|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۷۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
صمیم گیری ها این طور نیست که فرمانده ای هر روز صبح به چپ چپ به راست راست بگوید.هر کسی نظرش را می دهد و می تواند حرفش هم در آنجا نقد شود. همه با هم هماهنگ هستیم و می خواهیم رضایت مردم را جلب کنیم و زندگی آنها بهبود یابد.
نخستین نشست خبری سخنگوی دولت دوازدهم صبح امروز برگزار شد. سخنگوی دولت در این نشست خبری که از دقایقی پیش در محل ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری آغاز شده به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های دولت می‌پردازد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه هفتم مرداد در نخستین نشست خبری سخنگوی دولت دوازدهم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام باقر (ع) و گرامیداشت یاد ایثارگری‌های شهیدان رجایی و باهنر گفت: وقتی می خواستم به سربازی بروم از خانه خداحافظی کردم مادر گریه کرد در پادگان گفتند هنوز آماده نیستند و نیم ساعت بعد به منزل برگشتم. من از سخنگویی دولت خداحافظی کردم در همین حد قبول کنید کار سخنگویی مأموریت کاری است که رئیس جمهور برای بیان مواضع دولت به فردی می دهد. این مأموریت به من ابلاغ شد تا فعلا این کار را انجام دهم.

وی در پاسخ به این سئوال خبرآنلاین که پرونده تخلفات انتخاباتی که برای استانداران و فرمانداران باز شد، به کجا رسید آیا می تواند در عزل و نصب های بعدی تاثیر داشته باشد؟ ضمن آنکه شکایت دولت از تخلفات انتخاباتی برخی ائمه جمعه به کجا رسید؟ آیا دولت قصد دارد برنامه ها و دستاوردهای خود را به طور مقطعی در اختیار ستاد نماز جمعه بگذارد تا از تریبون های نماز جمعه اعلام شود؟،افزود: تا آنجا که اطلاع داشتیم، استانداران درباره حوزه عملکردشان صحبت کرده بودند. اعلام عملکردها در حوزه های کاری استانداران را مصداق تبلیغ دولت برداشت کردند حال آنکه قرار نبود کشور تعطیل شود.

نوبخت تاکید کرد: رئیس جمهور نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارد. اتهامات استانداران به مواضعی آنها در سخنرانی های شان برای بیان عملکردهای بر می گشت. اینکه از جهت برخی حقوقدانها جزء مصادیق جرم تلقی شود، جای تأمل جدی بود. خیلی ها هم وقتی مطالب شان دیده شد منع پیگردشان صادر شد. بقیه موارد هم توجه شود که نباید برای این مسائل برای استانداران پرونده تشکیل شود. همان روز انتخابات وقتی در صف رأی بودم از برخی تریبون های نماز جمعه واژگانی همچون خیانت به کار برده شد که معنا دار بود، چون این افراد متقی هستند آدم فکر می کند اشتباه شنیده است اما اطلاعی ندارم که پرونده ای برای آنها هم تشکیل شده است که اگر قرار به تشکیل پرونده باشد این موارد هم قابل پیگرد است. 

نوبخت درباره خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی و برگزاری دادگاه گفت: درباره خروج نیروهای امنیتی، وزیر اطلاعات گزارش کرد که این اتفاق افتاد. انشاءالله گام های بعدی هم برداشته شود. اینکه دادگاهی تشکیل شود در حوزه کاری قوه قضائیه است. مسائل خوبی هم در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد انشاءالله از طرف شورای عالی امنیت ملی مباحث جمع بندی اعلام خواهد شد.

وی درباره صحبت اژه ای که اعلام کرد خروج نیروهای امنیتی از خانه کروبی دروغ محض است؟ افزود: ایشان صحبت خود را کرد و وزیر اطلاعات هم گزارش داد که خارج شدند ما را بین دو شیخ وارد نکنید.

وی درباره دیدار نماینده آمریکا در سازمان ملل با آمانو و طرح درخواستش برای بازدید از مراکز نظامی ایران، ادامه داد: وزارت خارجه و دستگاه های مسئول به صراحت، اعلام نظر کردند، هیچ مسئله ای که خارج از چارچوب باشد مخصوصا مراکز نظامی که اطلاعاتش طبقه بندی است نمی پذیریم. اینها آرزوهای آمریکایی هاست و از طرف ایران قابل استماع نیست.

وی با اشاره به تداوم ارائه تسهیلات نظام بانکی به بنگاه های کوچک افزود: تا ششم مرداد 724 میلیارد تومان علاوه بر 17 هزار و 800 میلیارد تومان به این بنگاه ها با هدف رونق تولید داده شد.

سخنگوی دولت دوازدهم درباره تکمیل اعضای دولت یادآور شد: به محض اینکه اطلاعات جدیدی کسب کردم می گویم.

معاون رئیس جمهور درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: اگر برنامه ای باشد برای هفته آخر شهریور تنظیم می شود.

وی درباره واردات 800 کالای خارجی که کالای مشابه ایرانی دارد افزود: اتفاقا اصلاح تعرفه انجام شد، تا بازار در اختیار تولیدات داخلی باشد. دولت مصمم به تقویت تولیدات داخلی و کاهش واردات است چون هدف فراهم کردن سازوکارهای کاهش قیمت ارز فراهم است.

نوبخت درباره تعریف معاون اقتصادی در دولت و نگرانی از بروز چندگانی مدیریت در این عرصه گفت: سئوال می شود فرمانده اقتصادی دولت کیست؟ اگر به مکانیزم تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصادی دولت توجه شود، پاسخ مشخص می شود. در دولت غیر از اینکه هر دستگاه اقتصادی شرح وظیفه دارد و کار خود را انجام می دهد. ستادی در دولت تشکیل شد، معاون اول فرمانده اقتصاد مقاومتی، سه دستگاه اقتصادی یعنی وزارت اقتصادی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و مشاوران رئیس جمهور عضو هستند. جناب آقای نهاوندیان که قبلا رئیس دفتر رئیس جمهور بود در جلسات حضور می یافت. مسائلی که آثارش فراتر از یک دستگاه است در این ستاد مطرح می شود مثل یک پارلمان کوچک موافقان و مخالفان صحبت می کنند و درنهایت بحث ها جمع بندی می شود.

وی افزود: حالا دستیار ویژه و معاون اقتصادی که در دولت دوازدهم منصوب شدند دستیار ویژه قبلا مشاور و آقای نهاوندیان نیز رئیس دفتر بود هر دو در جلسه حضور پیدا می کردند. پس دنبال فرمانده اقتصادی نگردیم که چه کسی فرمانده است. تصمیم گیری ها این طور نیست که فرمانده ای هر روز صبح به چپ چپ به راست راست بگوید.هر کسی نظرش را می دهد و می تواند حرفش هم در آنجا نقد شود. همه با هم هماهنگ هستیم و می خواهیم رضایت مردم را جلب کنیم و زندگی آنها بهبود یابد.

وی کسری بودجه 37 هزار میلیارد تومانی بودجه و پرداخت نشدن برخی نظامیان افزود: بودجه سال 1396 با رقم 319 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم مبنا فروش نفت بشکه ای 50 دلار بود یک جدول نزدیک 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم برای اینکه اگر مبلغ فروش نفت افزایش یافت. رقم این جدول هم اگر محقق می شود قرار بود 9 هزار میلیارد تومان برای آب و هزار میلیارد تومان صرف اشتغال زایی شود. همانجا ما درنظر گرفتیم 20 درصد درآمدها به صندوق توسعه ملی واریز شود اما مجلس مصوب کرد که 30 درصد درآمدها به صندوق توسعه ملی واریز شود اینجا 16 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت کم شد و در ثانی رقم درآمدی مندرج در لایحه بودجه را نیز 26 هزار میلیارد تومان افرایش دادند. پیش بینی دولت درست از آب درآمد. منتها ابتدای سال یک خبر خوشی به دستگاه ها اعلام کردیم این اعدادی که جلوی نام دستگاه ها در قانون بودجه نوشته شده است بر مبنای همان 306 هزار میلیارد تومان است و آن عدد 346 هزار میلیارد تومان ملاک نیست. اما رسانه ای کردن این خبر کار درستی نبود. یک قسمت هم به نوع تصویب بودجه بر می گشت. به رغمی که اعداد و ارقام این شکل است و 100 درصد آنچه مصوب شد، محقق نشد اما حقوق نیروهای مسلح را بیش از 100 درصد تخصیص دادیم. انصاف نبود که این شکل رسانه ای می شد. نیروهای نظامی کار بزرگی در حوزه امنیت ما را بر عهده دارند و هدف دولت تقویت نیروهای مسلح هستند. وضعیت شش ماه سال گذشته را با امسال و وضعیت سایر دستگاه ها مقایسه کنیم. ما نشستیم و براساس اعداد و ارقام صحبت کردیم سریعا نسبت به پرداخت حقوق نیروهای خدوم و زحمتکش حوزه های دفاعی اقدام کنند. نیروهای انتظامی شنیدم که 100 درصد پرداخت کرده و فقط دو دستگاه این کار را کرده بودند.

نوبخت درباره انتصابش به عنوان سخنگوی دولت یادآور شد: در دولت شورای اطلاع رسانی داریم که یک جزء از این مجموعه سخنگوی دولت است که می آید مواضع رسمی دولت را بیان می کند. من هم همین مأموریت را دارم. سخنگو وظیفه ندارد از صبح تا شب فضای رسانه را رصد کند و مسائل مختلف را پاسخ گوید.

وی افزود: وظیفه سخنگو بیان مصوبات هیأت وزیران است البته مسئولیتم در سازمان برنامه و بودجه و حضورم در شوراهای دیگر به من در این امر کمک می کند، شاید آقای رئیس جمهور به این نظر رسید که چون من این اطلاعات را دارم می توانم بهتر به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهم. پس حضور من نفی توانایی های دیگران نیست. البته قصد ما در دولت تقویت شورای اطلاع رسانی بود و ایده‌ای بود که یک جایی تعریف شود تا از صبح تا شب بیشتر فضای رسانه ای را رصد کند. در بخش سخنگویی دولت اعلام کردند که من به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهم، آن بخش هم قطعی شود، اعلام می کنم.

وی درباره جابجایی استانداران و افزایش اختیارات آنها ادامه داد: هم وزارت کشور و هم آقای رئیس جمهور از عملکرد استانداران ارزیابی دارند، اینکه کابینه ترمیم شد، طبیعی است که می تواند این تغییر در سطح استانداران هم انجام شود. هدف دولت تقویت حوزه سرمایه گذاری، تولید و توسعه کشور است. همیشه استانداران اختیارات بیشتری طلب می کنند و شاید باید اختیارات بیشتری به آنها داد. موضوع تغییر استانداران باید یکی دو ماهه انجام شود.

معاون رئیس جمهور درباره نمره به دولت در کسب رضایت مردم اظهار کرد: با وجود نسبت هایی که به دولت دادند، مردم حرف شان را روز 29 اردیبهشت زدند. شاید دولت به برخی اهداف نرسید اما جانفشانی کردیم. کارهای بیشتر از این می شد انجام داد ولی کم کاری انجام ندادیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین