|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۱۷۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
وی همچنین بروز پرخاشگری و عصبانیت‌ در نوجوانان و جوانان را یکی از علل شنیدن موسیقی رپ دانست و گفت: متاسفانه این سبک موسیقی در بین نوجوانان و جوانان از استقبال زیادی برخوردار است که روز به روز بر میزان پرخاشگری نوجوانان می‌افزاید.
رئیس انجمن آسیب شناسی ایران بروز رفتارهای نابه‌هنجار اجتماعی و افزایش خشونت در جامعه را یکی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده افراطی از موسیقی رپ دانست و گفت: مخاطبان افراطی موسیقی رپ بیشتر به سمت رفتارهای خشونت آمیز گرایش دارند.

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در مورد اثرات اجتماعی موسیقی رپ و نفوذ آن در جامعه اظهار کرد: این نوع موسیقی از شرایط روحی و روانی افراد تبعیت می‌کند و معممولا خوانندگان رپ از این سبک موسیقی به عنوان راهی برای ابراز احساسات و اعتراضات اجتماعی استفاده می‌کنند، همچنین موسیقی رپ در قالب اشعار و موسیقی خاص افراد را مجاب می‌کند که با ریتم این موسیقی هماهنگ شوند که براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که ریتم موسیقی روی سلامت روان افراد نیز اثر منفی دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال موسیقی رپ در بروز خشونت، ترویج برهنگی و رفتارهای نابه هنجار افراد در جامعه تاثیر گذار بوده و عمدتا کسانی که از این نوع موسیقی به صورت افراطی استفاده می‌کنند سعی دارند رفتارهای عادی خود را با ریتم موسیقی و مطالبات این نوع شعر و فرهنگ هماهنگ کنند.

این جامعه شناس یادآور شد: متاسفانه تاکنون در کشور ما تحقیقاتی راجع به تاثیر موسیقی رپ بر نوع رفتارهای مخاطبانش صورت نگرفته است اما در آمریکا ثابت شده که رفتارهای کسانی که با این موسیقی سر و کار دارند و کلیپ‌های این موسیقی را بیشتر گوش می دهند با سایر افراد جامعه متفاوت است و متاسفانه مخاطبان افراطی موسیقی رپ بیشتر به سمت رفتارهای خشونت آمیز گرایش دارند.

وی افزود: این افراد در اثر شنیدن این سبک موسیقی همان رفتارهای را از خود بروز می‌دهند که در قالب این موسیقی بیان می‌شود، چون رپ با ریتم، شعر، رفتار، حرکت خواننده مسیری را به شنونده منتقل می‌کند که آنها را به سمت بیان‌های اعتراضی و احساسی سوق می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه شنیدن مکرر و افراطی موسیقی رپ در شخصیت افراد تاثیرگذار است، افزود: موسیقی کلاسیک شنونده را به آرامش دعوت می‌کند در حالی که از موسیقی رپ نمی‌توانیم برای آرامش فرد و جامعه استفاده کنیم بلکه عمدتا برای تخلیه احساسات و هیجانات استفاده می‌شود، بر همین اساس آنچه که به عنوان تخلیه هیجانی و احساسی از آن یاد می‌شود به رفتارهای خشونت آمیز شباهت دارد.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تصریح کرد: رپ تنها به بروز رفتارهای خشونت آمیز منجر نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از رفتارهای نامتعارف و نابه هنجار اجتماعی را در پی دارد به طوری که باعث ترویج فرهنگ برهنگی، مشروب خواری، رفتارهای نامتعارف اجتماعی و رانندگی در اتوبان‌ها، تغییر پوشش، تغییر آرایش مو و صورت که از همه این مسایل به عنوان رفتارهای ناهنجار و غیرفرهنگی در جامعه یاد می‌شود.

وی همچنین بروز پرخاشگری و عصبانیت‌ در نوجوانان و جوانان را یکی از علل شنیدن موسیقی رپ دانست و گفت: متاسفانه این سبک موسیقی در بین نوجوانان و جوانان از استقبال زیادی برخوردار است که روز به روز بر میزان پرخاشگری نوجوانان می‌افزاید.

محمدی ایجاد اعتماد به نفس کاذب در خوانندگان و شنوندگان افراطی را یکی دیگر از پیامدهای موسیقی رپ عنوان کرد و افزود: موسیقی رپ به خوانندگان و شنوندگان این سبک موسیقی اعتماد به نفس کاذبی القا می‌کند که گاهی فرد دچار توهمات و خود بزرگ بینی می‌شود که این مساله آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی افزود: وقتی اعتماد به نفس کاذب در جامعه رشد می‌کند به همان نسبت خشونت نیز به عنوان یکی از پبامدهای این مساله افزایش می‌یابد، البته نمی‌توان گفت که بین موسیقی رپ و خشونت رابطه مستقیمی وجود دارد اما ایجاد توهم و اعتماد به نفس کاذب در جامعه منجر به بروز غرور کاذب در فرد می‌شود به طوری که فرد تصور می کند، می‌توانند دست به هر کاری بزنند و به عنوان مثال شاید در حالت عادی فرد اعتماد به نفس کافی برای انجام کاری نداشته باشد اما در این نوع موسیقی اعتماد به نفس کاذب باعث می شود فرد جرات پیدا کند که پای میز مذاکره بنشیند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: متاسفانه ما در قیاس موسیقی کلاسیک و رپ چیزی نشنیده‌ایم بر همین اساس آسیبهای حوزه موسیقی که از جامعه غربی به ما هجوم آورده نتیجه نوع نگاه ضعیفی بود که ما و متولیان کشور به موسیقی کلاسیک داشتند زیرا می‌توانستیم موسیقی کلاسیک را حفظ کنیم که باعث شد فضا برای فرهنگ غربی موسیقی در کشور برای نوجوانان و جوانان باز شود.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین