|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۶
کد خبر: ۱۷۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
طراحی لباس فضایی اسپیس ایکس شبیه لباس‌هایی است که فضانوردان در فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌پوشند.
هفته گذشته، ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس در صفحه اینستاگرام خود تصویری از نخستین لباس فضایی این شرکت را به نمایش گذاشت. لباسی که قرار است فضانوردان آن را در سفرهای فضایی خود با فضاپیمای دراگون تن کنند.

طراحی لباس فضایی اسپیس ایکس شبیه لباس‌هایی است که فضانوردان در فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌پوشند.

عملکرد این لباس بتازگی روی زمین با موفقیت آزمایش شده ، اما هنوز جزئیات زیادی از ویژگی‌های این لباس منتشر نشده است. براساس برنامه اعلام‌شده، نسخه سرنشین‌دار فضاپیمای دراگون سال آینده برای نخستین‌بار به فضا پرتاب می‌شود. دراگون قادر است هفت فضانورد را با خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد و همه سرنشینان آن در زمان پرتاب و بازگشت به زمین باید لباس فشار مخصوص بپوشند.

این لباس‌ها به فضانوردان کمک می‌کند تا بدن آنها با فشارهای ناشی از پرتاب و بازگشت به زمین مقابله کند.

همچنین این لباس‌ها از فضانوردان در مقابل افت ناگهانی اکسیژن در فضاپیما حفاظت می‌کند. برای مثال فضانوردان فضاپیمای سایوز ـ 11 شوروی سال 1350/ 1971 در زمان بازگشت به زمین و به دلیل نشت اکسیژن، خفه شدند و جان باختند. زیرا آنها در آن سفر لباس فشار مخصوص نپوشیده بودند.

چند ماه پیش نیز شرکت بوئینگ از لباس فضایی جدید خود موسوم به بلو بوئینگ رونمایی کرد. این لباس نیز از نوع فشار است و قرار است فضانوردان در پروازهای فضایی خود با فضاپیمای استارلاینر این شرکت آن را بپوشند.

بلو بوئینگ نسبت به لباس‌های فشاری نارنجی‌رنگی که فضانوردان در پروازهای شاتل به تن می‌کردند، سبک‌تر و منعطف‌تر است.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، سال آینده شاهد پرتاب فضاپیماهای سرنشین‌دار دراگون و استارلاینر به فضا خواهیم بود. این فضاپیماها به سفارش ناسا و توسط شرکت‌های خصوصی اسپیس ایکس و بوئینگ طراحی و ساخته شده‌اند.

از سال 1390/ 2011 و پس از پرتاب آخرین فضاپیمای شاتل به فضا، تاکنون هیچ فضاپیمای سرنشین‌دار دیگری از خاک آمریکا به فضا پرتاب نشده است.

از آن سال تاکنون فضانوردان آمریکایی با فضاپیماهای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌شوند.


منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین