|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۱۷۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
پدر جغرافیای ایران تصریح کرد: آقای حبیب ا... بیطرف در ساخت سد گتوند مقصر نبود باید سراغ کارشناسانی رفت که این کار را به ایشان توصیه کرده بودند.
پدر جغرافیای ایران تصریح کرد: آقای حبیب ا... بیطرف در ساخت سد گتوند مقصر نبود باید سراغ کارشناسانی رفت که این کار را به ایشان توصیه کرده بودند.

پرویز کردوانی روز سه شنبه به ایرنا گفت: وزرا چون خود از ابتدا در این حوزه کار نکرده اند طبعا نمی توانند اشراف کامل داشته باشند و در این باره به گزارشات کارشناسان اعتماد می کنند. این کارشناسان حوزه آب و سدسازی بودند که باید ایشان را در این باره روشن و مطلع می کردند که به هر دلیلی نکردند.

** هدف از آب پاشی کف خیابان ها چیست!؟
دارنده نشان عالی دانش افزود: هیچ مسوولی در ایران به فکر آب نیست و نوع ساختمان سازی و چگونگی زیباسازی شهرهای ما تصدیقی بر این موضوع است.

کردوانی توضیح داد: ساختمان و برج سازی های بی رویه هم آب لوله کشی شهر را در مرحله ساخت هدر می دهد و هم موجب تراکم بیشتر جمعیت می شود. وزارت نیرو هم به شهرداری هشدار می دهد که آب لازم را برای ساختمان های جدید ندارد. اما شهرداری که هزینه اش را بی رویه افزایش داده توجیه می آورد که برای تامین بودجه این کار را انجام می دهد.

رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط‌ زیست ایران ادامه داد: شهرداری بخش بزرگی را برای آب پاشی روزانه خیابان های تهران به وجود آورده است. اما به این دو سوال جواب نمی دهد که اگر این آب، آب شرب است چرا آن را کف خیابان ها می ریزد و اگر غیربهداشتی است چرا میکروب در کف خیابان ها پخش می کند؟ از سویی این آب چند دقیقه بعد خشک می شود و حاشیه بلوارها را نیز کثیف می کند.

** دستور فرماندار کالیفرنیا برای خشک کردن چمن ها

وی « چمن کاری و گل کاری» در شهرهایی با اقلیم تهران را نادرست خواند و گفت: چمن هم آب زیادی مصرف می کند و با گرما و سرمای محیط هم گرم و سرد می شود و برای نشستن مناسب نیست.

کردوانی افزود: اما به این هم بسنده نکرده اند و دارند به جای آن گل می کارند که علاوه بر اینکه آب بیشتری نسبت به چمن می خواهد گرانتر است و مراقبت بیشتری هم نیاز دارد.

وی اضافه کرد: امسال فرماندار ایالت کالیفرنیای آمریکا تمام چمن ها را خشک و به جای آن چمن مصنوعی قرار داد. چرا که آب زیادی مصرف می کرد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: کاشت چنار در تهران دیگر پاسخگو نیست چرا که برگ آن در اواخر پاییز می ریزد و دیگر قادر به تصفیه هوا نیست در حالی که وارونگی هوا در همان موقع روی می دهد. درخت های توت و اکالیپتوس هم که زیاد در پیاده رو و بلوارها دیده می شود نیز در فصل سرما برگی ندارند که هوا را پالایش کند.

** فقط کاج و سرو به درد تهران می خورند

استاد نمونه دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در جوار بزرگراه مدرس نیز بید مجنون کاشته اند که باید هر سال هرس شود تا شاخه هایش وارد محل عبور خودروها نشود. یعنی هم باید پول آب آنرا داد هم بهای هرس کردنش را.

وی پیشنهاد کرد: بهترین درخت ها برای شهرهایی با اقلیم مشابه تهران یا شهرهای گرم و خشک، کاج و سرو هستند. چرا که آب کمی مصرف می کنند و همیشه هم سبز هستند. اگر دو طرف خیابان را کاج و وسط بلوارها را سرو شیراز بکاریم هم شهر را سبز کرده و هم آب کمی مصرف کرده ایم. این درخت ها سایه خوبی هم دارند. در موقع اوج آلودگی هوا نیز سبز هستند و می توانند هوا را تصفیه کنند.

** با خانه های چوبی با زلزله مبارزه کنیم

کردوانی گفت: در آمریکا در تمام خانه های 4 طبقه کاج کاشته می شود. درخت کاج مرض نمی گیرد و احتیاج به سم پاشی هم ندارد. ترشحات آن هم برای سلامتی انسان مفید است. در صورت بارش برف هم آنرا را شاخ و برگ خود نگاه می دارد تا به تدریج آب شوند. از این طریق هوا نیز رطوبت مناسبی گرفته و دلپذیر می شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: موریانه این درخت را نمی خورد. الوارش هم از پایین تا بالا به یک اندازه است و تخته های خوبی تولید می کند و برای ساخت خانه های چوبی مناسب است.

کردوانی گفت: ما هم برای مقابله با زلزله باید به ساخت خانه های چوبی روی بیاوریم و الوار کاج که نه مانند درخت گردو سخت و نه مثل چنار سست است بسیار به کار خواهد آمد.

وی افزود: شهردار جدید تهران بهتر است این رویه را اصلاح کند...

مشروح مصاحبه در هفته آینده منتشر می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین