|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۷۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
براساس نتایج یک مطالعه جدید، انسان و شامپانزه از رفتارهای هم تقلید می‌کنند و دارای مهارت تقلیدی مشابهی هستند.
 براساس نتایج یک مطالعه جدید، انسان و شامپانزه از رفتارهای هم تقلید می‌کنند و دارای مهارت تقلیدی مشابهی هستند.

به نقل از sciencedaily، کپی کردن رفتار دیگران، امکان انتقال دانش، مهارت و اختراعات انسان را به نسل بعدی فراهم می‌کند. بنابراین تقلید به عنوان توانایی شناختی اصلی شناخته می‌شود که فرهنگ انسانی برای رشد و خلق چیزهایی مانند زبان، تکنولوژی، هنر و علم به آن نیازمند است.

نتایج چندین دهه تحقیق نشان می‌دهد که میمون‌ها، برخلاف باور عموم، مهارت تقلیدی ضعیفی دارند(به خصوص مقایسه با کودکان انسان). برتری مهارت تقلید در کودکان منجر به انگیزه اجتماعی بالاتر در برقراری ارتباط با دیگران نسبت داده می‌شود.

نظریه‌های فعلی بیان می‌کنند که میمون‌ها مهارت چندانی در تقلید ندارند زیرا آنها از این روی روابط اجتماعی و ارتباطی تقلید بهره‌ای نبرده‌اند. هرچند مطالعاتی که منجر به اثبات این نتایج شده بر موضوع تقلید در زمینه‌های یادگیری راه‌حل برای رفع مشکلات فیزیکی متمرکز بوده است.

یک مطالعه جدید از دانشگاه لند به طور مستقیم رویکرد تعاملی تقلید را مورد هدف قرار داده است. حالا نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مهارت انسان و شامپانزه در این زمینه تفاوت چندانی باهم ندارد.

محققان با مشاهده سیستماتیک تعاملات میان بازدید کنندگان باغ وحش و شمپانزه‌ها دریافتند که هر دو گونه به یک اندازه از مهارت تقلید برخوردار هستند. تقریبا 10 درصد اعمال انجام شده توسط یکی از این دو گونه نتیجه تقلید از کارهای گونه دیگر بوده است.

توماس پرسن، یکی از محققان، در این باره توضیح داد: «این مطالعه در یک باغ وحش معمولی انجام شد، جایی که شامپانزه‌ها و بازدیدکنندگان با راه و روش‌های متنوعی سعی در جلب توجه یکدیگر دارند. ما به بررسی این تعاملات پرداختیم».

همچنین همپوشانی‌هایی قابل توجهی در نوع اعمال تقلید شده توسط هر دو گونه مشاهده شد. هم انسان‌ها و هم شامپانزه‌ها کارهای معمولی مانند دست زدن، بوسیدن یا ضربه زدن به شیشه را تقلید می‌کنند.

نتایج حاکی از آن است که تعاملاتی که شامل تقلید می‌شد طولانی‌تر از تعاملات بدون تقلید بود. تقلید از رفتارهای ساده، راه مناسبی برای برقراری ارتباط و ادامه تعاملات بود.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین