|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۷۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک 60 درصد گروه سنی بزرگسالان در کشور چاق و یا دچار اضافه وزن هستند و در برخی از استان ها این میزان به 70 درصد می رسد.
  مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اینک 60 درصد گروه سنی بزرگسالان در کشور چاق و یا دچار اضافه وزن هستند و در برخی از استان ها این میزان به 70 درصد می رسد.

به گزارش ایرنا دکتر زهرا عبداللهی در دومین روز از همایش بین المللی تغذیه، از تحقیقات علوم پایه تا مداخلات بالینی در مشهد افزود: با تغییر سبک زندگی و تغذیه نادرست، مشکلات اضافه وزن و چاقی در کشور، که خود عامل ایجاد بیماری های مختلف است،‌ افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کلسترول بالا، دیابت و فشار خون بالا از دیگر مشکلات ناشی از تغذیه ناسالم در کشور به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: سیاست های مختلفی در راستای کنترل و بهبود وضعیت تغذیه در ایران تبیین شده و بدین منظور کمیته هایی زیر نظر رییس جمهوری و وزیر بهداشت تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در راهبرد تغذیه ای ایران، پیشگیری و کنترل تولد نوزادان کم وزن، کاهش مصرف نمک و چربی، بهبود وضعیت تغذیه ای و افزایش مصرف میوه و سبزی به میزان حداقل پنج واحد در روز دنبال می شود.

وی به وضعیت سوء تغذیه در ایران اشاره کرد و گفت: طبق بررسی ها تولد نوزادان با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم و سوء تغذیه در ایران طی سالهای گذشته کاهش یافته، با این حال پیشگیری و کنترل سوء تغذیه تا سال 2025 در ایران دنبال می شود.

وی افزایش مصرف میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک و چربی، دستیابی به غذای مناسب و سالم، کاهش فاکتورهای خطرساز زیست محیطی و کشاورزی، برچسب گذاری مواد غذایی و نظارت بر اماکن عمومی را از جمله برنامه های وزارت بهداشت در این راستا برشمرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش آنمی فقر آهن (کم خونی)، پیشگیری و کنترل کمبود ید، کاهش کمبود وزن کودکان زیر پنج سال، کاهش کمبود روی و تولد نوزادان دیگر اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه بوده است.

عبدالهی بیان کرد: اگر چه موفقیت های خوبی در حوزه بهبود وضعیت سوء تغذیه در کشور ایجاد شده، اما هنوز با چالش هایی در حوزه تغذیه روبه رو هستیم.

وی کمبود روی در کودکان زیر 2 سال، کمبود ویتامین 'آ' در زنان باردار، کمبود ویتامین 'دی' و افزایش چاقی در دوران کودکی را از جمله مشکلات تغذیه ای در کشور برشمرد.

همایش بین المللی تغذیه از تحقیقات علوم پایه تا مداخلات بالینی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا 17 شهریور ماه در مشهد ادامه دارد.

در این همایش که با همکاری سازمانهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، انجمن بیولوژی مولکولی آمریکا و انجمن تغذیه اندونزیایی برپا شده 40 سخنران از کشورهای فرانسه، مالزی، ایتالیا، مصر، سوئیس، آمریکا، انگلیس، اتریش، پاکستان و افغانستان حضور دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین