|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۷۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی و دبیر جشنواره فجر در برنامه شهر فرنگ در خصوص چگونگی اعطا پروانه ساخت به آثار اظهار داشت: ما امکان نمایش شصت فیلم را در طول سال داریم اما سالیانه حدود صد فیلم پروانه ساخت می گیرد و سیاست اصلی ما این است که هنگام اعطا پروانه ساخت تنوع ژانر رعایت شود.
 ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی و دبیر جشنواره فجر در برنامه شهر فرنگ در خصوص چگونگی اعطا پروانه ساخت به آثار اظهار داشت: ما امکان نمایش شصت فیلم را در طول سال داریم اما سالیانه حدود صد فیلم پروانه ساخت می گیرد و سیاست اصلی ما این است که هنگام اعطا پروانه ساخت تنوع ژانر رعایت شود.

وی در خصوص علت رد شدن فیلمنامه پوران درخشنده گفت: شاید درست نباشد که موضوعی در خصوص یک فیلمنامه صحبت کرد. چشم انداز من این است که نظارت به خود سینماگران محول شود و نگاه دولت و سینماگران یکی شود و خود سینما بتواند از خودش مواظبت کند و فیلمسازان ما باید منافع ملی را در راس اولویت کار قرار دهند.

داروغه زاده، بیان کرد: ما در سینما آمریکا شاهد فیلم هایی همسو با ارزش های آمریکا است همانند فیلم آرگو که هیچ کس در آمریکا نمی گوید این فیلم سیاسی است چرا که نگاه آن ها با دولتشان همسو است و من فکر می کنم فیلمساز ها فرهنگ ایرانی اسلامی را جدی بگیرند و در صورت رسیدن به این مهم دیگر نظارت و ارزشیابی وجود نخواهد داشت.

داروغه زاده در خصوص تعیین تکلیف فیلم های توقیفی گفت: قرار بود کمیته ای تشکیل شود که فیلم ها را بازبینی کند و پنج فیلم اصلاح شدند و به سرانجام رسیدند و در اختیار شورا پروانه نمایش قرار گرفتند.

وی از نامبردن پنج فیلم امتناع کرد و گفت: ترجیح می دهم در شرایط آرامی فیلم اکران شود چرا که تمرکز روی فیلم های توقیفی زیاد است.

داروغه زاده درخصوص نقش مجلس در اکران فیلم های توقیفی گفت: پیشنهادی مطرح شد که نمایندگان مجلس همراه با خانواده هایشان مهمان ما باشند و فیلم هایی را که پروانه نمایش گرفتند و مد نظرشان هستند را تماشا کند.

وی گفت: سینما ها مختارند که فیلم های مورد نظر خود را اکران کند و اگر حوزه هنری برخی فیلم ها را نمایش ندهد نام تحریم نمی گیرد و بر اساس قوانین شورای صنفی سینما ها می توانند انتخاب می کنند که چه فیلم هایی را اکران کنند.

فیلم ها برای مخاطبان گوناگون ساخته می شوند و موضوعات هر فیلم برای طیف خاصی وجود دارد و ما نمی توانیم به فیلم های مفرح؛ مبتذل بگوییم و ما نباید سلیقه ی خود را تحمیل کنیم.

داروغه زاده گفت: اگر نقد های منتقدان جدی باشد من می توانم به نقد های منتقدان توجه کنم ولی ما کمتر شاهد نقد های موشکافانه و درست هستیم و گاهی با آماج کلمات زننده درباره یک فیلم رو به رو هستیم.

معاون ارزشیابی و نظارت گفت: اقتصاد سینما ما کوچک و فقیر است و کل فروش سینما ما پارسال دویست میلیارد تومان بوده و سهم مخاطبان سینما هر چهار سال یک بار است و نیار داریم که سینما را توسعه دهیم. هر ساله تعداد کارگردانان افزایش می یابد اما امکان نمایشی نیست و در چنین سینمایی اختلاف نظر ها به مناقشه تبدیل می شود.

وی گفت: ما باید فضای امنی برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم اما این کار را هنوز نکرده ایم و می خواهیم شبکه vod را همگانی کنیم و جادوی پرده سینما در فیلم های ایرانی بسیار کم است و این به دلیل فقر اقتصادی سینما ما است.

داروغه زاده در خصوص بحث رده بندی سنی گفت: این بحث جسته و گریخته وجود داشته اما برای مدون شدن این نظام با دو تن از اسنادان روانشناسی دانشگاه تهران صحبت کردیم و در هفته آینده نظام رده بندی سنی مدون خواهد شد و این گونه خانواده هم آگاه می شوند و تهیه کنندگان هم موظف می شوند رده بندی را در اعلان های سنی خود در نظر بگیرند و این گونه برخی فیلمسازان بهتر می توانند مضمون های خود را در فیلم بیان کنند. شورای پروانه نمایش بحث رده سنی را اعلام می کند.

وی درخصوص چگونگی مجوز تهیه فیلم ساز اول کفت: چند سالی می شود که هر کارگردان فیلم اولی رزومه خود را در اختیار ارشاد قرار می دهند و توسط یک شورا به فیلمسازان اولی مجوز می دادند و ما تصمیم گرفتیم این وظیفه را به صنف واگذار کنیم و این اتفاق را ما با یک مکانیزم به صنف واگذار کردیم.

داروغه زاده در خصوص نمایش خانگی گفت: چشم انداز ما توسعه vod است و ما راهی نداریم جز این که خودمان را با این تکنولوژی وفق دهیم.

وی در خصوص تغییرات جشنواره فجر اظهار داشت: دبیر جشنواره زیر نظر شورا سیاست گزاری کار خواهد کرد و چه بهتر که به این سمت برویم که جشنواره ها دچار تغییر نشوند و برنامه ریزی ما ایجاد ثبات در برگزاری جشنواره است.

داروغه زاده گفت: این جشنواره سال نو سینما ایران است و بخش اصلی آن مسابقه سینمای ایران است و سازمان سینمایی پنج جشنواره تخصصی فیلم کوتاه، حقیقت ، جشنواره ملی فیلم فجر، جشنواره بین الملل فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان را برگزار می‌کند و اگر جشنواره فجر بتواند کمک اضافه‌ای به فیلم کوتاه و مستند داشته باشد خیلی خوب است اما اگر کمک نکند بهتر آن است که جشنواره به کار خود ادامه دهد.

زمزمه هایی هست که جوایز فنی حذف شود و ما به این منظور با نمایندگان هر صنف جلسه خواهیم داشت و نظرشان را جویا می شویم.به دو شکل می توان همه را راضی کرد یکی این که به همه جایزه دهیم و یک شکل دیگر هم این است که جایزه ها درست اعطا شود.

وی در خصوص جشنواره زدگی گفت: ما نسبت به کشور های دیگر خیلی جشنواره نداریم ما یک سری جشنواره ساختاری داریم مثل فجر و جشنواره کودک و در کنار آن یک سری جشنواره موضوعی نیز داریم و سازمان سینمایی در پی فراهم آوردن فضایی است که در آن بخش های خصوصی علاقمند به تولید فیلم شوند و به اعتقاد من فیلم های سفارشی خیلی هم موفق نمی شود که در نظر مخاطب جای گیرند.

وی در خصوص تغییر مدیران سینمایی با روی کار آمدن وزیر جدید ارشاد گفت: من یادگرفتم که به شایعات اهمیتی ندهم و در کشور ما مدیران ثباتی ندارند و ما یاد گرفتیم که در بی ثباتی کار کنیم و برای همان یک روزی که هستیم، برنامه ریزی می‌کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین