|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
اکنون با اعدام متهم ردیف اول این پرونده و در نوبت بودن مجازات سه متهم دیگر و نیز فراری بودن شاه کلید پرونده یعنی خاوری، باید دید از وجوه برداشت شده چه میزان به بیت المال بازگردانده شده است؟
شاید کسی نباشد که ماجرای فساد 3 هزار میلیاردی را نشنیده باشد، اختلاسی به بزرگی تاریخ اقتصاد کشور! آنقدر ابعاد ان فاجعه بار و بزرگ بود که نامی جز« فساد بزرگ» برای آن پیدا نشد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، صبح امروز «مه آفریدامیرخسروی» متهم اصلی این پرونده که با تلاش قوه قضاییه در طی ساه سال گذشته ابعاد آن مشخص شد، در زندان اوین مجازات شد. اتهام وی اخلال در نظام مالی کشور و از این جهت مفسد فی الارض شناخته شد.

مه‌آفرید امیرخسروی که متهم ردیف اول فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی است در ۲۷ شهریور ۹۰ دستگیر شد. اتهامات دیگری متوجه وی بود از جمله اینکه وی از تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی از بانک ملی است که ارائه این تسهیلات بدون وجود هیچ سند و وثیقه گذاری انجام گرفته‌است. این مبلغ جدای از اختلاس به واسطه گشایش ال سی، بوده است.

آغاز ماجرا....

اواخر تابستان سال 90 در حالی که روزهای تابستان با خنکی پاییز در حال پیوند بود، یک سایت خبری از اختلاسی به بزرگی سه هزار میلیارد تومان خبر داد که این سایت خبری بعد از مدتی به بهانه مشکلات مالی برای همیشه تعطیل شد!

مه آفرید امیرخسروی توانست مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان یعنی سه تریلیون تومان  و یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد.

در این اختلاس ۷ بانک دخیل بوده‌اند و رقم اختلاس در سال ۸۸ کمتر از ۸۰ میلیارد تومان، در سال ۸۹ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده‌است.

این اختلاس که از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شده و منجر به لغو مجوّز بانک آریا و دستگیری رئیس آن امیر منصور آریا و افراد دیگری شده‌است. بانک ملی، بانک سامان، بانک سپه، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان از جمله بانک‌های درگیر در اختلاس بوده‌اند.

نمایندگان مجلس که در شوک این فساد بودند از رییس دولت وقت خواستند تا عذرخواهی کند و مدیران و وزیر اقتصاد وقت را برکنار کند،که در نهایت در مقابل مقاومت رییس دولت و وزیر اقتصاد و متولیان بانک مرکزی نمایندگان بلافاصله وزیر اقتصاد را استیضاح کردند و وی در جریان استیضاحش به نمانیدگان گفت که رییس جمهور از وی خواسته از مردم عذرخواهی کند!

وزیر اقتصاد با رای نمایندگان بار دیگر در سمت خود تا انتهای دولت باقی ماند.

هفته اول مهر ماه شوک دوم به این پرونده وارد شد . محمودرضا خاوری از متهمان پرونده به بهانه ماموریت خارجی از کشور خارج شد و به کانادا گریخت. چند روز بعد هم خبر رسید او ویلایی مجلل در کانادا دارد و از چندی قبل تابعیت این کشور را دریافت کرده بود.

به تدریج پرونده این اختلاس قطور شد و افرادی بسیاری برای بازجویی احضار شدند، زمزمه های دست داشتن رییس دفتر رییس دولت قبل هر روز قوت می گرفت چرا که خواهر زاده وی یکی از متهمین اصلی این پرونده بود، قرار شد تا برای بازجویی وی احضار شود که با واکنش تند رییس جمهور وقت مواجه شدند؛ سید محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات استعفا کرد و طی نامه ای از مردم بابت این مساله عذرخواهی کرد.

حجت الاسلام محسین اژه ای مسئول ویژه رسیدگی به این پرونده شد، او همان کسی است که در دهه 70 در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس 122 میلیاردی حکم فاضل خداد را صادر کرد.

بعد از مدتها رسیدگی به این پرونده در نهایت 4 نفر از اعضای این گروه به اعدام و چند نفر به حبس ابد و همچنین تعدادی نیز به حبس های طولانی محکوم شدند و قوه قضاییه نیزبر مجازات قاطع این افراد با قاطعیت تاکید کرد.

رییس وقت بانک مرکزی، یعنی محمود بهمنی، بلافاصله بعد از افشای این ماجرا، اعلام کرده بود: «اموال و دارایی های اعضای باند اختلاس بلافاصله بعد از کشف این موضوع، شناسایی شد و خوشبختانه امروز متوجه شدیم ارزش روز دارایی‌های اینها با ارقامی که به ما اعلام شده، به حدود 47 هزار و 333 میلیارد ریال می‌رسد».

امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه گفته بود: «فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح میشود؟ کسانی که پشت صحنه پنهان شده اند چه میشوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته اند»؟



ارزیابی نهادهای نظارتی نشان می دهد دادستانی کل کشور و کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس هشتم، بهترین عملکرد را در روشن شدن ابعاد پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی داشته اند.

اکنون، 931 روز از فرار محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی که در جریان افشای فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی به کانادا گریخت، می گذرد.

مدیر عامل سابق بانک ملی، شاه کلید و متهم اصلی این پرونده هنوز دستگیر نشده و نیست، چه میزان از پولهای برداشت شده، بازگردانده شده است؟

در 22  شهریور ۱۳۹۰ روزنامه تهران امروز نوشت: «حدود ۲ هزار میلیارد تومان از مبالغ اختلاس شده از کشور خارج شده‌است»، اما محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد و گفت که دلیلی حاکی از خروج مبالغ اختلاس شده از کشور موجود نیست؛ اما مدیر عامل بانك صادرات اعلام کرده بود که حدود 2000میلیارد تومان از طلبهای بانكی پرداخت نشده، یعنی 2 هزار میلیارد تومان وجوه خارج شده از سیستم بانكی وجود دارد.اکنون بعد از تلاش های قوه قضاییه در مجازات متهمان باید دید این تلاش با بازگرداندن وجوه برداشت شده بسته می شود؟

اکنون با اعدام متهم ردیف اول این پرونده و در نوبت بودن مجازات سه متهم دیگر و نیز فراری بودن شاه کلید پرونده یعنی خاوری، و تلاش قابل تقدیر دستگاه های امنیتی و نظارتی و نیز قوه قضاییه باید دید از وجوه برداشت شده چه میزان به بیت المال بازگردانده شده است و متولیان رسیدگی به این پرونده چه تمهیداتی برای بازگرداندن ان در نظر دارند و یا به طور کلی می توان این وجوه را به صورت کامل بازگرداند؟

در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
3
خودتان روفریب می دین مردم میدونن که مجرم اصلی یعنی آقازاده ها آزادانه میگردن و ککشان هم نمی گزه ومیلیاردها ریال دیگه هم دراختیارشونه بیچاره خانواده هایی که باید بخاطر این آقازاده ها بی سرپرست بشن دیروز شهرام جزایری سپربلا شد وروزی دیگر بابک زنجانی و ......
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین