|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۷۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
: برخی تلاش کردند تا با ساختن 150 صحابی ساختگی، ریشه اسلام ناب را به عبدالله بن سبا نسبت دهند ولی عالمانی همچون علامه عسکری با قلم خود توانستند با این شبهات مقابله کنند و با منطق و استدلال پاسخ آنها را دادند.
دومین کنگره ملی غدیر با رویکرد گرامیداشت علامه سیدمرتضی عسکری با حضور آیات کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، سیدمحمد حسینی قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت، محمدعلی جاویدان استاد اخلاق شهر تهران در سالن مولانا همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

 آیت‌الله جاودان در دومین کنگره غدیر گفت: مرحوم علامه عسکری از زمان خودش نه ۱۰ سال و بلکه ۲۰ سال جلوتر بود. یک وقتی ایشان می‌گفت من به ۳۰، ۴۰ سال آینده فکر می‌کنم و نقشه می‌ریزم و لحظه‌ای برای شیعیان امیرالمومنین(ع) کوتاهی نکرد.

آیت‌الله با بیان اینکه علامه عسکری یک شخصیت ناشناخته بود، ناشناخته ماند و ناشناخته رفت، ابراز داشت: علامه عسکری روی علویون کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان کار می‌کرد تا آن‌ها را که در اصل شیعه بودند، به تشیع اثنی عشری برگرداند.

وی با اشاره به ماجرای عیادتش از علامه عسکری افزود: ایشان به من گفت قول می‌دهید راه من را ادامه دهید؟ گفتم: من یک صدم شما را هم ندارم، اما به خاطر آن موقعیت گفتم: بله! چشم، یک ماه بعد که به بخش آمد، اجازه داد چند دقیقه با ایشان صحبت کنم، گفت: آن روز که شما به دیدن من آمدید سخت‌ترین روز زندگی‌ام بود، زیرا دیدم دارم از دنیا می‌روم اما هیچ چیزی ندارم. کمی در این سختی گذراندم تا اینکه یادم آمد که من اهل بیت(ع) را دوست دارم و هر کس که با اهل بیت مانوس باشد، با ایشان محشور می‌شود، در واقع آن روز، بهترین و سخت‌ترین روز زندگی من بود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه علامه عسکری از زمان خودش نه 10 سال و بلکه 20 سال جلوتر بود، اظهار داشت: یک وقتی می‌گفت من به 30، 40 سال آینده را فکر می‌کنم و نقشه می‌ریزم، ایشان می گفت ما بچه‌هایمان را به مدرسه می‌فرستیم تا در دبستان هستند بچه‌های ما هستند، اما وقتی وارد دبیرستان می شوند از دست ما می‌روند. آن زمان مدرسه اسلامیه در کار نبود.

وی با اشاره به اینکه علامه عسکری بخشی از فعالیت‌هایش را مدرسه‌سازی و تدسیس دانشگاه در مناطق شیعه‌نشن عراق معطوف کرده بود، ادامه داد: آن زمان شیعیان را در دانشگاه‌ها در رشته‌های فنی و مهندسی نمی‌پذیرفتند، علامه عسکری مدارس بزرگسال تأسیس و در آنجا قرآن و رساله مرجع تقلید را تدریس می‌کرد، ایشان بیان می‌داشت باید برای شیعیان دانشگاه درست کنیم.

استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به اینکه علامه عسکری روی پیشانی با دست خودشان نوشته بود وقف اهل بیت هستند، بیان داشت: قبل از انقلاب یک مهندس کامپیوتر با سر و وضع فرنگی‌ پیش علامه عسکری می‌آمد، بعدها فهمیدم که مرحوم علامه عسکری مهندس کامپیوتر را خواسته بود که بتواند اطلاعات اسلام را به کامپیوتر دهد تا در دسترس خیلی‌ها قرار بگیرد، این موضوع بیانگر این این است که علامه جلوتر از زمانه بود و لحظه‌ای برای شیعیان امیرالمومنین(ع) کوتاهی نکرد.

رونمایی از سه کتاب واقعه غدیر

در این مراسم از سه کتاب واقعه غدیر، جلد اول دانشنامه علامه عسگری و وقف اهل بیت(زندگینامه علامه سید مرتضی عسکری) رونمایی شد.

حسین ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر گفت: امیدواریم غدیر به عنوان راهبرد کلان اسلام برای نجات بشریت و سو به تعالی معرفی شود.

وی خواستار تلاش ها و اقداماتی برای کاهش آلام مسلمانان میانمار شد و افزود: در راستای تببین غدیر 2 حرکت اساسی انجام شده است که مطابق سفارش پیامبر اکرم(ص) میان غدیر باید تا قیامت منتقل شود، زیرا غدیر سرمایه بی نظیر برای بشریت است.

ظریف منش با بیان اینکه توجه به آداب غدیر از اطعام و جشن گرفتن تا توجه به فلسفه آن، در راستای ترویج غدیر محسوب می شود، اظهار داشت: قلم عالمان و مجاهدت های آنان در پاسداری غدیر و خون شهدا از صدر اسلام تا کنون در دفاع از حریم ولایت در انتقال این پیام مهم بوده است، در نظر داریم سال آینده در سومین کنگره غدیر از آیت‌الله خزعلی تجلیل کنیم.

سیدمرتضی میرباقری معاون سیمای رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب ثمره غدیر هستند، ابراز داشت:‌ اگر تلاش بزرگانی همچون علامه عسکری نبود، مصیبت سیدالشهدا(ع) همچنان ادامه پیدا می‌کرد.

وی افزود: برخی تلاش کردند تا با ساختن 150 صحابی ساختگی، ریشه اسلام ناب را به عبدالله بن سبا نسبت دهند ولی عالمانی همچون علامه عسکری با قلم خود توانستند با این شبهات مقابله کنند و با منطق و استدلال پاسخ آنها را دادند.

معاون صدا وسیما با اشاره به ساخت سریال‌های شیخ فضل‌الله نوری، شیخ بهایی، ملاصدرا، خواجه نصیرالدین طوسی و آیت‌الله کاشانی خاطرنشان کرد: از 20 سال پیش به محضر بزرگان رفتیم تا آثار و تجربیات آنان را ضبط کنیم،‌ لذا توفیق یافتیم تا صدها ساعت در محضر علامه عسکری باشیم و درباره 150 صحابی ساختگی ساعت‌‌ها صحبت کردند.

همچنین در ادامه این مراسم سیدکاظم عسکری فرزند مرحوم علامه عسکری با بیان تاریخ واقعه غدیر و فعالیت‌های علمی و فرهنگی پدر خود پرداخت.

/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین