|
|
امروز: يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۷۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
دی‌میستورا هفته گذشته نسبت به برگزاری مذاکرات صلح واقعی و اساسی میان دولت سوریه و مخالفان در اکتبر ابراز امیداواری کرده بود.
 گروه‌های مخالف سوری که با هدف تشکیل یک جبهه متحد جهت شرکت در مذاکرات آتی صلح در ژنو در ریاض گرد هم آمده‌اند نخستین روز این نشست را بدون نتیجه مشخص به پایان رساندند. این نشست دو الی سه روز به طول می‌انجامد و بحث درباره آینده سیاسی اسد محور اصلی این مذاکرات است.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیات عالی مخالفان برای مذاکرات که مورد حمایت عربستان است روز دوشنبه در ریاض نشستی چند ساعته با هیات‌هایی از گروه‌های مخالف مورد حمایت قاهره و مسکو داشت.

احمد رمضان یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه اظهار داشت: این نشست که به مدت دو الی سه روز ادامه خواهد داشت، هدفش ستیابی به توافقی درباره برنامه‌های سیاسی برای مذاکرات و در راس آنها سرنوشت اسد است.

این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از پایان بی‌نتیجه مذاکرات در روز اول آن است.

پیشتر استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از گروه‌های مخالف سوری خواسته بود جهت تعیین استراتژی‌ای مشخص و مذاکرات فعال‌تر با یکدیگر متحد شوند به ویژه که طی دوره قبلی مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نشد و سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به عنوان یک مساله اساسی باقی ماند.

زهیر الحارثی، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان عربستان تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره هماهنگی میان ریاض، مسکو و قاهره جهت تشکیل شورایی متحد از مخالفان تحولی مهم در راستای حل بحران سوریه است که مدت‌ها است دچار تعلیق شده است.

الحارثی اظهارات لاوروف را "مثبت" توصیف و تاکید کرد، این سخنان در راستای حمایت از اقدامات عربستان جهت رسیدن به مرحله‌ای سازنده برای موضعگیری اپوزیسیون سوریه بوده است.

وی افزود: اقدامات عربستان برای ایجاد جبهه‌ای متحد از مخالفان سوری با حمایت روسیه را می‌توانیم موفقیتی واقعی برای وضعیت راکد فعلی بدانیم، به نظر می‌رسد که تمایل شدیدی برای حل و فصل این پرونده که بیش از حد زمان برده است، وجود دارد.

دی‌میستورا هفته گذشته نسبت به برگزاری مذاکرات صلح واقعی و اساسی میان دولت سوریه و مخالفان در اکتبر ابراز امیداواری کرده بود.

وی تاکید کرد که به تلاش‌هایش برای برگزاری دور مقدماتی دیگری از مذاکرات در ماه آتی در ژنو خواهد داد و دفترش بر برنامه‌های واقعی برای برگزاری مذاکراتی جدی و اساسی در اکتبر متمرکز خواهد بود.

این نشست در حالی برگزار شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از تلاش‌های مشترک روسیه – مصر برای تشکیل یک هیات یکپارچه از مخالفان سوری در ژنو خبر داد.

به گفته دی‌میستورا قرار است دور بعدی مذاکرات ژنو هشت درباره سوریه در ماه سپتامبر برگزار شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین