کد خبر: ۱۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
لاریجانی «میانه رو» با رییس «اعتدالگرا»ی ساختمان پاستور رابطه حسنه ای دارد، بعد از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وی کلید دار دیپلماسی پارلمانی شد، به چین رفت و مهمانان خارجی را در دفترش پذیرفت.
خبر انتخاب مجدد«علی لاریجانی» برای بار هفتم به ریاست مجلس، اتفاقی قابل پیش بینی بود، چرا که چند روز قبل از انتخابات میان دوره ای ریاست مجلس، دیگر گزینه قابل حدس یعنی «غلامعلی حداد عادل» از عدم نامزدی اش برای این سمت سخن گفته بود، بنابراین لاریجانی تنها گزینه برای این انتخاب بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیرو امید، لاریجانی با 187 رأی برای هفتمین سال ریاست بهارستان را به خود اختصاص داد و برای سومین سال فعالیت مجلس نهم در سمت ریاست مجلس ابقا شد.
دکتر«علی اردشیر لاریجانی» دومین پسر مرحوم حضرت آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی از مراجع عظام تقلید در نجف متولد شد.

او، دوران دبستان را در مدرسه ادیب و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم سپری کرد و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف، در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر با رتبه اول اخذ نمود. سپس در رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته فلسفه دریافت کرد و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

دکتر لاریجانی از شاگردان استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره) و نیز داماد ایشان می‌باشد.

در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی ، بدلیل حساسیت سازمان صدا و سیما، با رایزنی استاد شهید مطهری به آن سازمان وارد شد و یک دوره از فعالیت را در آن سازمان آغاز کرد.

در دوران دفاع مقدس و از سال 1361 به سپاه پاسداران پیوست و در سمت معاونت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران تا سال 71 خدمت کرد.

سپس با رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت و در سال 1371 با حکم ایشان رئیس سازمان صدا و سیما شد.

وی به مدت پنج سال یکی از دو نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت بود ودر شهریور 84 با حکم رئیس جمهور وقت، به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب گردید.

مهمترین بخش زندگی سیاسی وی بعد از ورودش به شورای عالی امنیت ملی رقم خورد، چرا که هدایت پرونده هسته ای نیز به وی واگذار شد، اما در سال 86 از این سمت استعفا کرد.

او در برنامه شناسنامه در 14 خرداد سال گذشته یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خصوص دلیل استعفایش گفت:« مسائلی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد، جزو مسائل حساس کشور است که یکی از آن ها مساله هسته ای ایران است. مسائل گوناگونی که به منفعت و امنیت ملی مربوط می شود، آنجا مورد بررسی قرار می گیرد. من حس می کردم یک نوع اختلاف جدی مدیریتی با آقای احمدی نژاد دارم. مسائل استراتژیک کشور با تانی و حساب شده پیش برود و احتیاج دارد همه بخش های مختلف همگرایی داشته باشد. کارهای لحظه ای نمی تواند صدق کند و برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند».

او با گفتن این جملات به اختلافش با رییس شورا به عبارتی رییس جمهور وقت اشاره کرد:«تا یک مدتی تحمل بود و بحث می کردیم اما از یک زمانی به بعد من دیدم به هرحال ایشان رئیس جمهور است و حق دارد و لزومی ندارد که بنده مزاحم ایشان باشم و نمی خواستم حضوری تحمیلی داشته باشم. در واقع سطح من این نبود».

البته او از سالها پیش نسبت به برخی سیاستهای هسته ای انتقاد داشت و جمله مشهور او پس از معاهده پاریس (هیچ آدم عاقلی در غلطان را با آب نبات عوض نمی‌کند) در خاطره ها مانده است.

بلافاصله بعد از وی سعید جلیلی،معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه به جای او منصوب شد.

او به سخنوری مشهور است و استفاده از تعابیر خاص چون« سیاست چماق و هویج» در خصوص پرونده هسته ای و نیز «دلالی سیاسی» در خصوص دولتمردان گذشته از اصطلاحات مشهور اوست.
علی لاریجانی، برادر کوچکتر رییس دستگاه قضایی است، آیت الله محمد صادق لاریجانی بعد از آیت الله شاهرودی، سکان هدایت قوه قضاییه را برعهده گرفت.

وی بعد از خروج از شورای امنیت ملی در انتخابات مجلس هشتم شرکت کرد و نماینده مردم قم در بهارستان شد که در همان مجلس ریاست آن را نیز برعهده گرفت.

ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم، همزمان با ریاست جمهوری نهم بود که یکی از پرچالش ترین دوارن خود را سپری کرد.

رییس جمهور وقت یعنی محمود احمدی نژاد،رابطه خوبی با بهارستانی ها نداشت، ان گونه که رفتار وی حتی مورد نقد برخی از دوستانش در مجلس بود، در نهایت در یک گفتگو با روزنامه ایران با این تیتر که « مجلس دیگر در راس امور نیست» شمشیر را برای نمایندگان از رو بست،به تدریج اختلاف دولت و مجلس بالا گرفت و در مجلس نهم به اوج رسید، اما اختلاف دولت و مجلس در واقع اختلاف «محمود احمدی نژاد»با «علی لاریجانی» بود و این اختلاف خود را در ماجرای استیضاح وزیر کار با فیلمی که از گفتگوی برادر رییس مجلس با «قاضی مرتضوی» یعنی رییس سازمان تامین اجتماعی خود را بیش از پیش نمایان کرد، لاریجانی در این روز خطاب به احمدی نژآد گفت:« شما دیگر حق حرف زدن ندارید»؛ این اختلاف انقدر عمیق بود که مرضیه دستجردی وزیر وقت بهداشت دولت دهم نیز از ان بی نصیب نماند،چرا که مقاومت در مقابل فشارهای اعمال شده برای برکناری معاون وی که برادر دیگر لاریجانی بود سبب عزل وی شد.

لاریجانی، سیاست مداری است که می داند چگونه و کجا سخن بگوید، به ندرت عصبانی می شود، دوستانش در مجلس در فراکسیون رهروان ولایت بر محور وی همچنان اکثریت مجلس را دست دارند، اعتدالیون مجلس، علی رغم همه احترامی که برای رییس قائلند می خواهند فراکسیون «اعتدال» را تشکیل دهند در حالی که می گویند او با آن مخالف است.

لاریجانی میانه رو این روزها با رییس «اعتدالگرا»ی ساختمان پاستور رابطه حسنه ای دارد، بعد از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری وی کلید دار دیپلماسی پارلمانی شد، به چین رفت و مهمانان خارجی را در دفترش پذیرفت. به سازندگان فیلم« من روحانی هستم» نهیب زد و آنها را از این هتاکی ها بر حذر داشت. اما آیا رییس بار دیگر می تواند کرسی ریاست خانه ملت را در مجلس دهم هم از آن خود کند؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین