|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۷۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
گزارش‌ها از بازی ازبکستان نشان می‌دهد این تیم بسیار خوش شانس بوده که گلی هم دریافت نکرده و عملا به دلایل فنی و همزمانی بازی شایعه تبانی بسیار خنده‌دار است.
توییت‌های نامعقولانه برخی ازدلواپسان خیلی راحت راهش را به کنفرانس مطبوعاتی ایران - سوریه باز کرد و پس از بازی سر از توییت نماینده مجلس شورای اسلامی در آورد.

 مهدی شادمانی با این مقدمه عصر ایران نوشت: این حجم از پیشنهاد و شایعه در مورد بازی ایران سوریه سبب شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کند بازی هفته آخر را با دقت بررسی خواهد کرد.

 ازبک ها به نتیجه مشکوک شده‌اند و اعتقاد دارند ایران طوری بازی کرده که سوریه بتواند با یک مساوی به پلی آف برسد. اما چرا این جملات و این شایعه خنده دار است؟

۱ - دلایل فنی: اولین چیزی که کنفدراسیون فوتبال آسیا بررسی خواهد کرد اتفاقات بازی است که حتما از همان متوجه خواهد شد که هیچ چیز غیرعادی‌ای رخ نداده است.

تیم ملی ایران پس از مدت‌ها با غیبت مهره تاثیرگذاری مثل عزت اللهی مواجه بوده که ردپای غیبتش هم در گل اول و هم گل دوم دیده می‌شود. گل اولی هم که تیم ملی ایران خورد بسیار شبیه به گلی بود که قبل از این بیرانوند از الاهلی خورده بود. ضعف دروازه‌بان ایرانی روی ریباندها در اصل کار دست تیم ملی ایران داد  نه اتفاقی عجیب و غریب و غیرفوتبالی.

 به غیر از این دو نکته مهم تیم ملی ایران پیش از خوردن گل اول یک موقعیت گل را از دست داد و در جریان بازی هم ذره‌ای از تلاش برای پیروزی کم نگذاشت.

 زدن گل به سوریه آن هم دوبار توسط آزمون نشان می‌دهد که ایران تلاشی برای تبانی نکرده است. مخصوصا اینکه اگر ازبکستان در بازی همزمان یک گل به کره جنوبی می‌زد ازبکستان تیم دوم صعود می‌کرد، کره جنوبی سوم و تساوی هم کاری را از تیم سوریه پیش نمی‌برد.

در اصل سوریه با کسب تساوی، نتیجه‌ای ایده‌آل به دست نیاورده و این ازبکستان بوده که در یک بازی خانگی موفق نشده به سه امتیاز و صعود مستقیم برسد.

گزارش‌ها از بازی ازبکستان نشان می‌دهد این تیم بسیار خوش شانس بوده که گلی هم دریافت نکرده و عملا به دلایل فنی و همزمانی بازی شایعه تبانی بسیار خنده‌دار است.

۲- دلایل حیثیتی: فوتبال ایران رابطه خوبی با فوتبال سوریه ندارد. این نه به خاطر سابقه قدیمی که به خاطر بازی رفت است.

 تیم ملی سوریه فقط در برابر ایران توانست مجوز بازی در زمینی باتلاقی شکل را بگیرد. زمینی که استانداردهای لیگ های داخلی را هم نداشت اما ناظر فیفا برگزاری بازی را در آن بدون مانع اعلام کرد.

سوری‌ها در آن دیدار به مقدار بسیار زیادی وقت کشتند. کی‌روش پس از آن دیدار از فدراسیون فوتبال سوریه بسیار انتقاد کرد و این رفتار کنفدراسیون را شدیدا تقبیح کرد. خب در چنین شرایطی همه منتظر بازی برگشت بودند که ثابت کنند تیم ملی ایران به نتیجه‌ای بسیار بهتراز تساوی در برابر تیم سوریه دست پیدا خواهد کرد.

اگر تیم ملی ایران انگیزه امتیازی نداشت اما بازیکنان به خوبی یادشان بود که در دیدار رفت چه اتفاقی رخ داده و همین مساله به صورت کلی جلوی هرگونه آرام بازی کردن بازیکنان را می‌گرفت. حالا مرور صحبت‌های سرمربی سوریه: «من تعجب می‌کنم که چرا بازیکنان ایران اینقدر جدی بازی می‌کردند» اعتراض او شاید نشان از حیثیتی بودن بازی برای بازیکنان بود.

۳- دلایل غیرفوتبالی: رابطه بازیکنان ایران و سوریه هم شدیدا وخیم است. صحنه‌های درگیری بازیکنان در بازی رفت و برگشت بهترین شاهد برای این مساله است.

اینکه چرا بازیکنان دو تیم بسیار با هم بد هستند ممکن است ریشه در تفکرات سیاسی بازیکنان سوریه داشته باشد یا چیزی دیگر اما به هرحال به شهادت سردار آزمون آنها در جریان بازی مدام به بازیکنان ایرانی فحاشی می‌کردند و شعارهای داخل رختکن‌شان هم نشان از بغضشان نسبت به ایرانی‌هاست.

به هرحال سوریه موفق شده بود به پلی اف برسد و بازیکنان باید از این صعود خوشحال باشند اما شعارهای ویدیوی منتشر شده نشان از بغض آن‌ها نسبت به ایرانی‌ها خبر می‌دهد؛ بغضی که از بازی اول بوده و بعد از تساوی به تیم ملی ایران هم منتقل شد و شاید همان بغض دلیل اصلی شادی ویژه سردار آزمون با زبان بیرون آمده بود.خب اگر تبانی وجود داشته باشد نه نیازی به گل زدن و این طور شادی کردن است و نه نیازی به گل خوردن. شاید اگر قرار بود دو تیم تبانی کنند بهتر بود روی نتیجه ۰-۰ تبانی کنند که رکورد ایران هم حفظ شود. والا چه دلیلی دارد ایران هم رکوردش را از دست بدهد هم سوریه رابه پلی آف برساند؟

۴- کی‌روش و رکورد تیم ملی: کی‌روش مهمترین رکورد در مسابقات مقدماتی جام جهانی را همراه داشت.

حالا سوال این است که چه کسی جرات دارد به کی‌روش بگوید که رکوردت را بشکن؟ هرچند این روزها مقایسه عجیبی بین عدم دعوت مسعودشجاعی به تیم ملی و احتمال رخ دادن تبانی انجام شده است. اما این قیاس اساسا اشتباه است.

کی‌روش شاید در برهه‌ای به خاطر خطوط مهم قرمز کشور روی نام بازیکنی در شرایطی سنی شجاعی که مانند حیدری و تیموریان قبل از جام جهانی به هر حال خط می‌خورد، خط بکشد اما اینکه زیربار کار غیرقانونی برود، رکوردش را از دست بدهد و بعد تیم ملی را آماده تساوی کند، اتفاقی عجیب است.

ضمن اینکه هنوز طرح کننده شایعه تبانی به روی خودشان نمی‌آورند که تساوی ۲-۲ فقط در شرایطی برای سوریه کافی بود که ازبکستان گل نزنند. بگذارید یک بار دیگر با هم مرور کنیم. به دلیل تاخیر دو دقیقه‌ای در نیمه دوم بازی کره جنوبی و ازبکستان بازی ایران زودتر شروع شد و در شرایطی که گل سوریه به ثمر می‌رسید ازبکستان  فرصت داشت که یک گل به کره جنوبی بزند و به جام جهانی برسد. در اصل تساوی برای سوریه حکم پلی آف نبود. هرچند که اگر شرایط زمانی به این شکل هم نبود باز در دقیقه پایانی بازی چه کسی می‌تواند به ۷بازیکن پیغام نفوذ بدهد، یک نفر اشتباه کند و بعد از ۴ مهره دفاعی هم اشتباه کنند. این مدل نگاه کردن به بازی ایران و سوریه فقط می تواند زاییده توهمات و خیالات باشد نه فکت و واقعیت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین