|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۷۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
منوچهر شاهسواری در نشست جشن خانه سینما عنوان کرد که خودش را من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی‌داند، بلکه وکیل آن‌ها است.
 منوچهر شاهسواری در نشست جشن خانه سینما عنوان کرد که خودش را من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی‌داند، بلکه وکیل آن‌ها است.

در نشست امروز جشن خانه سینما که دو بخش داشت منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «من برای خودم از ابتدای حضورم در خانه سینما منع مصاحبه گذاشتم و از این بابت از همه دوستان رسانه‌ای عذرخواهی می‌کنم.»

او افزود: «من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی‌دانم، بلکه وکیل آن‌ها هستم و برایم افتخار است در دوره‌ای در خانه سینما هستم که ریاست جشن آن را آقای یشایایی بر عهده دارد.»

او در پاسخ به سوالی درباره پاسداشت شهدای حرم در جشن خانه سینما توضیح داد: «هیچ موضوع حیثیتی در سینما پنهان نمی‌ماند و سینمای ایران در مبانی، تولیدات و مراسم خود حتما توجه جدی به آنچه بیرون از سینما اتفاق می‌افتد، اما به کل کشور مربوط است، دارد و تا به حال نیز چنین بوده است. مگر می‌شود جشن خانه سینما برگزار شود و یادی از بزرگانی که با خون خود از این کشور دفاع کردند نکنیم؟ کسی به یاد می‌آورد که تا به حال این اتفاق نیفتاده باشد؟»

مدیرعامل خانه سینما درباره نوزدهمین دوره جشن خانه سینما اضافه کرد: «ما هر سال به یک موضوع توجه ویژه‌ای می کنیم و امسال نیز مضمون جشن خانه سینما آب است، چون فکر می‌کنیم آب به عنوان یک عنصر حیاتی برای آینده کشور در شرایط خطیری قرار دارد و باید همه نسبت به آن به یکدیگر هشدار دهیم.»

او همچنین در پاسخ به شائبه دبیری‌اش در جشنواره فجر گفت: «هیچ پیشنهادی بابت دبیری جشنواره به من ارائه نشده است.»

شاهسواری همچنین در توضیح احتمال حذف برخی جوایز در جشنواره فجر و اینکه آیا خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی در این باره اظهارنظر خاصی دارد، گفت: «این موضوع به من اطلاع داده نشده اما از نظر من جشنواره فجر نیازمند یک جلسه آسیب‌شناسی است چرا که این جشنواره در طول 35 دوره برگزاری خود خدمات گرانبهایی را به سینما انجام داده است اما فکر می‌کنم مثل هر پدیده‌ای که به این سن و سال می‌رسد، به یک بررسی و بازنگری نیاز دارد.»

او در پاسخ به بحث دیگری درباره واکنش خانه سینما درباره تحریم‌های حوزه هنری نیز اظهار داشت: «وقتی شورای عالی تهیه‌کنندگان در نامه‌ای رسمی اعتراض می‌کند یا کانون کارگردانان بیانیه می‌دهد یا اینکه شورای صنفی نمایش که درون خانه سینماست اعتراض جدی می‌کند یعنی چه؟ ما در مقابل هر حرکتی که علیه سینما صورت گیرد پشتیبان اصناف خود برای حفظ حقوقشان هستیم و البته گاهی وقتی یک امر کلی واقع می شود جمع اصناف و خانه سینما وارد می‌شود. ما در مقام وکیل باید بدانیم اصناف ما چه می‌خواهند، خواسته آن‌ها چه راه‌حل‌هایی دارد تا براساس آن عمل کنیم.»

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوال دیگری درباره رانت داشتن در سینما و سازمان سینمایی نیز گفت: «اول به من بگویید رانت به چه معناست؟ من از لحظه‌ای که به خانه سینما آمدم خودم را در صحنه سینمای ایران ممنوع کردم و معتقدم پاسخگویی به برخی حرف‌هایی که مطرح می‌شود آداب دارد چرا که حوزه فرهنگ، حوزه گفت‌وگوهای دوسویه است. اگر مثلا یک دوست و رفیقی مسئله‌ای را درباره من مطرح می‌کند آیا دائم باید سند بیاورم و کاغذی نشان دهم؟ من کارمند دولت نیستم و از اول هم به عنوان دستیار کارگردان وارد خانه سینما شدم. اما نوع پاسخ دادن هر شخص هم فرق دارد، من اهل عربده کشیدن و فریاد زدن نیستم.»

او درباره روابط صمیمانه‌اش با خانه سینما که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود هم توضیح داد: «وزانت و مکانت بخش خصوصی در سینما هدف اصلی ماست. برای این کار تصدی‌گری دولت باید کاهش یابد و مسیر انتقال امور به اصناف فراهم شود. تشخیص من این است که برای قوت‌یابی بخش خصوصی راه حل تعامل بهتر از تقابل جواب می‌دهد.»

شاهسواری با اشاره به حضور خود در کمیته فرهنگی مجلس که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، بیان کرد: «این دومین جلسه‌ای بود که در مقام مدیرعامل خانه سینما به مجلس می‌رفتم وبار اول آن سال گشته همراه با آقای ایوبی بود و این بار با آقای حیدریان. این جلسه هم از این جهت برگزار شد که ما در بخشی از موضوعات نیازمند تغییر و انشاء قوانین هستیم. مثل مالکیت معنوی، دفاع و صیانت از حقوق مالکانه بر آثار و تأمین منابع لازم برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری. ما به عنوان خانه سینما می‌بایست با نمایندگان مجلس گفت‌وگو کنیم چرا که آنچه در نظر داریم یک کار مشترک میان صنف، دولت و قوه مقننه است.»

او همچنین در ادامه درباره فعالیت‌های مشترک خانه سینما و مدرسه ملی سینما گفت: «با دوستان در هیأت مدیره سابق بر این نکته تفاهم کردیم که در پی آن سه مأموریت اعلام شد؛ اولین آن ها مراقبت بود که بیمه، معیشت،‌مراقبت از فیلم‌های ایران و مراقبت از تخصص‌ها را شامل می‌شود. دوم تلاش خانه سینما برای ایجاد یک صحنه رونق در تولید، توزیع، نمایش و بهره‌برداری است و سوم بحث ارتقاء سینما بود. در این معادله توافق جدی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی سینما به نمایندگی از آن داشتیم مبنی بر اینکه فرصت‌هایی که در مدرسه وجود دارد در ارتباط با آکادمی و به صورت یک هیأت مشترک پیگیری شود تا ضرورت‌ها و نیازسنجی‌های لازم به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین بررسی شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین