|
|
امروز: دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۷۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
از طرفي هم هر فروشگاهي در دنيا موظف است کالاهاي خود را با ارائه قيمت، به دست مصرف‌کننده برساند اما مشکل اصلي ما اين است که سيستم توزيع و پخش در کشورمان با اشکالات زيادي همراه است؛ بنابراين اگر بخواهيم همچون ديگر کشورهاي دنيا قيمت را از روي کالاها حذف کنيم، بايد ابتدا شفافيت را در نظر گرفته و بعد سيستم توزيع و پخش خود را اصلاح کنيم.
 روزنامه وقایع اتفاقیه در یادداشتی به قلم مجيدرضا حريري، نايب‌رئیس اتاق ايران در چين نوشت: طرح حذف قيمت از روي کالاها، با موانع زيادي در کشور همراه است و برهمين‌اساس به نظر مي‌رسد اين طرح با شکست مواجه شود اما اين خود طرح نيست که زمينه‌ساز شکست آن خواهد شد بلکه وجود اشکالاتي در سيستم پخش و توليد کالا در کشور است که طرح حذف قيمت را به موفقيت نخواهد رساند. از طرفي، منطق اقتصادي اين‌طور نشان مي‌دهد که طرح حذف قيمت از روي کالاها، به خوديِ خود طرح مناسبي است و باعث ايجاد رقابت در بين توليدکنندگان خواهد شد چون در فضايي که بازار رقابتي است، در درجه اول اين مصرف‌کننده است که سود خواهد برد ولی نکته مهم اين است که شرط اول در رقابتي‌شدن بازار بايد در نظر گرفته شود؛ يعني شفافيت؛ وقتي شفافيت در اقتصاد وجود داشته باشد، اين فضاي رقابتي در بازار، ابتدا به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. به عبارتي اگر بازارهاي ما شفاف نباشند، حتي باوجود به‌کارگيري طرح‌هايي مانند حذف قيمت از روي کالا، باز هم اين بازارها رقابتي نخواهند شد و به علت وجودنداشتن شفافيت حتي با مشکلات جدي‌تري نيز مواجه خواهند شد.

از طرفي هم هر فروشگاهي در دنيا موظف است کالاهاي خود را با ارائه قيمت، به دست مصرف‌کننده برساند اما مشکل اصلي ما اين است که سيستم توزيع و پخش در کشورمان با اشکالات زيادي همراه است؛ بنابراين اگر بخواهيم همچون ديگر کشورهاي دنيا قيمت را از روي کالاها حذف کنيم، بايد ابتدا شفافيت را در نظر گرفته و بعد سيستم توزيع و پخش خود را اصلاح کنيم. اگر درباره حذف قيمت از روي کالاها، نگراني‌هايي مبني‌بر چند ‌قيمتـــي‌شدن کالاها و ايجـــاد هرج‌ومـــرج در قيمت‌گذاري مطرح است، به نظر منطقي نيست چون اين مردم هستند که حق انتخاب دارند؛ آنها با ديدن قيمت‌هاي مختلف در فروشگاه‌هاي مختلف مي‌توانند به سمت فروشگاه‌هايي بروند که اجناس را با قيمت‌هاي کمتري به دستشان مي‌رساند. نکته اين است که وقتي در محله‌اي، چندين فروشگاه وجود داشته باشد، اين طرح موجب ايجاد رقابتي‌شدن اين مغازه‌ها مي‌شود. با حذف قيمت از روي کالاها، به نظر مي‌رسد فروشگاه‌ها يا براي ارائه اجناس ارزان‌تر با يکديگر وارد رقابت شوند يا با نحوه سرويس‌دهي به مشتريانشان، موجب ايجاد فضاي رقابتي شوند؛ قطعا اين رقابتي‌شدن درنهايت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و باعث مي‌شود کيفيت خدمات فروشگاه‌ها به مشتريان ارتقا يابد. ازطرف‌ديگر، هر فروشگاهي بابت هر خدماتي که به مشتريان خود اعم از پارکينگ، رستوران و حتي توضيحات به مشتري درباره کيفيت کالاها مي‌دهد، بايد هزينه‌اي را هم دريافت کند؛ بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم هر کالايي در هر فروشگاهي با قيمتي يکسان عرضه شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین