|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۷۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اطلاع از این‌که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌‌ای برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران دارد یا خیر، چهارشنبه به وین سفر می‌‌کند.
 «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اطلاع از این‌که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌‌ای برای بازدید از سایت‌های نظامی ایران دارد یا خیر، چهارشنبه به وین سفر می‌‌کند.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «رویترز» مدعی شده است که ایران در گذشته در سایت‌های نظامی، دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر آن‌ها اقدامات مخفیانه انجام داده است. آیا آژانس اطمینان دارد که دیگر چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟ نماینده امریکا در ادامه گفت: «ایران کشوری نیست که بشود به آن اعتماد کرد و به اعتقاد من، ترامپ حق دارد که پیش از تایید دوباره برجام از اقدامات این کشور مطلع باشد».

در واکنش به اظهارات هیلی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده تبلیغات واشنگتن درباره سفر یک مقام دولت این کشور به وین برای گفت‌وگو درباره برجام «پیامدهای زیان‌باری» برای اجرای موفقیت‌آمیز این توافق هسته‌ای دارد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این‌باره نامه نوشته است: «حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغات پیرامون آن و علامت‌هایی که (این سفر) ارسال می‌کند، ‌پیامدهای زیان‌بار قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام در پی خواهد داشت».

همزمان با اظهارات ضد‌ایرانی هیلی، رسانه‌های امریکایی از احتمال قدرت گرفتن او و گمانه‌زنی در این‌باره می‌گویند که ممکن او به حدی رشد کند که نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ امریکا باشد.

سایت «هیل» نزدیک به کنگره امریکا درباره هیلی که اولین فرماندار زن در کارولینای جنوبی و پس از بابی جیندال دومین فرماندرا هندی – امریکایی در امریکا و همچنین جوان‌ترین فرماندار در ایالات متحده بوده است، می‌نویسد: «به دوره دیپلماسی نیکی هیلی خوش آمدید. درخشان‌ترین ستاره باقی‌مانده اطراف ترامپ در روزهای اخیر ممکن است نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل باشد. در حالی که هرج و مرج کاخ سفید و وزارت خارجه را در بر گرفته او یک صدای قوی و مستقل در عرصه سیاست خارجی امریکاست و اعتباری در درون حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود. او باید منافع ایالات متحده را تقویت کند. هیلی تاکنون این کار را به خوبی انجام داده است. نکته جالب اینجاست که او در حالی خوش درخشیده که با سیاست خارجی بیگانه بود و پیشتر یک فرماندار بوده است. اکنون او رئالیست‌ها (واقع‌گرایان در عرصه روابط بین‌الملل) و نومحافظه‌کاران را رهبری می‌کند. در حالی که ترامپ کماکان علیه پوتین موضع تندی اتخاذ نمی‌کند هیلی تجاوز روسیه به اوکراین و حضور نظامی آن کشور در سوریه را محکوم کرد و دولت پوتین را مقصر هک کردن رایانه‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دانست».

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که او یک چالش برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکاست که در داخل کابینه ترامپ به حاشیه رانده شده است. برای مثال، اختلاف‌نظر میان تیلرسون و هیلی وجود دارد. تیلرسون شعار «نخست امریکا» ترامپ را این‌گونه تفسیر کرد که ارتقا و تقویت آزادی را کنار بگذارد. هیلی اما نظر متفاوتی دارد و به حقوق بشر توجه می‌کند. او از چین، کوبا، ونزوئلا و عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق بشر انتقاد کرده است. او حمایت زیادی در مقایسه با تیلرسون در کنگره دارد. از جمله با باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و اد رویس روابط خوبی دارد. نمایندگان جمهوریخواه او را تایید و حمایت می‌کنند. در نهایت او رابطه خوبی با انتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل متحد دارد. هر دو نگاهی پراگماتیستی به اصلاح مدیریت سازمان ملل دارند».

هیل می‌نویسد: «عملکرد خوب هیلی در نیویورک سبب گمانه‌زنی درباره احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی حزب جمهوریخواه شده است. شاید در ابتدا غیر‌معمول بنظر برسد اما باید توجه داشت که جورج دابلیو بوش که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ میلادی نماینده امریکا در سازمان ملل متحد بود. این نشان می‌دهد هیچ مانعی برای هیلی وجود ندارد».

در همین باره نشریه «استیت» در امریکا در مطلبی تحت عنوان «ایا هیلی نامزد ریاست جمهوری خواهد شد؟ آیا باید این موضوع را جدی گرفت»، می‌نویسد: «اگر ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نباشد برخی می‌گویند که ممکن است جایگزین بالقوه او نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد باشد. کمیته ملی دموکرات‌ها در حال انجام بررسی‌ها علیه هیلی است در حالی که بنظر می‌رسد جهوریخواهان از نامزدی او حمایت خواهند کرد. باید اشاره کرد که هیلی فاصله‌ای میان خود و ترامپ قرار داده است و در مقایسه با سایر اعضای کابینه ترامپ موضع تندتری در قبال روسیه دارد و از برنامه پناهندگی سازمان ملل متحد حمایت کرده است. او همچنین روابط نزدیکی با برخی از سرمایه‌داران نیویورک دارد».

«ووکس» نیز در گزارشی اشاره می‌کند که نکته جالب توجه درباره هیلی آن است که او دختر یک خانواده مهاجر هندی‌تبار است؛ آن هم در دولتی که عمدتا از مردان سفید‌پوست تشکیل شده است. این سایت اشاره می‌کند که دو نکته مهم درباره هیلی انتقادات شدید او از مسکو و موضع آن کشور در قبال اوکراین و سوریه است و دیگری طرح موضوع حقوق بشر و لزوم ترویج دموکراسی که به نظر می‌رسد ترامپ چندان به آن توجهی نداشته است».

به گزارش آفتاب نیوز، ووکس می‌نویسد: «جالب است ترامپ که هر کسی را که مخالف او عقیده‌ای داشته باشند را کنار گذاشته با هیلی این کار را نکرده است. او توانسته در دولت زنده بماند در نتیجه، این شایستگی را دارد که برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شود».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین