|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۷۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
یک محقق نیجریه ای موفق به ساخت تراشه رایانه ای با استفاده از نرون های موش شده است که می تواند بوی مواد منفجره را تشخیص کند.
 یک محقق نیجریه ای موفق به ساخت تراشه رایانه ای با استفاده از نرون های موش شده است که می تواند بوی مواد منفجره را تشخیص کند.

به گزارش از دیلی میل، درحالی که محققان حوزه هوش مصنوعی برای ابداع دستگاه هایی فعالیت می کنند که بتوانند فعالیت مغز را تقلید کنند و یا رایانه ها را در مغز انسان کار بگذارند، 'اوشیورنویا آگابی' محقق نیجریایی روشی برای ادغام نرون های عصبی با مدار الکترونیکی ابداع کرده است.

این محقق علوم عصبی در حقیقت یک ابزار نروفناوری ساخته که از ادغام نرون های پرورش یافته در آزمایشگاه با مدار الکترونیکی تهیه شده است، یکی از کاربردهای بالقوه این ابزار کشف مواد منفجره است که به کار بازرسی های امنیتی در فرودگاه ها سرعت می بخشد.

این ابزار را می توان در آینده در مغز ربات های کار گذاشت و به آنها آموزش داد تا خطر را از طریق رایحه شناسایی کنند تا بتوانند روزی جایگزین ماموران امنیتی در فرودگاه شوند.

این ابزار که Koniku Kore نام دارد، اولین ابزاری است که می تواند هوا را بو کند به این معنی که مواد شیمیایی فرار و منفجره و یا حتی بیماری هایی مانند سرطان را تشخیص می دهد.

بدین ترتیب، در آینده مسافران می توانند از ایستادن در صف های خسته کننده بازرسی در فرودگاه ها رهایی یابند چراکه این دستگاه خاص در پشت صحنه وو در سکوت با بو کشیدن مواد منفجره را کشف می کند.

آگابی می گوید: ابررایانه جدید قادر به شبیه سازی قدرت 204 نرون عصبی است. Koniku Kore به جای اینکه بر سیلیکون مستقر شود با استفاده از نرون های موش ساخته می شود.

هر تراشه ترکیب عجیب و غریبی از نرون های زنده و سیلیکون است و حسگرهایی دارد که می تواند رایحه ها را تشخیص دهد.

همانطور که رایانه ها در حل برخی معادلات پیچیده ریاضی از انسان ها بهتر عمل می کنند، این مغز ابداعی نیز در شماری از عملکردهای شناختی مانند بو کردن بهتر عمل می کند. محققانی که در ساخت این ابزار دست داشته اند می گویند، این تراشه می تواند روزی بطور نامحسوسی در فرودگاه ها برای کشف مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین