|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۷۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
فنلاند کشور آرامی است که به ندرت شاهد اقدامات تروریستی بوده؛ با این حال ادعا شده که بر اساس تخمین‌ها این کشور بیشترین تعداد تروریست داعشی را به نسبت جمعیتش داشته است.
 فنلاند کشور آرامی است که به ندرت شاهد اقدامات تروریستی بوده؛ با این حال ادعا شده که بر اساس تخمین‌ها این کشور بیشترین تعداد تروریست داعشی را به نسبت جمعیتش داشته است.

به نقل از خبرگزار اسپوتنیک، به نظر می‌رسید فنلاند بر خلاف همسایگانش در شمال اروپا از تهدید تروریسم دور باشد اما حمله اخیر به وسیله چاقو در این کشور این شرایط را تغییر داد و فنلاند را به نقشه تروریسم جهانی اضافه کرد.

بر اساس گزارش "یله"، رسانه‌ ملی فنلاند، دکتر استبان اف. کلور، استاد دانشگاه عبری اورشلیم ادعا کرد، فنلاند بیشترین تعداد تروریست‌های داعش را به نسبت جمعیتش در مقایسه با سایر کشورها داشته است.

کلور همچنین اظهار کرد احتمال افراطی‌گری تروریست‌ها در جوامع ثروتمند بسیار بیشتر از جوامع فقیر است. به گفته کلور میزان بالای تولید ناخالص داخلی و استانداردهای بالای زندگی با تعداد زیاد اعضای داعش در کشورهای غیر مسلمان ارتباط مستقیم دارد. این پدیده با وضعیت فنلاند که در دهه‌های اخیر به طور مکرر به عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی معرفی شده‌ است، مطابقت کامل دارد.

در حالی که کشورهای مسلمان همچون تونس وعربستان سعودی با داشتن هزاران نیرو در گروه‌های تروریستی به عنوان بزرگترین تامین‌کنندگان تروریست‌ها شناخته می‌شوند، اما کشورهای کوچک اروپایی با داشتن اقلیت جمعیت مسلمان (مانند سوئد، بلژیک و ایرلند) به نسبت این جمعیت در راس لیست تامین کنندگان نیرو برای گروه‌های تروریستی قرار دارند. در حالی که فنلاند تنها 60 هزار مسلمان دارد اما حدود 80 تروریست از این کشور به داعش پیوسته‌اند و تعداد زیادی از این افراد به جایگاه‌های بالایی در سیستم این گروه رسیده‌اند.

به گفته کلور، این آمار نشان دهنده این است که به دلیل فرهنگ شدیدا غیر مسلمان در این کشورها، احساس اتحاد و جامعه پذیری برای مسلمانان دشوار باشد.

کلور گفت: ممکن است در برخی کشورها برای نسل اول و دوم مسلمانانی که به آن کشور مهاجرت کرده‌اند، یکی شدن با آن جامعه دشوار باشد. آنان احساس بیگانگی می‌کنند و ارزش‌های یکسانی با باقی جامعه ندارد.

قابل پیش‌بینی بود که تحلیل کلور که اولین تحقیق از نوع خودش است، با شک و تردید در فنلاند مواجه شود. کارین کروتز، محقق فنلاندی و استاد دانشگاه هلسینکی به استنتاج کلور مشکوک است. کروتز متخصص در امور افراط‌گرایی است و شخصا با افرادی که برای شرکت در درگیری‌ها به خاورمیانه سفر کرده‌اند مصاحبه کرده است. به گفته وی، مشارکت فنلاند در مقایسه با سایر کشورها هشدار دهنده نیست.

کروتز تاکید کرد که تعداد رسمی به اصطلاح "مبارزان خارجی" مشخص نیست. در بسیاری از موارد مسئولان فنلاندی اطلاعات قابل اعتمادی درباره افرادی که به داعش پیوسته‌اند یا حتی در مناطق جنگی کشته شده‌اند، در دست دارند. علاوه بر این، اعداد و ارقام ارائه شده به وضوح بیانگر انگیزه‌های این مهاجران نیست و همچنین لیست تروریست‌های فنلاندی شامل اعضای خانواده‌ آنها و حتی شاید فرزندانشان نیز بشود.

چیزی که هر دو محقق علیرغم اختلاف نظرهایشان با آن موافقند لزوم پرداختن به محرومیت‌هایی است که اقشار مختلف حس می‌کنند.

کروتز گفت: حس ناراحتی رو به رشدی در اروپا وجود دارد که مربوط به فقر نیست و بیشتر به یک نارضایتی و حس تعلق نداشتن به چیزی مرتبط است. احساس بیگانگی علیرغم رشد کردن و بزرگ شدن در یک کشور و همچنین داشتن روابط اجتماعی برای افرادی که این حس را دارند، مشکل ساز است. این می‌تواند به هویت یک جوان آسیب بزند.

پایوی نرگ، از مقامات وزارت کشور فنلاند اوایل این هفته گفت افراد رانده شده از جامعه فنلاند بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای این کشور هستند. وی همچنین درباره جو اسلامی افراطی موجود در میان فنلاندی‌ها هشدار داد.

نرگ گفت: در حال حاضر این جو، فنلاندی‌های طرد شده و حتی پناهجویان را هدف گرفته که به طرز وحشتناکی بر آنان تاثیرگذار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین