کد خبر: ۱۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
دولت اوکراین از هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات فروگذار نمی کند اما اذعان دارد که که ممکن است در مناطق تحت کنترل گروه های هوادار روسیه در شرق اوکراین برگزاری آن امکان پذیر نباشد.
مردم اوکراین روز یکشنبه ۲۵ ماه مه (چهارم خرداد) برای انتخاب جانشین ویکتور یانوکوویچ،رئیس جمهوری برکنار شده،به پای صندوق های رای خواهند رفت.

ادامه اقدامات خشونت بار شبه نظامیان هوادار روسیه در شرق اوکراین یک خطر جدی برسر مبارزات انتخاباتی است اما اگر این انتخابات با موفقیت برگزار شود ممکن است نقطه عطفی در بحران دراز مدت این کشور باشد.

آیا انتخابات برگزار خواهد شد؟


دولت اوکراین از هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات فروگذار نمی کند اما اذعان دارد که که ممکن است در مناطق تحت کنترل گروه های هوادار روسیه در شرق اوکراین برگزاری آن امکان پذیر نباشد.

هواداران روسیه گفته اند که مانع از انجام انتخابات خواهند شد و گزارش هایی حاکی از آزار مقامات و اشغال دفاتر برگزاری انتخابات در شرق اوکراین در دست است.

در شبه جزیره کریمه که ماه مارس گذشته به روسیه پیوست انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

حداقل میزان مشارکت مردم تعیین نشده است و واگر هیچ یک از نامزدها بیش از پنجاه درصد از آرا را بدست نیاورد دور دوم انتخابات در پانزدهم ماه ژوئن برای برگزیدن یکی از دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده اند، برگزار خواهد شد.

نامزدهای مهم این انتخابات چه کسانی هستند؟

پترو پوروشنکو تاجر میلیاردر از پیش تازان نامزدهای انتخاباتی است و بعد از او یولیا تیموشنکو قراردارد.

پتروپوروشنکو، تاجر میلیارد وصاحب کارخانه شکلات سازی است که به او لقب "سلطان شکلات" داده شده است. او هم چنین صاحب شبکه تلویزیونی خبری معروف کانال پنج است.

پترو پوروشنکو از حمایت یوری لوتشنکو، سیاستمدار و وزیر کشور سابق و ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق بوکس جهان و سیاستمدار معروف اوکراین برخوردار است.

پترو پوروشنکو در مبارزات انتخاباتی خود قول داده است که به مناطق بحران زده اوکراین اختیارات بیشتری بدهد که تلاشی برای کاستن بحران شرق این کشور تلقی شده است.

گرچه او هم چنین قول داده است که وحدت اوکراین را حفظ کند.

از دیگر نامزدهای انتخابات اوکراین یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین و ازمخالفان سرسخت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری پیشین اوکراین است.

یولیا تیموشنکو در دوران ریاست جمهوری ویکتور یانوکوویچ زندانی شد.

زندانی شدن یولیا تیموشنکو بعنوان اقدامی با انگیزه سیاسی با محکومیت گسترده ای روبرو شد اما بعد از برکنار شدن ویکتور یانوکوویچ، یولیا تیموشنکو هم از زندان آزاد شد.

تیموشنکو در مبارزات انتخاباتی خود از روسیه بعنوان "دشمن درجه یک اوکراین" نام برده و قول داده است که از میزان وابستگی اوکراین به روسیه که آن را "همسایه متخاصم اوکراین"می خواند، بکاهد.

سایر نامزدهای انتخاباتی

در آغاز، ۲۳ نامزد انتخاباتی ثبت نام کرده بودند اما پنج تن از آن ها از جمله اوله تزاریف، نماینده پارلمان و پتروسیموننکو، رهبرحزب کمونیست، نامزدی خود را پس گرفتند.

از کسانی که هنوز باقی مانده اند دیمترویاروش است که به اتهام تروریسم در روسیه تحت تعقیب قراردارد. او رهبری یک حزب ناسیونالیست افراطی را بعهده دارد که در سرنگونی ویکتوریانوکوویچ نقش مهمی داشت.

همچنین دو نامزد هم از طرف حزب حاکم تحت ریاست جمهوری ویکتوریانوکوویچ و یک نماینده پارلمان که از این حزب بیرون رانده شده است، همچنان از نامزدهای انتخاباتی هستند.
 
چرا دادن رای حائز اهمیت است؟

مقامات روسیه و مخالفان دولت اوکراین می گویند که دولت کنونی با سرنگون کردن رئیس جمهوری سابق به قدرت رسیده است و به همین دلیل مشروعیت ندارد.

هدف از این انتخابات به روی کار آمدن کسی است که براساس آرای مردم انتخاب شده تا به این ترتیب مقامات اوکراین بتوانند با بدست آوردن مشروعیت و اعتماد بیشتر، به ماه ها بحرانی که این کشور را فراگرفته است، پایان دهند.

با وجود این بعد از فرار ویکتوریانوکوویچ، رئیس جمهوری پیشین از کشورش، اختیارات ریاست جمهوری به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهوری آینده اوکراین می تواند وزرای خارجه ،دفاع و دادستان ارشد و رئیس اطلاعات و امنیت را برای تایید به پارلمان این کشور معرفی کند ولی بقیه اعضای کابینه دولت را پارلمان تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهوری اوکراین دیگر قادر به برکناری کابینه دولت نیست اما قدرت منحل کردن پارلمان را هم چنان در دست دارد.

نقش روسیه و غرب چه خواهد بود؟

روسیه آن چه را که " عملیات تنبیهی" علیه روس زبان ها می نامد،محکوم کرده است و با توجه به ادامه نا آرامی های اوکراین انتخابات در این کشور را به زیر سوال برده است.

با وجود این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که این انتخابات "یک گام در راه درست است."

غرب و اوکراین روسیه را متهم می کنند که بر بحران اوکراین دامن می زند و ممکن است برای تضعیف دولت اوکراین و بالابردن نفوذ خود دراین کشور، به روند این انتخابات لطمه وارد آورد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مورد دخالت روسیه در روند انتخابات اوکراین هشدار داده و گفته است: "اگر شاهد ایجاد آشوب و بی ثباتی بیشتری در اوکراین باشیم به طوری که مانع از برگزاری انتخابات در روز یکشنبه ۲۵ ماه مه (چهارم خرداد) شود،چاره ای به جز اعمال تحریم های شدیدتر نخواهیم داشت.
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین