کد خبر: ۱۷۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
اينكه در جامعه مدام بگوييم او بي‌حجاب و اين باحجاب است يا اصلاح‌طلب و اصولگراست پس چه كسي مي‌ماند؟ اينها همه مردم ما هستند. آيا همه بچه‌هاي شما متديّن هستند؟ آيا همه مثل هم هستند؟ نه، اما پدر همه اينها را جذب مي‌كند و جامعه هم خانواده شماست.
روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم فتح الله آملي نوشت:

سردار سليماني اخيراً در كنگره جهاني مسجد سخناني ايراد كرد كه نشان مي‌دهد او فقط يك سردار يا فرمانده يا ژنرال كاركشته عرصه جنگ و تاكتيك‌هاي نظامي نيست. بلكه در حوزه‌هاي ديگر اجتماعي، از جمله اخلاق و از جمله آسيب‌شناسي اجتماعي و ديني هم براي خودش يك ژنرال است. همه كساني كه او را از نزديك ديده‌اند از خُلق حُسن او نيز ياد كرده‌اند كه داشتن يك اخلاق خوب و نگاه مهربان منافاتي با سلحشوري و جسارت و رزم‌آوري يك فرمانده نام‌آشنا آنهم در مقياس جهاني ندارد. حرف‌هايش درباره مسجد و امام جماعت و تقسيم‌بندي مردمان به خودي و غيرخودي و لزوم خروج از اين بن‌بست جزمي شقاق‌آلود بسيار درست است. با احترام براي اين سردار گرانمايه كلاه از سر برداريم و ايستاده تشويقش كنيم.

مي‌گويد: وقتي مرا مسئول حفظ يك پل مي‌گذارند بايد بدانم كه وظيفه‌ام فقط حفظ همين پل نيست. بلكه اين پل محيطي دارد كه اگر آن محيط سقوط كرد، پل هم سقوط خواهد كرد... مسجد مانند يك قرارگاه است و بر تمامي جامعه اثر مي‌گذارد نه فقط بر محيط خود. اگر مقياس ما فقط محيط خود مسجد باشد باخته‌ايم... كسي كه نتواند سربازانش را حفظ كند خطش سقوط كرده و اگر جواناني از مسجد رفتند خط آن امام جماعت شكسته و سقوط كرده است... وقتي يك برادر چندشغله و خسته را امام جماعت يك مسجد كنيم اين فرد چطور مي‌خواهد محيط مسجد را حفظ كند؟...

سردار پس از اين اما حرف‌هاي اساسي‌تري مي‌زند كه از منظر آسيب‌شناسي اجتماعي بسيار مهم هستند:

اينكه در جامعه مدام بگوييم او بي‌حجاب و اين باحجاب است يا اصلاح‌طلب و اصولگراست پس چه كسي مي‌ماند؟ اينها همه مردم ما هستند. آيا همه بچه‌هاي شما متديّن هستند؟ آيا همه مثل هم هستند؟ نه، اما پدر همه اينها را جذب مي‌كند و جامعه هم خانواده شماست... اينكه بگوييم من هستم و بچه‌هاي حزب‌اللهي خودم، اينكه نمي‌شود حفظ انقلاب. امام جماعت بايد بتواند باحجاب و بي‌حجاب را باهم جذب كند.

البته سردار سليماني در اين سخنراني به تفصيل درباره علت حضور ايران در عراق و سوريه و اهميت اين حضور و نحوه و شكل و ماهيت اين حضور و نيز درباره عظمت شهيد حججي و ساير شهداي گرانقدر حرم هم سخناني متناسب با مسئوليت خويش و سپاه قدس سخن گفت كه در جاي خود هم خواندني و هم شنيدني است اما نگاه فرابخشي و جامعه‌شناسانه او به موضوع آسيب‌شناسي علت ناكارآمدي مراكز فرهنگي و ديني و تبليغي و حتي سياسي و اجتماعي جامعه از اين جنبه مهم است كه ما با وجود صدها مسجد و كانون فرهنگي و ديني و تربيتي و هزاران ميليارد تومان صرف هزينه و بودجه براي شكل‌دهي افكار عمومي و نيز ارتقاي دين‌مداري آنان، توفيق چنداني در اين راه كسب نكرده‌ايم و حتي مرتكب نقض غرض هم شده‌ايم. با تبليغات اغلب يكسويه، نگاه جزم‌انديش و محدود، شقّه‌شقّه كردن جامعه به اين طرفي و آن طرفي و خودي و غيرخودي، سهم‌خواهي‌هاي ناشيانه، افراط و تفريط در برخورد با پديده‌هاي اجتماعي و صف‌بندي‌هاي بيهوده سياسي، عقيدتي و فكري و بي توجهي به توصيه جذب حداكثري و دفع حداقلي عملاً به جاي افزايش سرمايه اجتماعي، خود را و نظام و انقلاب را از اين سرمايه پايان‌ناپذير محروم كرده‌ايم.

اينكه مسجد فقط جاي خودي‌هاست، اينكه بسيج مال حزب‌اللهي‌هاست، صدا و سيما هم، فلان كانون مذهبي و فرهنگي هم، متوليان و مسئولان فرهنگي نيز طرف و مخاطب و طرف توجهشان فقط به اينان باشد، پست‌ها و مناصب مديريتي مياني و حتي پائين هم مال اينها و بسياري ديگر از اين برخوردها، باعث ريا و تظاهر و رواج اين رذيله در جامعه شده‌اند.

اينكه در خلوت و فاميل و جمع و خانواده و زندگي شخصي شخصيتي باشيم و در جلسه و سخنراني و محفل و مجلس سيمايي ديگر و چهره‌اي ديگر كه همين نفاق گاه به عنوان يك آموزه غلط تربيتي به فرزندانمان نيز راه بيابد و نسلي را نيز به ريا بكشاند.

ضرورت تغيير ديدگاه و نگاه و عملكرد مديران و متوليان و سياستگذاران و واعظان و ذي‌نفوذان حوزه انديشه، دين، اخلاق و فرهنگ و حتي سياست، حال بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود. درباره جامعه و مردمانمان اشتباه نكنيم.

يادمان باشد كه در همين ماجراي شهادت مظلومانه شهيد حججي، همين مردم با هر سليقه و ديدگاهي، باحجاب و بدحجاب، حزب‌اللهي و غير حزب‌اللهي و شايد هم به تعبير غلط و جزم‌انديشانه عده‌اي ضدانقلاب، در كامنتهاي بي‌شماري كه در شبكه‌هاي مجازي مي‌گذاشتند چه غيرتمندانه و متعهدانه و وطن‌پرستانه اظهارنظر كردند.

اگر در نوع رفتار و كردارمان و نوع نگاهمان تغيير ايجاد نكنيم به قول سردار عزيزمان كسي كه نتواند سربازانش را حفظ كند، خطش سقوط خواهد كرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین