|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۱۷۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
یکی از کارهای مناسبی که امسال انجام شد این بود که خروج زائران از چادرهای منا به سمت جمرات از مسیرهای خاصی برنامه ریزی شده بود و بازگشت آنها نیز تداخلی با مسیرهای رفت نداشت.
مدیرعملیات حج گفت: ایام تشریق به لطف خدا و با برنامه ریزی‌های فشرده و منسجم بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، به خوبی برگزار شد و زائران به سلامت حساس ترین ایام موسم حج را پشت سرگذاشتند.

 نصرالله فرهمند افزود: امسال در عرفات شرایط مناسبی داشتیم و زائران با بهره‌گیری از چادرهای جدید و شرایط بهتری که به لحاظ امکانات و سیستم سرمایشی فراهم شده بود،‌ با آرامش بیشتری به انجام امور معنوی خود در این سرزمین مقدس پرداختند.

وی به مرحله دوم ایام تشریق یعنی انتقال زائران از عرفات به مشعر اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند انتقال زائران در این مرحله نیز به خوبی انجام شد و پس از وقوف در مزدلفه زائران راهی سرزمین منا شدند.

مدیرعملیات حج اضافه کرد: در منا هم با توجه به اینکه کولرهای جدید در چادرها به کار گرفته شده بود، زائران شرایط اقامتی مناسب‌تری یافتند تا آماده رمی جمرات شوند در حالی که سال‌های گذشته خرابی و ایراد سیستم‌های سرمایشی زائران را با مشکلاتی در منا مواجه می‌کرد.‌

فرهمند تصریح کرد: شب گذشته برای اولین بار زائران وقوف اضطراری که می‌خواستند بعد از ساعت 24 روز یازدهم منا را ترک کنند، با ساماندهی مناسب و دقیقی که انجام شد،‌ توسط 150 دستگاه اتوبوس از منا خارج و به مکه مکرمه منتقل شدند.

وی افزود: در روز پایانی ایام تشریق،‌ امروز زائران در دو بخش برای رمی جمرات اعزام شدند که بخش نخست از ساعت 6 صبح تا سات 10:30 بود و زائران پس از انجام رمی،‌ با اتوبوس راهی مکه شدند و بخش دوم نیز از ساعت 14 برای رمی جمرات رفتند و از همان نقطه راهی هتل‌های محل اقامت خود در مکه مکرمه شدند.

وی به تاثیر مثبت برنامه زمانبندی برای رمی جمرات در حج امسال اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مناسبی که امسال انجام شد این بود که خروج زائران از چادرهای منا به سمت جمرات از مسیرهای خاصی برنامه ریزی شده بود و بازگشت آنها نیز تداخلی با مسیرهای رفت نداشت.

مدیر عملیات حج یادآور شد: سعودی ها برای بازگشت دو مسیر در نظر گرفته بودند که متاسفانه امکانات کافی نداشت و در پی مذاکرات فشرده مسئولان سازمان حج و دفتر نمایندگی ما در عربستان،‌ درخواست شد که بازگشت زائران ایرانی منحصرا از یک مسیر انجام شود که امکانات بهتر و سایه مناسب داشته باشد و زائران به آن مسیر آشناتر باشند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این درخواست مورد موافقت قرار گرفت و زائران به راحتی توانستند پس از انجام رمی با آرامش کامل به چادرهای خود بازگردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین