|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۷۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
جعفری، سلامت بینایی را تقویت می‌کند، چون حاوی ویتامین A است و کاروتنوئیدهای مهمی مانند لوتئین و زیگزانتین دارد. ویتامین A، ترکیب خاصی به‌نام رودوسپین می‌سازد که نوعی رنگدانه در چشم است و نقش مهمی در تشخیص نور بر عهده دارد.
 جعفری، سلامت بینایی را تقویت می‌کند، چون حاوی ویتامین A است و کاروتنوئیدهای مهمی مانند لوتئین و زیگزانتین دارد. ویتامین A، ترکیب خاصی به‌نام رودوسپین می‌سازد که نوعی رنگدانه در چشم است و نقش مهمی در تشخیص نور بر عهده دارد.

جعفری، یکی از سبزی‌هایی است که محبوبیت ویژه‌ای در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی دارد و در تهیه انواع سالادها، سوپ‌ها و غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی در گروه مواد غذایی کم‌کالری قرار دارد، چون میزان کالری آن در هر نصف فنجان فقط به ۱۱ کیلوکالری می‌رسد. علاوه بر این، جعفری حاوی چندین مورد از مواد مغذی مهم در قالب ویتامین‌ها، املاح و مواد مغذی گیاه است.

عملکرد مثبت برای سلول‌های خون
جعفری،‌ میزان دریافت آهن و ویتامین K را در رژیم غذایی افزایش می‌دهد که هر دو از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامتی خون هستند. ویتامین K، نقش کلیدی‌ای در عملکرد پلاکت‌ها دارد که به‌طور خاص برای لخته شدن خون مهم هستند. پایین آمدن سطح ویتامین K در بدن که قابلیت لخته شدن خون را ضعیف می‌کند، می‌تواند به خون‌ریزی غیرعادی و حتی کبودی منجر شود. آهن موجود در جعفری هم عملکرد سلول‌های قرمز خون را تقویت می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن را راحت‌تر به بافت‌های بدن برسانند. هر نصف فنجان از جعفری حاوی ۱.۸۶ میلی‌گرم از آهن و ۴۹۲ میکروگرم از ویتامین K است.

سالم نگه داشتن بینایی
جعفری، سلامت بینایی را تقویت می‌کند، چون حاوی ویتامین A است و کاروتنوئیدهای مهمی مانند لوتئین و زیگزانتین دارد. ویتامین A، ترکیب خاصی به‌نام رودوسپین می‌سازد که نوعی رنگدانه در چشم است و نقش مهمی در تشخیص نور بر عهده دارد. هر نصف فنجان از جعفری حاوی ۲۵۲۷ واحد بین‌المللی از ویتامین A است و میزان لوتئین و زیگزانتین آن نیز به ۱.۷ میلی‌گرم در هر نصف فنجان می‌رسد. این مواد مغذی، نور را فیلتر می‌کنند و از بافت‌های ظریف پشت چشم‌ها در مقابل اشعه‌های مضر محافظت می‌کنند.

حفظ استحکام بافت‌های همبند و تقویت پوست طعم‌دار
کردن غذاها با جعفری یا استفاده از جعفری به‌عنوان چاشنی غذا، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی و استحکام بافت‌های همبند است. ویتامین A موجود در جعفری، سلامت پوست را هم حفظ می‌کند و غشاهای مخاطی بینی و دهان را هم سالم نگه می‌دارد. ویتامین C موجود در جعفری هم تولید کلاژن را هم در بافت‌های همبند مانند تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها تقویت می‌کند. هر نصف فنجان از جعفری حاوی ۳۹.۹ میلی‌گرم از ویتامین C است.

پیشگیری از ابتلا به سرطان
اضافه کردن جعفری به رژیم غذایی، یکی از راه‌های مناسب برای بهره‌مندی از خاصیت ضدسرطانی این سبزی است. جعفری حاوی نوعی ماده مغذی به‌نام کارنوسول است که فعالیت ژن‌ها را تنظیم می‌کند و با رشد چندین مورد از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان کولون مقابله می‌کند. طبق گزارش Annals of Nutrition & Metabolism (یکی از مهم‌ترین مجله‌های بین‌المللی در زمینه تغذیه)، نوعی ماده مغذی دیگر به‌نام آپی‌ژنین در جعفری وجود دارد که با رشد سلول‌های سرطان‌زا در سرطان پانکراس مقابله می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین