|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۴
کد خبر: ۱۷۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
محمود دولت آبادی، رویا تیموریان، مسعود شعاری، مسعود رایگان، فاطمه معتمدآریا، رضا درمیشیان، ستار اورکی، نوید افقه، بیاض امیرعطایی، علی قمصری و احسان کرمی از میهمانان چهارشنبه شب این کنسرت بودند.
 کیهان کلهر و گروه رامبراندت تریو شامگاه سه‌شنبه 14 شهریورماه نخستین اجرای خود را درسالن وزارت کشور برگزار کردند. ساعت اجرا 21 اعلام شده بود. ترافیک شدید خیابان‌های منتهی به سالن اجرای برنامه، حکایت از حضور پر رنگ دوستداران کیهان کلهر داشت. راننده تاکسی که حوصله‌اش از حجم ترافیک شهری به سرآمده بود زیر لب گفت: «مگر کسی هم این روزها موسیقی سنتی گوش می‌دهد!» شاید چندان هم بیراه نمی‌گفت؛ هنرمندان موسیقی پاپ، این روزها نگاه مردم را تغییر داده و تعریف موسیقی خوب شاید براحتی میسر نباشد. شاید هم همان صحبت‌های تکراری و قدیمی درباره کم کاری رسانه ملی درعدم‌اطلاع رسانی و نبود تبلیغات برنامه‌های فرهنگی یکی از علل کم رنگ شدن موسیقی سنتی باشد.

 ساعت از 21 هم گذشته اما صف طولانی مشتاقان بلیت به‌دست همچنان در انتظار ورود به سالن اجرای کنسرت هستند. به گفته مسئولان برگزارکننده، گروه در ساند چک قبل از کنسرت به سر می‌برد. سرانجام با 45 دقیقه تأخیراجازه ورود صادرمی شود. تشویق‌های حاضران در سالن از حضور خالق «کلیدر» خبرمی دهد. استاد محمود دولت آبادی با همان چهره مهربان همیشگی دقایقی کوتاه روی صحنه می‌رود و با دستی که به روی سینه‌اش قرار داده رسم ادب را به جا می‌آورد.

 ساعت 22، چراغ‌های سالن خاموش شد و استاد کیهان کلهر نوازنده برجسته سازکمانچه به همراه هنرمندان هلندی روی صحنه حاضرشدند. کلهر که به ندرت تأخیری در اجرای کنسرت‌هایش رخ می‌دهد درهمان ابتدای برنامه گفت: «به خاطراین تأخیرازهمه شما عزیزان عذرخواهی می‌کنم و دست همه شما را می‌بوسم که صبوری کردید. دلیل این تأخیر تکنیکی بود؛ اشکالی درساز پیانو وجود داشت که تصمیم گرفتیم آن را عوض کنیم.»

در ادامه کلهر به معرفی اعضای گروه رامبراندت پرداخت که با تشویق بسیاری همراه شد. رامبراندت فرایش (نوازنده پیانو)، تونی اورواتر (نوازنده کنترباس) و وینسنت پلژر (نوازنده سازهای کوبه‌ای)؛ همنوازانی که پیش ازاین 5 و7 شهریورماه جاری در اوترخت و لندن به همراه کیهان کلهر اجرای برنامه داشتند. همچنین درقسمتی دیگر از برنامه، ‌سازی به ابعاد کنترباس وبا نام ویولن روی صحنه ظاهر شد که کلهر در معرفی این ساز ایتالیایی قدمت آن را متعلق به قرن شانزدهم دانست.

بالاخره نوبت اجرا رسید. صدای بم ویولن در کنار ناز و کرشمه‌های کمانچه و نت‌های آرام به حرکت درآمده سازهای کوبه‌ای حس و حال خاصی درمخاطبان ایجاد کرد. حالا نوبت به رقص انگشتان کلهر بر تار و پود کمانچه است و لمس و پاسخ کلاویه‌های پیانو در بزمی هنری.

صدای سوزناک کمانچه همنوا با پیانو می‌شود؛ گویا زبان بی‌کلامش نجوایی در دل دارد و کیهان کلهر هرچه هنرمندانه‌تر و زیباتر آن را روایت می‌کند.

بخش بعدی هنرنمایی شاه‌کمان است‌؛سازی که سال‌ها قبل کیهان کلهر آن را ابداع کرد و امشب درمایه بیات اصفهان می‌نوازد.گروه آرام‌آرام به فضای جز می رسد و رخ نمایی هریک از سازها در بداهه خوانی خود و درآخر قطعه‌ای ریتمیک وکردی پایان بخش این برنامه می‌شود.اما تشویق‌های مخاطبان که رضایت یک شب خوب و خاطره انگیز را برای آنها رقم زده است استاد کمانچه نواز ایران را به یک اجرای ساز و آواز کردی دعوت می کند تا حسن ختام این برنامه باشد.

محمود دولت آبادی حال و هوای خود از این کنسرت را لذت بخش بیان می‌کند و به «ایران» می‌گوید: من موسیقی را می‌شنوم وحظ می‌برم و به عقیده من همکاری بسیار فرخنده‌ای بود.

مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده سه تار، پس از پایان این اجرا، موسیقی بدون کلام را مانند تابلویی نقاشی توصیف و اظهار کرد: اثری که شنیدیم تابلویی بود با رنگ‌های مختلف و این خلاف عادت شنیداری بود که تاکنون داشتم واین جسارت را به کیهان تبریک می‌گویم که می‌تواند عادت‌های شنیداری ما را بشکند و ما را با تابلوهای جدید و رنگ‌های صوتی تازه آشنا کند.

شعاری با اشاره به وجود نغمه‌های ایرانی در میان اجرای رامبراندت تریو و کیهان کلهر، تأکید کرد: گروه‌های موسیقی جز به این راحتی نمی‌تواند با دیگر موسیقی‌ها ترکیب شود. یکی از هنرهایی که کیهان امشب به ما عرضه کرد این بود که توانست این گروه جَز را در حمایت از موسیقی و نغمه‌های شرقی به کار گیرد. البته من برای موسیقی مرز شرقی و غربی قائل نیستم و تنها مرزی که قائلم انسانیست است.

محمود دولت آبادی، رویا تیموریان، مسعود شعاری، مسعود رایگان، فاطمه معتمدآریا، رضا درمیشیان، ستار اورکی، نوید افقه، بیاض امیرعطایی، علی قمصری و احسان کرمی از میهمانان چهارشنبه شب این کنسرت بودند.


گروه <رامبراندت> را بیشتر بشناسیم

اعضای گروه رامبراندت در طول 12 سال گذشته در کنار هم ساز زده‌اند و توانسته‌اند به یکی از اصلی‌ترین گروه‌های جز در هلند تبدیل شوند. موسیقی آنها غنایی شاد و در عین حال حس قوی ماجراجویی دارد. دستمایه اصلی موسیقی شان جز، موسیقی کلاسیک و موسیقی خاورمیانه است که الهام بخش آثارآنهاست و بر اساس قطعات اوریجینال در این سبک‌ها، بداهه نوازی می‌کنند. علاوه بر این همواره این گروه به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین گروه‌های جز شناخته می‌شوند. در طول سال‌ها، این تریو در بسیاری از جشنواره‌های بزرگ جز از جمله «بیم هویی»، «نورث سی جز»، «الب جز» و جشنواره جز مادرید حضور داشته‌اند. البته تورهای موفقی در بسیاری از کشورهای اروپایی، خاورمیانه، همچنین هند و چین برگزار کرده‌اند. رامبراندت تریو در سال‌های فعالیتش، با بسیاری از موسیقیدان‌های جز، موسیقی کلاسیک و موسیقی جهانی همچون کیهان کلهر، پائولو فرسو، لیزا فرشمن، نورمن وینستون، خیرالدین مخاچیچه و بسیاری دیگر همکاری داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین