|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۶
کد خبر: ۱۷۴۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
جهان سوم آنجایی است که می‌خواهید شهر وکشور خود را بسازید، خانه‌ات را برسرت خراب می‌کنند. ظرف سال‌های گذشته برای گردشگری تلاش کرده‌ایم و در همین مسیر نداشتن شهربازی را در غربی‌ترین منطقه تهران پیش‌بینی کردیم و اجرای آن آغاز شد.
شهردار تهران ضمن اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی بسیاردر شهر تهران گفت: سه سال پیش اعلام کردم در صورت ابلاغ وزیر راه، شهر را بدون صدور پروانه اداره خواهم کرد، اما چرا جرات نکردند این یک خط را امضاء کنند؟. این شهر آنقدر ظرفیت دارد که می‌توان با تکیه بر فکر و پول مردم، داشتن برنامه مشخص و مدیریت صحیح، آن را به خوبی اداره کرد.

 محمدرضا قالیباف در حاشیه بازدید از فاز دوم پروژه باغ پرندگان گفت: قرار بود این پروژه 18 مردادماه سال جاری به اتمام برسد که به دلیل برخی مشکلات با یک ماه تاخیر افتتاح می‌شود اما مسوولان پروژه و همچنین شهردار منطقه نسبت به این تاخیر ناراحت هستند که این نشان از ارزش زمان و فرصت در شهرداری تهران است. بی‌تردید اگر زمان و فرصت را از دست ندهیم، رمز موفقیت هر جامعه‌ای خواهد بود.

وی افزود: در این پروژه غیرت و تعصب ملی را به همراه اعتماد به دانش و کار فنی ایرانی می‌بینیم. در حقیقت پیمانکاران چنین پروژه‌هایی سازندگان واقعی کشور هستند. در حقیقت با وجود جوانانی که تکیه بر کار فنی خود دارند، با اینکه تجربه مشابهی درخصوص این پروژه وجود نداشت، انجام آن را از خارجی‌ها گرفتیم و به محیط دانشگاهی و علمی خود سپردیم.  این در حالی است که در شرایط سخت اجرای این پروژه با بالاترین ایمنی و بدون حادثه آن را تا به این مرحله اجرایی کردیم و امیدواریم در ادامه نیز این روند تحقق یابد.

شهر آماده آغاز سال تحصیلی است

شهردار تهران با توجه به جلسه روز گذشته خود به عنوان آخرین جلسه شهردار تهران با معاونان خود و با موضوع استقبال از آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: ما خود را آماده آغاز به کار مدارس در سال تحصیلی جدید کرده‌ایم و امیدواریم این قسمت از باغ پرندگان همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و نوجوانان افتتاح شود. در حقیقت روز نخست افتتاح این پارک برای دانش‌آموزان و از روز دوم برای عموم مردم فعالیت خواهد کرد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باغ پرندگان به قطب گردشگری تبدیل خواهد شد، افزود: در 12 سال گذشته سعی ما بر این بوده که براساس تفکری راهبردی اهداف و روش‌ها را براساس تفکرات راهبردی تنظیم کنیم. یکی از موضوعات جدی ما برای اینکه تهران به شهری جهانی تبدیل شود، موضوع گردشگری بود که در مسیر تحقق این مهم، باید چند کار سخت را انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: کاری را که نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر عادت‌های غلط شهروندان است را سخت می‌دانم. تغییر رویکرد امکان‌پذیر است اما تغییر نگرش سخت محقق می‌شود. اگر می‌گوییم شهر را به جای خودرو محور باید پیاده‌محور کنیم، یک تغییر نگرش است و یک کار دشوار محسوب می‌شود. اینکه در منطقه 12 همه بپذیرند که با ماشین به آنجا نروند، کار بسیار سختی است. وقتی این تصمیم گرفته شد همه از جمله شورای عالی امنیت ملی وزیر کشور، استاندار و کسبه بازار مقابل آن ایستادند و اجرای چنین تصمیمی جرات بسیاری می‌خواست. پس از اجرای طرح، 15 روز بعد همه این افراد مخالف نظرشان تغییر کرد.

شهردار تهران موضوع گردشگری را یکی از اهداف مهم تهران به عنوان یک شهر جهانی خواند و افزود: در شرایطی که در سختی تحریم‌های بین‌المللی کار می‌کردیم، یکی از زیرساخت‌های اصلی گردشگری یعنی حمل و نقل عمومی خوشبختانه محقق شد و شاهد توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران بودیم. ما برای ارتقای گردشگری در شهر تهران نیازمند احیای هویت ملی و تاریخی حصار ناصری بودیم که حدود 60 سال هر روز فرسوده‌تر می‌شد. این محدوده به انبارهای متعدد و محلی برای جمع شدن آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده بود.

قالیباف تاکید کرد: امروز با اقداماتی که در این محدوده انجام شد، شاهد هستیم که در شرایطی که در حوزه مسکن رشد منفی را سپری می‌کنیم، اما در این محدوده شاهد رشد دو رقمی حوزه مسکن هستیم و محلی که محدوده تجمع آسیب‌های اجتماعی بود، به قطب فرهنگی تبدیل شده است.

سوالی که هیچگاه خبرنگاران از من نپرسیدند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به خبرنگاران گفت: هیچ‌گاه از من سوال نشد که چرا در شهری که قریب به 10 میلیون نفر در آن زندگی و رفت و آمد می‌کنند یک شهربازی در مقیاس شهری مانند تهران که می‌خواهد جهانی باشد، وجود ندارد، لذا از 6 سال قبل برنامه‌ریزی شد تا پروژه هزار و یک شب با بهترین مشاوران داخلی و خارجی در بهترین نقطه تهران اجرایی شود.

شهردار تهران ادامه داد: بی‌تردید این شهر بازی جزو 10 شهربازی بزرگ دنیا محسوب می‌شود که منطبق بر معیارهای ایرانی و اسلامی آغاز شده و بخشی از آن نیز اجرایی شده است. البته در مسیر اجرای آن به دلیل نگاه دولتی به مسائل، با مشکلاتی مواجه بودیم. در حقیقت این کشور جرات تصمیم‌گیری برای کارهای بزرگ را ندارد.

قالیباف به نقل از پروفسور حسابی گفت: از پروفسور حسابی درخصوص جهان سوم سوال شد که به کجا اطلاق می‌شود؟ که وی گفت: جهان سوم آنجایی است که می‌خواهید شهر وکشور خود را بسازید، خانه‌ات را برسرت خراب می‌کنند. ظرف سال‌های گذشته برای گردشگری تلاش کرده‌ایم و در همین مسیر نداشتن شهربازی را در غربی‌ترین منطقه تهران پیش‌بینی کردیم و اجرای آن آغاز شد.

مترو فرودگاه امام را می‌توان به ساحل مازندران رساند

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام شهرهای دنیا باید به یک عامل طبیعی تکیه داشته باشند، افزود: وجود یک رودخانه، یک دریا و یا یک کوه بزرگ می‌تواند تکیه‌گاهی برای شهر باشد و شهر را زنده نگه دارد. در سال 1386 در ذهن ما مطرح شد که تهران به کجا تکیه داده است لذا مطالعاتی انجام شد که در آن مشخص شد تهران ساحل دارد. از این منظر که همین مترو که تا فرودگاه امام رفته است می‌تواند در حدود 30 دقیقه به ساحل دریای مازندران برسد. مطالعات این طرح در همین سال انجام شد این در حالی است که طراحی بزرگراه تهران – شمال 20 سال است که طول کشیده و 20 سال دیگر نیز به طول می‌انجامد، ضمن اینکه طبیعت را نیز خراب می‌کند.

شهردار تهران ادامه داد: عامل طبیعی سوم، کوه بود که تهران در سایه کوه دماوند در حال زندگی کردن است. مطالعات دقیقی در این زمینه انجام شد و قنات‌های تهران شناسایی شدند. در حال حاضر نیز قنات‌های شهر در حال احیاء هستند. مقرر شد در مطالعات انجام شده همه آب حوزه کن و فرحزاد را در کانال انتهای بزرگراه یادگار امام (ره) جمع‌آوری کنیم تا به صورت یک رودخانه همیشه در جریان یک رودخانه برای شهر تهران به سمت چشمه علی در جریان باشد.  این یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند در آینده مورد توجه قرار بگیرد.

قالیباف در تشریح روند ساخت باغ پرندگان گفت: زمانی جنگل‌های لویزان در دو بخش شرقی و غربی وجود داشتند که در بخش غربی مردم تنها می‌توانستند در بخش‌هایی از جنگل حضور پیدا کنند. در حقیقت ناامنی‌ها و افراد مسلح و مسائلی که در آن موقع وجود داشت یادمان هست. در بخش غربی این جنگل، کسی جرات ورود به جنگل را نداشت و جنگل در حال خشک شدن بود اما امروز انجام پروژه باغ پرندگان به یک قطب گردشگری تبدیل شده است.

به درخواستم برای اداره شهر بدون صدور پروانه پاسخ ندادند

وی تاکید کرد: شهر تهران ظرفیت‌های بسیاری حتی در بخش اقتصادی دارد. برهمین اساس سه سال پیش اعلام کردم در صورت ابلاغ وزیر راه من شهر را بدون صدور پروانه اداره خواهم کرد؛ چرا جرات نکردند این یک خط را امضاء کنند؟. این شهر آنقدر ظرفیت دارد که می‌توان با تکیه بر فکر و پول مردم با داشتن برنامه مشخص و مدیریت صحیح آن را به خوبی اداره کرد.

شهردار تهران، چالش اصلی کشور را چالش مدیریتی خواند و افزود: زمانی که افاضل را از خود دور کنیم و اراذل را به کار بگیریم، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد و همین موضوع چالش اصلی ماست. می‌توانیم کشور و شهرمان را با ظرفیت‌های خودش البته در کنار ارتباطات با سایر شهرها و کشورها روی پای خود اداره کنیم.

به گزارش ایسنا، در فاز دوم باغ پرندگان که به صورت مسقف با توری است، 167 گونه با 3200 قطعه پرنده پیش‌بینی شده است. همچنین 200 هزار اصله نهال و 80 گونه گیاهی در این محدوده در نظر گرفته شده است.  مجموعه باغ پرندگان در دو فاز 79 هکتار است که در حال حاضر 18 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین