|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
در نشست محمد معتمدی مطرح شد؛
کد خبر: ۱۷۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
سیستمی که در صداوسیما جریان دارد، ناگزیر خروجی مناسبی ندارد. شاید خیلی از مدیرانی که در سازمان هستند؛ دوست دارند حرکت‌های سنجیده‌ای انجام دهند اما سیستمی که بر صداوسیما حاکم است این مدیران را به سمتی سوق می‌دهد که رغبتی به کارهای نوآورانه نداشته باشند.
محمد معتمدی گفت: امروز ارشاد دیگر سختگیری 10 سال پیش را ندارد و واژه‌هایی مانند «دست در دست یار» و «در آغوش یار بودن» به راحتی مجوز می‌گیرند.

 نشست رسانه‌ای کنسرت «بگو کجاییِ» محمد معتمدی با رهبری رضا شایسته ظهر امروز (یکشنبه 29 مرداد ماه) در تالار «امیرحسین فردی» برگزار شد.

کنسرت «بگو کجایی» به بازسازی آثار آهنگساز کلاسیک ایران، مجید وفادار خواهد بود. این کنسرت در روزهای نهم شهریور ساعت 21:30 در برج میلاد و 24 شهریور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست علیرضا امینی گفت: مجموعه آثار فاخر کلاسیک ایرانی، که از عمر تولید آن‌ها 90 سال می‌گذرد، دارای ویژگی‌های خاصی بوده که هنوز دهان به دهان خوانده می‌شوند. یکی از این اساتید موسیقی کلاسیک، مجید وفادار است که نزدیک به 10 قطعه از آهنگ‌هایی که ساخته‌اند، ورد زبان فارسی‌زبانان است. قطعاتی هم‌چون: زهره، گلنار، شب جدایی، مرا ببوس و ... . مجید وفادار آهنگسازی است که حدود 300 تصنیف دارد که از سال‌های 1320 به بعد به یادگار مانده‌اند. از مجموعه این تصنیف‌ها حدود 200 اثر، نمونه صوتی دارد و دست‌نوشته‌ی نُت‌های این آثار به قلم خودِ استاد وفادار موجود است.

وی افزود: ما برای اجرای این آثار باید ارکستری را پیدا می‌کردیم که بتواند به اجراهای استاد وفادار، وفادار بماند. درنهایت ارکستر نیایش و ارکستر چکاوک با هم یکی شدند تا این آثار را به اجرا درآورند. ما از مجموعه‌ی 300 اثر استاد وفادار کنسرت‌های بسیاری را آماده‌ی اجرا کرده‌ایم. یک اجرا در برج میلاد و اجرایی دیگر در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می‌رود. هم زمان با این اجراها کتاب زندگی استاد مجید وفادار تحت عنوان «خنیاگر آسمانی» هم رونمایی می‌شود. هم‌چنین سی‌دی 40 دقیقه‌ای از تکنوازی‌های استاد وفادار هم با عنوان «شیوه‌ی شیدایی» منتشر خواهد شد.

در ادامه‌ی این نشست محمد معتمدی (خواننده‌) بیان کرد: خوشحالم که این پروژه می‌خواهد به‌طور منسجم آثار یکی از آهنگسازان مطرح موسیقی ایران را اجرا کند. مجید وفادار یکی از بزرگان موسیقی است که در جریان تحولات موسیقی ایران نامش فراموش شده است. ما دیدیم که که قطع شدن آن رشته‌ی اصیل موسیقی و کنار گذاشتن آن، در به دست آوردن ذائقه‌ی مخاطبان میلیونی با شکست مواجه شد. هدف ما از برگزاری اینگونه پروژه‌ها جبران برخی از غفلت‌هاست. در دوره‌ی طلایی موسیقی ایرانی، موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی پاپ پیوند یافته و مخاطبان بسیاری این موسیقی را همراهی کرده‌اند. ما ادعا نداریم که کار عجیبی می‌کنیم، ولی سعی داریم که این برنامه را با درنظر گرفتن نیاز امروز مخاطبان ایرانی اجرا کنیم. آثاری که ما از استاد وفاداری روی صحنه می‌بریم به جز «به سوی تو» که با صدای کوروس سرهنگ زاده زیاد شنیده شده، دیگر آثار کمتر شنیده شده‌اند.

این خواننده اظهار داشت: قالب درست برای موسیقی ترانه است. یعنی شعری که برای موسیقی سروده شده است. غزل خودش یک فُرم کامل ادبی است. غزل‌ها به سختی در هیئت موسیقی جای می‌گیرند. آثاری که در موسیقی ایرانی ماندگار شده‌اند اصولاً ترانه بوده‌اند. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی دوخته می‌شود ولی غزل هم‌چون عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می‌دوزیم. به عقیده من، اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود، باید از واژه‌ها و ترکیب‌های جدید استفاده شود. خود من سعی کرده‌ام در قطعه‌های اخیرم از شعر شاعران معاصر استفاده کنم.

وی ادامه داد: امروز ارشاد دیگر سختگیری 10 سال پیش را ندارد و واژه‌هایی مانند «دست در دست یار» و «در آغوش یار بودن» به راحتی مجوز می‌گیرند.

معتمدی به عدم حمایت صداوسیما از هنرمندان موسیقی اشاره کرد و گفت: طی بیست سالی که فعالیت هنری کرده‌ام حمایتی از سوی تلویزیون ندیده‌ام. در حالی که خودم دانش آموخته‌ی دانشکده صداوسیما هستم. در قیاس با همکاران خودم یک صدم آنها هم تریبون در اختیار نداشته‌ایم. ما نمی‌توانیم روی حمایت رسانه ملی خیلی حساب باز کنیم و حرکت بنیادینی با حمایت رسانه ملی نمی‌شود؛ انجام داد. نقد اگر محترمانه باشد سازنده است؛ صداوسیمای ما در سال‌های اخیر خودش منشا جریانی نبوده است. همیشه نگاه می‌کرده که کدام موسیقی پرفروش است و همان را تیتراژ سریال‌هایش استفاده می‌کرده است. اما همیشه اقبال عمومی مخاطبان، درست‌ترین راه ممکن نیست.

وی افزود: سیستمی که در صداوسیما جریان دارد، ناگزیر خروجی مناسبی ندارد. شاید خیلی از مدیرانی که در سازمان هستند؛ دوست دارند حرکت‌های سنجیده‌ای انجام دهند اما سیستمی که بر صداوسیما حاکم است این مدیران را به سمتی سوق می‌دهد که رغبتی به کارهای نوآورانه نداشته باشند.

سپس رضا شایسته (رهبر ارکستر چکاوک) در ادامه این نشست گفت: الان هر کسی که می‌خواهد در انتخابات مختلف رأی جمع کند شعار اصلی‌اش ایجاد اشتغال است. چرا این اشتغال در حوزه هنر ایجاد نشود؟ آیا ارکستری 40 نفره که روی صحنه می‌رود برای نوازندگان‌اش ایجاد اشتغال نمی‌کند. زمانی موسیقی ما موفق است که ما تعداد ارکسترهای زیادی داشته باشیم. تا رقابت نباشد، شکوفایی نخواهیم داشت. مسئولان دولتی باید از این ارکسترها حمایت کنند.

رهبر ارکستر چکاوک گفت: رسالت اصلی ارکستر ما زنده نگه داشتن آثار هنرمندانی است که خودشان ویلن می‌نواخته‌اند. وقتی اجرای «بگو کجایی» به من پیشنهاد شد خیلی استقبال کردم. زنده‌یاد وفادار خودش رهبر چهار ارکستر در رادیو بوده است. از طرفی، محمد معتمدی از خوانندگان مطرح موسیقی کشور ما هستند. برنامه‌ی ما در دو بخش است. هر بخش چهار قطعه‌ی ارکسترال دارد. آهنگ جلوه‌ی هستی، بزم یاران و به سوی تو در بخش نخست اجرا می‌شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین