارم بری ملت ما و همه ملت های اسلامی مبارک باشد.

روحانی ادامه داد: این اجلاس از این جهت اهمیت دارد که سران کشورها در جایی جمع می شوند و در رابطه با مسائل دنیای اسلام نظرات خود را اعلام می کنند.

رئیس جمهوری اظهار کرد: بیانیه خوبی در رابطه با همکاری کشورهای اسلامی صادر شد و شعار بنده در سخنرانی این اجلاس این بود که برای توسعه علم و دانش در میان کشورهای اسلامی باید از شعار تعامل تسامح و تعاون استفاده کرد.

روحانی گفت: علت اینکه دنیای اسلامی در گذشته همه دانشمندان را جذب می کرد و همه کتاب های دیگر کشورها را ترجمه می کرد علتش تعامل با جهان و تسامح با آنها بود.

وی ادامه داد: در کنار اجلاس نشستی در رابطه با موضوع میانمار برگزار شد که بحث زیادی صورت نگرفت و به دلیل فرصت کم، بیانیه ای تنظیم شده بود که کشورها کمک کنند به آوارگان در میانمار یا در بنگلادش و با توجه به بحث سرما که مردم از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و فشاری که به دولت میانمار وارد شود تا جلوی نسل کشی گرفته شود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: در حاشیه اجلاس دیدارهایی با رئیسان جمهوری برخی از کشورها از جمله ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و ونزوئلا صورت گرفت.

روحانی ادامه داد: در رابطه با ترکیه وارد مرحله جدیدی شده ایم و گسترش های جدیدی در زمینه امنیتی و نظامی را آغاز کردیم و در زمینه سفر آینده رئیس جمهوری ترکیه به تهران گفت وگو کردیم.

وی افزود: همچنین در زمینه هماهنگی بین ایران، ترکیه و روسیه در رابطه با سوریه بحث و تبادل نظر صورت گرفت، تا از طریق صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم در این منطقه هماهنگی هایی صورت گیرد.

رئیس جمهوری اظهار داشت: همچنین در موضوع اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و نظرات طرفین مشابه یکدیگر بود که در این زمینه مرزهای جغرافیایی نباید تغییر کند تا اختلاف و معضل جدیدی در دنیای اسلام به وجود آید و در زمینه گسترش همکاری های دوجانبه اقتصادی نیز تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس جمهوری گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان روابط خوبی است و در سال های اخیر دیدارهایی را در چهار سال اخیر داشته ایم و در زمینه مسائل دو جانبه و همکاری در زمینه راه آهن و ترانزیت و سرمایه گذاری در راه اهن رشت و آستارا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

روحانی افزود: همچنین در رابطه با سفر بنده به دعوت رئیس جمهوری آذربایجان به باکو در ماه آینده گفت وگو کردیم و همچنین در خصوص نشست سه حانبه ای میان ایران، آذربایجان و روسیه در تهران بحث و گفت و گو صورت گرفت.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهوری قزاقستان گفت: در روابط دوجانبه قزاقستان با ایران تلاش هایی را برای سوریه انجام می دهد و همچنین در زمینه سرمایه گذاری و هماهنگی در زمینه انرژی و کشاورزی و کشت های فراسرزمینی بحث و تبادل نظر شد.

روحانی ادامه داد: ملاقات با رئیس جمهوری جدید ازبکستان حائز اهمیت بود. ما روابط خصمانه ای نداشتیم و روابط صمیمانه و نزدیکی هم با هم نداشتیم ولی امروز با رئیس جمهوری ازبکستان برای روابط جدید بین دو کشور مذاکره و در خصوص توسعه روابط اقتصادی و همچنین روابط فرهنگی و سرمایه گذاری دو کشور تصمیم گیری کردیم.

وی افزود: ازبکستان تصمیم به خرید نفت از ایران دارد ، در موضوع ترانزیت هم بنا شد در این دو زمینه وزیران راه و نفت دو کشور با هم ملاقات و دیدار داشته باشند.

روحانی گفت: با رییس جمهوری ونزوئلا درخصوص موضوع آمریکای لاتین و تهدیدهایی که آمریکا برای منطقه آمریکای لاتین انجام می دهند گفت وگو کردیم. بحث در خصوص نفت و قیمت آن در سال 2017 و مخصوصا برای سال 2018 از مباحث جانبی بود که در این سفر انجام گرفت.

وی تصریح کرد: امید است در تمام زمینه ها گام های جدیدی به نفع ملت های منطقه و جهان اسلام برداشته شود که این موضوع و صلح و ثبات در منطقه برای ما حائز اهمیت است. روحانی: اجلاس آستانه برای پیشرفت کشورها و قدرت کشورهای اسلامی با اهمیت است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین