|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
آسمان بر فراز هوستون صاف می‌شود اما خسارات حاصل از توفان هاروی به سوی شرق گسترش یافته و پالایشگاه‌های زیادی را به تعطیلی کشانده است.
آسمان بر فراز هوستون صاف می‌شود اما خسارات حاصل از توفان هاروی به سوی شرق گسترش یافته و پالایشگاه‌های زیادی را به تعطیلی کشانده است.

برای مقامات باسابقه اوپک، تاثیر توفان هاروی بر بازارهای نفت جهانی، یکی از عجیب‌ترین مواردی است که تاکنون مشاهده کرده‌اند.

این توفان به یکی از بزرگترین اختلالات در زیرساخت انرژی آمریکا منجر شد با این‌همه در افزایش قیمت‌های نفت تاثیری نداشت.

بر خلاف توفان‌های بزرگ قبلی مانند کاترینا در سال ۲۰۰۵، هاروی در واقع قیمت‌های نفت را پایین برد. زیرا معامله‌گران به جای لطمه‌ای که عرضه از تعطیلی بخش تولید دیده است، بیشتر به لطمه‌ دیدن تقاضا از تعطیلی پالایشگاه‌های آسیب دیده آمریکایی متمرکز شده‌اند.

برای کشورهای عضو اوپک که به منظور بالا بردن قیمت‌ها در حال حاضر عرضه نفت را محدود کرده‌اند، این مسئله به شدت عصبانی کننده بوده است.

یک نماینده اوپک که از عدم تاثیر هاروی متعجب شده است، به رویترز گفت: به نظر می‌رسد هیچ رویداد قیمت نفت را چندان بالا نخواهد برد.

موضوع ناامیدکننده دیگر پس از کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته، بی‌اعتنایی بازار به کاهش چشمگیر تولید نفت لیبی بود.

به گفته این نماینده اوپک، واقعا عجیب است احساس بازار در ۱۰ سال گذشته بسیار تغییر کرده است.

اینکه بازار همچنان بزرگان اوپک را عصبانی خواهد کرد را باید صبر کرد. با این‌همه تحلیلگران درباره اینکه تقاضا از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی سریع‌تر از تولید آمریکا احیا خواهد شد، اختلاف نظر دارند.

اوپک مدت‌ها انقلاب شیل آمریکا را که کمک کرد تولید بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان افزایش چشمگیری پیدا کند و به یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت و محصولات نفتی در سال‌های اخیر تبدیل شود، نادیده گرفته بود.

این سازمان زمانی که سرانجام این تهدید را به رسمیت شناخت، به رهبری عربستان سعودی جنگ با آمریکا را آغاز کرد و با هدف از میدان به در کردن صنعت پرهزینه آمریکا از طریق قیمت‌های پایین، با حداکثر ظرفیت به تولید اقدام کرد. با این‌همه در دو سال گذشته اوپک برای بالا بردن قیمت‌ها تولید را محدود کرده زیرا قیمت‌های پایین بودجه بیشتر اعضای این سازمان را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

این اقدام به بهبود رشد صنعت نفت آمریکا کمک کرده و تولید و صادرات این کشور تا پیش از وقوع توفان هاروی، به رکورد بالای جدیدی رسیده بود. بر خلاف توفان‌هایی مانند کاترینا یا گوستاو که بادهای قوی به تولید نفت خسارت زدند، هاروی صنعت پالایش آمریکا و خطوط لوله محصولات و فرآورده‌های نفتی را به شدت مختل کرد و باعث افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی شد.

به گفته اولویه جیکوب از شرکت مشاوره پتروماتریکس، قیمت‌های بنزین آمریکا در سطحی معامله می‌شوند که معادل ۸۴ دلار قیمت یک بشکه نفت است. در حالی که نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در حال حاضر به ترتیب ۵۱ و ۴۶ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

اوپک باید خشمگین باشد زیرا از این مسئله هیچ سودی نبرده است. با این‌همه اینکه این وضعیت ادامه خواهد یافت یا هاروی به تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن بازار نفت به واسطه لطمه زدن به عرضه کمک خواهد کرد، هنوز مشخص نیست.

اوپک و تولیدکنندگان متعدد خارج از این سازمان به رهبری روسیه، از آغاز سال میلادی جاری با امید به کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی از رکورد بیش از سه میلیارد بشکه به حدود ۲.۷ تا ۲.۸ میلیارد بشکه، تولیدشان را مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. ذخایر نفت آمریکا در هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس که یکی از فعال‌ترین بانک‌ها در معاملات کالاها است، اعلام کرده بر این باور است که روند تعادل دوباره بازار به دلیل هاروی کند خواهد شد زیرا این توفان در ماه آینده میزان تقاضا را ۰.۷ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و در مجموع تاثیر منفی خواهد داشت.

بانک ING پیش‌بینی کرد که قیمت‌های نفت آمریکا کاهش خواهد یافت. زیرا تولید این کشور که از توفان هاروی لطمه دیده سریع‌تر از تقاضای پالایشگاه‌ها که به دلیل جاری شدن سیل تعطیل شده‌اند، باز خواهد گشت.

اما عامل مهم دیگری که باید به خاطر سپرد، صادرات آمریکا است. زمانی که کاترینا در اوت سال ۲۰۰۵ در خلیج مکزیک آمریکا وزید، این کشور ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد اما امروزه معمولا ۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند.

به گفته اولیویه جیکوب، اگر اختلال کنونی در روند صادرات طولانی شود به اوپک و هدف این سازمان در کاهش ذخایر در سایر نقاط جهان کمک خواهد کرد.

در مجموع اوپک باید نگران هر قطره از نفت جهانی باشد و از این نظر، اگر هاروی برای تولید آمریکا در کوتاه مدت منفی باشد، برای اوپک مثبت خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین