کد خبر: ۱۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
برای نخستین بارهنگام برگزاری فوتبال جام جهانی 2010 بود که پای بازی های فوتبال به سینماهای ایران باز شد، که البته استقبال خوب مردم پخش فوتبال را به کافه ها و پارک ها نیز کشاند.
در شرایطی که تنها 3 هفته به آغاز بازی های فوتبال جام جهانی در برزیل باقی مانده هنوز تکلیف اکران این بازی ها در سینما ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد. البته تا چند روز پیش و قبل از اظهار نظر دیروز جانشین فرمانده نیروی انتظامی احتمال پخش این بازی ها از سینماها کشور قوت بیشتری داشت.

اما سردار احمدرضا رادان در حاشیه همایشی در جمع خبرنگاران آب پاکی را روی دست سینماگران ریخت و اعلام کرد سینماها مجوز پخش مسابقات جام جهانی فوتبال را برای تماشاچیان به صورت مختلط ندارند.

البته او این را هم گفت که سینماها می توانند این مسابقات را برای آقایان و خانم ها به صورت مجزا پخش کنند. که این اظهار نظر واکنش های مختلفی را از سوی سینما داران در پی داشت. ابتدای این واکنش ها از طرف محمد قاسم اشرفی، رییس انجمن سینماداران کشور انجام شد که به یکی از رسانه ها گفت: ˈاگر پلیس اجازه ندهد زنان به سینما بیایند و این بازی ها را ببینند، پخش این بازی ها را کلاً متوقف خواهیم کرد.ˈ

پس از اشرفی، رضا سعیدی پور مدیرسینما آزادی نیز در واکنش به سخنان رادان پخش مختلط بازی های فوتبال در سینما را رفتار فرهنگی دانسته و عنوان کرد چهار سال پیش اداره اماکن به ما گفت که مجوز نمایش فوتبال را در شرایطی به شما می دهیم که از ورود خانم ها جلوگیری شود؛ اما ما معتقدیم سینما مکانی عمومی با ظرفیت محدود است ، با ورزشگاه تفاوت دارد.

او این را هم گفته بود که باید خانواده ها را تشویق کنیم با هم برای تماشای فوتبال به سینما بیایند، وگرنه همان چیزی که در استادیوم ها اتفاق می افتد مثل شکستن صندلی و به کار بردن الفاظ غیرمتعارف با حضور مجردها در سینماها هم باب می شود. حضور خانم ها میان آقایان برای دیدن فوتبال الزامی است چون به ما کمک می کند که سالن را راحت تر اداره کنیم.

البته امروز نیز تلاش ما (خبرنگار سینمایی ایرنا) برای پیگیری این موضوع به جایی نرسید. چون تلفن ها یا خاموش بود و یا از طرف مسئولان سینمایی همان مواضع قبل مورد تاکید قرار می گرفت. اما برای نخستین بار کِی پای فوتبال به سینما باز شد؟ و چه شد که با توجه به استقبال خوب مردم این قضیه وارد حاشیه و تقریباً منتفی شد.

کِی پای فوتبال به سینما باز شد؟

برای نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی 2010 بود که پای بازی های فوتبال به سینماهای ایران باز شد، که البته استقبال بسیار خوب از این بازی ها تا آنجا بود که باعث شد کافه ها و پارک ها نیز از این قافله عقب نمانند و طعم لذت دیدن بازی دسته جمعی را تجربه کنند. بنابراین پخش بازی های فوتبال علاوه برهیجان ذاتی اش فضایی مفرح و شاد را هم برای مردم در پارک ها و سینما ها کشور به وجود آورد.

این تمام ماجرا نبود چرا که با نزدیک شدن بازی های جام ملت های آسیا در سال 2011 به میزبانی قطر بار دیگر پخش بازی های فوتبال در سینما ها قوت گرفت، اما این بار به سرعت اعلام شد که پخش بازی های فوتبال در سینما ممنوع است. در همان زمان سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در بیان علت آن گفت مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود و بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد.

اما اگر کور سوی امیدی هم دراین رابطه وجود داشت با اظهارنظر سردار کارگر معاون اسبق اجتماعی ناجا از بین رفت. او در آن زمان درباره این تصمیم پلیس مبنی بر عدم حضور بانوان در سینماها در هنگام پخش فوتبال اظهار کرد پلیس مستندسازی زیادی ازحضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می پردازند، وضعیت مناسبی نیست.

سردار کارگر در توضیح بیشتر پخش نشدن فوتبال در سینما این را هم گفت که؛ فوتبال بازی هیجانی است و مردان هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش های رکیک داده یا شوخی های بدی انجام می دهند و جای سوال است که آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور یابند؟

هر چند در ادامه از طرف نیروی انتظامی اعلام شد سینماها می توانند بدون حضور زنان و یا به صورت مجزا به مساله پخش فوتبال ادامه دهند اما بی رغبتی سینماداران و تماشاگران موجب کاهش مخاطبان و در ادامه نیز این طرح کلاً تعطیل شد.

با پخش فوتبال در سینما اتفاقی نمی افتد

اما پس از این مقدمه طولانی و پاسخ ندادن مسئولان سینمایی برای جمع بندی بحث به سراغ حمید رضا صدر رفتیم که هم چهره ای ورزشی است و هم دستی در سینمایی دارد.

صدر دراین باره به ایرنا گفت: به نظر بنده این موضوع آن قدر که رسانه ای شده و پلیس درمقابل آن موضع می گیرد به دو دلیل اهمیت زیادی ندارد.

وی ادامه داد: نکته اول اینکه ساعت پخش خیلی از بازی ها دیر وقت است و بعضاً تا 3 یا 4 سحر طول می کشد که خب طبیعتاً خانواده های کمتری استقبال می کنند. نکته بعد هم اینکه مگر چند سینمای خوب در شهرستان های ما وجود دارد و یا در خود تهران از شرق تا غرب کلاً چند سینمای مجهز هست که خانواده ها بخواهند برای دیدن فوتبال به آنجا سری بزنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر من این رفتار مختص به یک قشر کوچک متوسط به بالا است که اتفاقی هم در فضای اجتماعی کشور نمی افتد اگر بازی ها را در سینما ببینند و حساسیت پلیس خیلی برای من قابل هضم نیست.

صدر تاکید کرد: بحث های قابل کار در وضعیت اجتماعی کشور ما آنقدر زیاد است که این گونه موضوعات به نظر بنده در اولویت هزارم هم نیستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین