|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
رمتان العماره وزیر امور خارجه الجزایر اعلام کرد اجلاس وزیران جنبش عدم تعهد موسوم به ˈنمˈ از پنجم خرداد به مدت چهار روز در الجزیره، پایتخت این کشور، برگزار خواهد شد.
اجلاس وزیران جنبش عدم تعهد در الجزیره در خصوص برگزاری هفدهمین نشست سران این جنبش که قرار است در هجده ماه آینده در آمریکای لاتین برگزار شود، تصمیمات لازم اتخاذ کند.

در سند نهایی اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار شد، ونزوئلا کشور میزبان نشست هفدهم سران این جنبش اعلام شد.

بررسی جایگاه و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور افزایش عملکرد اعضای جنبش عدم تعهد از جمله مواردی است که در نشست وزیران این جنبش در الجزیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تمرکز اصلی جنبش عدم تعهد که متشکل از یکصد وبیست کشورو بیست عضو ناظر است بر مسائل اقتصادی، توسعه اجتماعی، دموکراسی، خلع سلاح و برقرای صلح است.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد چهارم شهریور1391 در تهران آغاز بکار کرد و به مدت شش روز نیز ادامه داشت.

مهمترین محور مورد بررسی این نشست، حاکمیت استبدادی کشور های دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر جامعه جهانی بود.

به گفته مقامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، این جنبش که پس از سازمان ملل متحد یکی از بزرگترین سازمانهای بین المللی به شمار می رود، باید از یک نمایندگی دائم با حق وتو یکسان از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار باشد.

آنها همچنین بر این باورند که شورای امنیت سازمان ملل متحد فاقد مشروعیت لازم برای اداره جامعه جهانی است.

الجزایر در اجلاس بلگراد، پایتخت یوگسلاوی، در سال 1961 میلادی به عضویت جنبش عدم تعهد در آمد. این کشور همیشه نقش مهمی را در جهت پیشبرد اهداف این جنبش ایفا کرده است.

جنبش غیر متعهدها یا عدم تعهد یک سازمان بین المللی است که در سال 1961 میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد تاسیس شد و شامل کشورهایی می شد که به هیچ یک از بلوک های قدرت نظام جهانی وابستگی و تعهدی نداشتند یعنی نه در اردوگاه کمونیسم قرار داشته و نه به اردوگاه سرمایه داری تعلق داشتند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین