|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
استیضاح و برکناری «دونالد ترامپ» از جمله راهکارهایی است که برخی سیاستمداران آمریکایی برای مقابله با سیاست های ترامپ توصیه می کنند اما تحلیلگران اعتقاد دارند استیضاح وی عواقب خطرناکی دارد و ممکن است باعث جنگ داخلی در آمریکا شود.
 استیضاح و برکناری «دونالد ترامپ» از جمله راهکارهایی است که برخی سیاستمداران آمریکایی برای مقابله با سیاست های ترامپ توصیه می کنند اما تحلیلگران اعتقاد دارند استیضاح وی عواقب خطرناکی دارد و ممکن است باعث جنگ داخلی در آمریکا شود.

به گزارش ایرنا ، براساس قانون اساسی ایالات متحده، مهمترین روش قانونی برای زیرسوال بردن یا برکناری رئیس جمهوری این کشور استیضاح است. این روند از کنگره آغاز می شود و سپس با برگزاری جلسه ای مانند دادگاه در سنا برای بررسی اتهام های رئیس جمهوری نتیجه آن مشخص می شود. اکنون انواع اتهام ها همچون نداشتن کفایت سیاسی، ارتباط با روسیه و تحریک و حمایت نژادپرستان علیه ترامپ مطرح شده که موجب طرح موضوع برکناری وی شده است.

هنگامی که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد براساس نظرسنجی های رسمی یکی از نامحبوب ترین روسای جمهوری این کشور بود. اکنون با گذشت بیش از 7 ماه از دوره ریاست جمهوری وی شرایط به هیچ عنوان بهتر نشده است. نظرسنجی ها نشان می دهند وی در زمینه کمترین میزان محبوبیت یک رئیس جمهوری در ایالات متحده رکورد را به نام خود ثبت کرده است.

**نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا

در مورد میزان محبوبیت اندک ترامپ گفتن همین نکته کفایت می کند که وی حتی در میان هم حزبی های خود نیز از حمایت کامل برخوردار نیست. تنها حدود 65 درصد از جمهوریخواهان از ترامپ طرفداری می کنند. همچنین برای نخستین بار میزان محبوبیت یک رئیس جمهوری در سال نخست ریاست جمهوری در آمریکا به 34 درصد رسیده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس دلایل این امر در حوزه گسترده ای از عوامل داخلی و خارجی و در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نهفته است. آمار موسسه نظرسنجی گالوپ نیز نشان داده است که تنها 37 درصد مردم آمریکا نسبت به ترامپ نظر مثبتی دارند. چند روز بعد نیز این موسسه پس از تکرار پژوهش، به عدد 34 درصد دست پیدا کرد.

تارنمای «هافینگتون پست» در گزارشی در بررسی حساسیت شرایط برای ترامپ عنوان کرد حزب جمهوریخواه آمریکا در موقعیت سیاسی تعیین کننده ای قرار گرفت و باید تصمیم بگیرد آیا دوست دارد به طور رسمی حزبی باشد که برتری سفیدپوستان را تایید می کند؟

پس از کشته شدن یک زن به وسیله نژادپرستان، واکنشی که رئیس جمهوری آمریکا در قبال اتفاقات شارلوتزویل اتخاذ کرد نوعی اضطرار را در زمینه رفتار ترامپ نشان داده است. این نشریه آمریکایی نوشت: نمی توان منتظر بود تا نتایج تحقیقات مشاور ویژه «رابرت مولر» در زمینه اتهام های گذشته علیه ترامپ مشخص شود. مردم باید به مجلس آمریکا فشار بیاورند تا لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوءاستفاده از قدرت هرچه زودتر آماده کند. باید جلوی دونالد ترامپ را پیش از آنکه باعث شروع یک جنگ داخلی یا یک بحران اتمی در جهان شود، گرفت.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز آورد سه شنبه هفته گذشته روز بزرگی برای نژادپرست ها بود زیرا رئیس جمهوری اعلام کرد پشتیبان آن ها است. این در حالی است که مقام های ارشد سیاسی و نظامی آمریکا به شدت رفتار نئونازی ها را محکوم کردند زیرا آن را مخالف ارزش های موجود در این کشور دانسته اند.

**نگرانی از پیامدهای وخیم استیضاح

در مورد استیضاح یا برکناری احتمالی دونالد ترامپ، تحلیل های گوناگونی وجود دارد. در هر صورت کارشناسان این اقدام را از یک سو پیچیده و سخت و از طرف دیگر برای ایالات متحده خطرناک تفسیر می کنند.

تارنمای نشریه «پلتیکو» در گزارش خود به واکنش ها و پیامدهای احتمالی استیضاح ترامپ پرداخت و نوشت «روگر استون» پشتیبان مهم دونالد ترامپ اعتقاد دارد اگر رئیس جمهوری آمریکا به وسیله کنگره استیضاح شود ایالا ت متحده با موج فزاینده ای از خشونت ها و حتی جنگ داخلی روبه رو می شود.

وی اعتقاد دارد ادامه روند استیضاحی که اکنون در کنگره دنبال می شود و برخی از دموکرات های مجلس آمریکا هم آن را پیگیری می کنند طغیان و شورشی بزرگ را در پی خواهد داشت. استون تاکید کرد سخنان وی در حمایت از خشونت نیست و تنها وقوع آن را پیش بینی کرده است.

استون که در دولت نیکسون در زمان رسوایی واترگیت و استعفای رئیس جمهوری هم در دولت بود هشدار داد که اکنون زمان تغییر کرده است. باید به موضوع انباشت اسلحه در میان مردم آمریکا به عنوان یک امر تعیین کننده توجه داشت. اکنون هر دو طرف این مناقشه در آمریکا به شدت مسلح هستند و این بار مردم مانند سال 1974 منتظر نتیجه استیضاح نمی مانند. وی تاکید دارد حتی سیاستمدارانی که وارد این عرصه شوند هم جان خود را به مخاطره می اندازند.

در همین راستا «دیوید اکسلرود» مشاور باراک اوباما نیز سخن گفتن از استیضاح ترامپ را خطرناک توصیف کرده است. نشریه «نیوزویک» نوشت: نظرسنجی ها نشان می دهند میزان حمایت از ترامپ در میان شهروندان آمریکایی به کمتر از 40درصد رسیده است. در همین حال «استیو کوهن» نماینده ایالت تنسی اعلام کرد به دنبال تهیه و ارائه لایحه استیضاح است. «جکی اسپیر» نماینده دموکرات ایالت کالیفورنیا نیز در توییتی رئیس جمهوری آمریکا را فردی دانست که رفتاری ناپایدار دارد و از بی ثباتی ذهنی رنج می برد بنابراین بر اساس متمم 25 قانون اساسی، معاون رئیس جمهوری باید قدرت را در دست بگیرد و وظایف وی را انجام دهد.

«برد شرمن» دیگر نماینده دموکرات نیز در ماه جولای فرم استیضاح ترامپ را پر و اعلام کرد ترامپ در تلاش بود تا در مراحل تحقیقات «جیمز کومی» رئیس اف.بی.آی مداخله کند زیرا وی به موضوع ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روس ها می پرداخت.

به رغم همه این مسائل دیوید اکسلرود سخن گفتن از برکناری ترامپ خطر آفرین می داند. وی تاکید دارد: باید در این زمینه بسیار دقت کرد زیرا در آمریکا سیستمی قانونی وجود دارد. یک سوم مردم کشور از دونالد ترامپ طرفداری می کنند. برکناری وی می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا ممکن است همچون جعبه پاندورایی باشد که هیچ گاه پایان نمی پذیرد.البته برخی سیاستمداران در حزب دموکرات هستند که چندان اشتیاقی را برای استضاح ترامپ ندارند. «نانسی پلوسی» رئیس اقلیت مجلس آمریکا نیز چندی پیش گفت صحبت کردن از استیضاح یک معامله و اتفاق بزرگ است.

برای اینکه ترامپ از قدرت کنار گذاشته شود اکثریت مجلس نمایندگان که اکنون در کنترل حزب جمهوریخواه است باید به استیضاح رای دهند. همچنین دو سوم سنا که آن هم در دست جمهویخواهان قرار دارد باید در رای گیری ترامپ را محکوم کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین