|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۷۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس جمهوری قزاقستان و برای سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری عصر شنبه به وقت محلی وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
 رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس جمهوری قزاقستان و برای سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری عصر شنبه به وقت محلی وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این سفر دو روزه علاوه بر حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، ملاقات هایی نیز با سران کشورهای اسلامی از جمله رییس جمهوری قزاقستان خواهد داشت و ضمن روابط دوجانبه درباره مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی گفت وگو خواهد کرد.

اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری روزهای شنبه و یکشنبه هجدهم و نوزدهم شهریور ماه به میزبانی قزاقستان در آستانه برگزار می شود.

بررسی روابط نوظهور بین علم و تکنولوژی و جایگاه کشورهای اسلامی در این عرصه و همچنین جستجوی راهکارهای گسترده تر همکاری از محورهای اصلی این اجلاس خواهد بود.

علاوه بر سران کشورهای اسلامی، شخصیت های علمی و فرهنگی و نیز روسای نهادهای بین المللی نیز در این اجلاس شرکت داشته و در پایان نشست نیز بیانیه مشترکی منتشر خواهد شد.

رئیس جمهوری پیش از عزیمت به قزاقستان در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: موضوع اجلاس در آستانه پایتخت قزاقستان، علم و فناوری است و این در حالیست که در دنیای امروز حل مشکلات جوامع بشری نظیر فقر، اشتغال، امنیت غذایی، زیست محیطی، آب و انرژی تنها در سایه علم و فناوری امکان پذیر خواهد بود.

روحانی با تاکید بر این که علم و فناوری می تواند توسعه پایدار و اشتغالزا را برای ما فراهم کند، خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای اسلامی شرکت کننده در این اجلاس به ویژه ایران از پرچمداران اصلی علم و دانش در قرون گذشته هستند کما این که ایران پرچمدار علوم پیش از اسلام و تمدن اسلامی در جهان اسلام بوده است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همکاری، هماهنگی و هم رایی کشورهای اسلامی در این راستا می تواند همه ما را یاری کرده و ما را به اهداف اصلی برساند، گفت: این اولین اجلاسی است که در زمینه علم و فناوری میان سران کشورهای اسلامی برگزار می شود و در آن قرار است سند 10 ساله ٢٠٢٦ بررسی شود که در چارچوب آن، چگونگی همکاری های آموزشی در دنیای اسلام، حل معضلات کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های کشورهای اسلامی مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به این که همکاری در زمینه مرز دانش، فناوری های نوین و علوم کاربردی از دیگر مباحث مطروحه در این اجلاس است، گفت: در این سند بحث مگا پروژه ها و مشارکت کشورهای اسلامی با هم در انجام پروژه های بزرگ نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روحانی بررسی چگونگی همکاری دانشگاه های برتر کشورهای اسلامی و ارتباط فناوری جهان با دنیای اسلام را از دیگر زمینه های این اجلاس عنوان کرد و افزود: امیدواریم این اجلاس پایه خوبی برای همکاری بهتر کشورهای اسلامی در علم و فناوری باشد.

سازمان همکاری اسلامی دومین سازمان بین‌المللی بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت 57 کشور اسلامی در گستره بیش از چهار قاره جهان است

سازمان همکاری اسلامی(Organization of the Islamic Cooperatin) (OIC) صدای جمعی جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در زمینه ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است.

نام این سازمان از زمان تاسیس در سال 1969 تا سال 2011 سازمان کنفرانس اسلامی بود.

اما در سی و هشتمین اجلاس شورای وزیران امورخارجه این سازمان که 28 تا 30 ژوئن در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد نام سازمان کنفرانس اسلامی به سازمان همکاری اسلامی تغییر یافت و نشان آن نیز عوض شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین