|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۹
کد خبر: ۱۷۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
از ماه گذشته که دریاسالار جان کلی به‌عنوان رئیس جدید کارکنان کاخ سفید انتخاب شده است، دونالد ترامپ یک پیش‌فرض اضافه برای مشاوران خود پیشنهاد داده است: «آن را با ژنرال چک کنید.»
 از ماه گذشته که دریاسالار جان کلی به‌عنوان رئیس جدید کارکنان کاخ سفید انتخاب شده است، دونالد ترامپ یک پیش‌فرض اضافه برای مشاوران خود پیشنهاد داده است: «آن را با ژنرال چک کنید.»

به گزارش بلومبرگ، این یک انحراف مشخص از غریزه ترامپ برای مدیر پیشین کارکنان کاخ سفید یعنی رینس پریباس به حساب می‌آید، زیرا وقتی کسی از مشاوران تصمیمی می‌گرفت ترامپ هشدار می‌داد که کسی به پریباس چیزی نگوید. انتصاب «کلی» از سوی ترامپ نظم جدیدی را به کاخ سفید که آوردگاه جنگ‌های داخلی شده بود، تحمیل کرده است. اما این آن چیزی نبوده که متحدان سیاسی جمهوری‌خواهان انتظار آن را داشته باشند، زیرا وی تاکنون قادر نبوده به اصلی‌ترین وظیفه خود عمل کند: مهار رئیس‌جمهور از افتادن در دام غرایز بد که همواره همراه ترامپ است.

ترامپ نسبت به موضوع مجادله‌آمیز شارلوتزویل حرکتی زیگزاگی داشته است، ابتدا در کنفرانسی هر دو گروه را محکوم کرد، سپس به گروه دست‌راستی‌های نژادپرست تشر زد و دوباره طرف وسط را گرفت و گفت هر دو گروه در فاجعه شارلوتزویل مقصر هستند. البته روز پنج‌شنبه نیز در فونیکس صحه بر اظهارنظر آخر خود گذاشت و واقعا نشان داد که «کلی» قادر به مهار کردن رئیس خود نیست. این ماه شاید خسارت‌بارترین ماه ریاست‌جمهوری ترامپ تاکنون بوده باشد، زیرا به نظر وی اختیار ریاست‌جمهوری خود را با سفیدبرترپندارها گره زده و نسبت به متحدان خود و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه خود بی‌اعتنا بوده است. همچنین اولتیماتوم روز سه‌شنبه که گفته است اگر جمهوری‌خواهان پول لازم برای دیوارکشی را در مرز با مکزیک در اختیار دولت قرار ندهد، دولت را تعطیل خواهد کرد، یکی از چالش‌های «کلی» برای روزهای در پیش تا 30 سپتامبر است.

دعوای ترامپ با رهبران کنگره از جمله میچ‌مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا و پل رایان، رهبر همین حزب در مجلس نمایندگان با چندین توییت ادامه یافت و این حکایت از آن دارد که آشفتگی درباره میزان بدهی دولت تا اواخر سپتامبر تداوم پیدا کند. تهدید ترامپ برای بستن دولت در جهت تامین مالی دیوارکشی، بحث تصویب قوانین سقف بدهی دولت را سخت‌تر می‌کند. او اما قصد دارد با این تهدیدها رای کافی برای بسته بودجه خود به‌دست آورد. او همچنین از نو حمله علیه مک‌کانل را به خاطر شکست در لغو قانون اوباما‌کر آغاز کرده است.

زنجیره دستورات
مشاوران قابل‌توجهی می‌گویند که «کلی» برای ترامپ یک مدیر تزیینی است و هنوز اختلاف نظر اساسی بین آن دو به‌وجود نیامده است. در مصاحبه با 14 نفر از مقامات فعلی و سابق دولت، جمهوری‌خواهان کنگره و افرادی که نزدیک به ترامپ و کلی هستند، بیشترشان از اینکه ژنرال سابق نیروی دریایی آمریکا فرآیندهای جدیدی را در جهت محدود کردن نشر و درز اطلاعات در کاخ سفید به‌وجود آورده است، اعتبار بالایی به وی داده‌اند. «کلی» توانسته است با سلسله دستوراتی تا حدودی مسیر را هموار و راه را برای تصمیم‌های اجرایی باز کند. در این زمینه می‌توان به اخراج استیو بنن و اعزام نیروی بیشتر به افغانستان استناد کرد.

گفته می‌شود در سایر موارد «کلی» بارها التماس کرده است ترامپ براساس نوشته صحبت کند و این بسیار مهم است که همان کلماتی را ادا کند که در نوشته آمده است. در مورد افغانستان رئیس‌جمهوری آمریکا درست بنا بر نوشته از پیش تعیین شده سخنرانی کرد. پیش از این «کلی» گفته بود که آمریکا باید به افغانستان سربازان زن و مرد جوان بیشتری را گسیل کند. مک‌کانل که بیشترین درگیری‌ها را در چند وقت اخیر با ترامپ داشته است در بیانیه‌ای گفت: ژنرال کلی مهم‌ترین صدا و صریح‌ترین آنها در دولت است. او در ادامه «کلی» را فردی فوق‌العاده ارزشمند در شغل خود معرفی کرد و ادامه داد: باید قدردان نقشی باشیم که او ایفا می‌کند.

بازی‌های گرسنگان
یکی از دستیاران سابق رئیس‌جمهور شرایط پیش از آمدن ترامپ را به محیط فیلم «بازی گرسنگان» تشبیه کرده بود.

در این فیلم افراد فقیر و حاشیه‌نشین برای زنده ماندن باید یکدیگر را می‌کشتند و فقط نفر آخر جان سالم به در می‌برد و صاحب طبقه اجتماعی جدید می‌شد. این فرد که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید که شرایط درست مانند همین فیلم بوده است. به اعتقاد وی با آمدن کلی به کاخ سفید اوضاع بهتر شده و کمتر خبری از کاخ سفید به بیرون درز می‌کند. این در حالی است که ترامپ در واکنش به فاجعه ویرجینیا از حمله به هم‌حزبی‌های کلیدی خود غفلت نکرده است. هدف او هم در این حملات متوجه میچ مک‌کانل و سناتورها جف فلیک و لیندسی گراهام بوده است. سه تن از همکاران فعلی و سابق ترامپ به شرط ناشناس ماندن به بلومبرگ گفتند: کلی نتوانسته در زمینه کنترل کردن ترامپ در انظار عمومی یا کنترل اخبار منفی موفق عمل کند.

یکی از این افراد تاکید می‌کند: ترامپ توانسته روند پیشرفت را در فرمان‌های اجرایی یا ارتباط با کنگره را با یک توییت به باد دهد و با ورود «کلی» هم در عمل تغییر خاصی رخ نداده است به جز اینکه پریباس و بنن از کاخ سفید جدا شده‌اند و هم‌اینک کاخ سفید از افراد بیشتری خالی شده است. لئون پانه‌تا که در دوران بیل کلینتون رئیس کارکنان کاخ سفید بود و بعدها در دولت باراک اوباما به مقام وزارت دفاع و ریاست سیا رسید و در حال حاضر نیز از حامیان «کلی» به‌حساب می‌آید، به این خبرگزاری گفت: با توجه به نظم کنونی اما باز جا داشت که انضباط بیشتری به رئیس‌جمهوری تحمیل می‌شد. پانه‌تا اما می‌گوید که با هر کسی هم که صحبت کرده است گفته‌اند «کلی» مناسب برای همین شغل بوده است. او تصریح می‌کند: اما در دو هفته اخیر خرابکاری‌های بیشتری به بار آمده است اما با توجه به شناختی که از جان کلی دارم مطمئنم که او می‌تواند رئیس‌جمهور را مطمئن سازد که براساس منابع کشور عمل می‌کند.

از نظر پانه‌تا میل به تعطیلی دولت از سوی ترامپ آزمون کلیدی برای «کلی» به حساب می‌آید تا ترامپ را متوجه این امر کند که اقدامات وی تاثیرات بلندمدت بر کشور خواهد گذاشت. پانه‌تا می‌گوید: رئیس کارکنان کاخ سفید باید ترامپ را به خلوتی بکشاند و بگوید این اقدام یعنی بی‌مسوولیتی و زمانی که این عمل رخ می‌دهد به ضرر اقتصاد و کشور است و از نظر سیاسی هم به حزب آسیب فراوان می‌زند.

منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین