|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۷۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
تا پیش‌ازاین گونه عقرب «همی اسکورپیوس» خطرناک‌ترین گونه‌های عقرب در ایران محسوب می‌شد، این عقرب پنج گونه دارد با شناسایی عقرب «شاهی» خطرناک‌ترین عقرب‌های ایران به شش گونه افزایش پیدا کردند.
رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب موسسه رازی از شناسایی دومین گونه جدید عقرب در جهان به نام «همی اسکورپیوس شاهی» در هرمزگان خبر داد.

 دکتر شاهرخ نویدپور صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه رفرانس موسسه رازی، اظهار کرد: شناسایی عقرب‌های ایران و کشورهای منطقه در دستور کار این موسسه قرار داشته و دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای تحقق این مهم با پروژه‌های با دانشگاه علوم پزشکی کشور تعریف‌شده است، گفت: تعداد عقرب‌های شناسایی‌شده در سطح کشور از ۲۲ گونه به بیش از ۷۰ گونه افزایش‌یافته است.

نویدپور با اشاره به شناسایی آخرین گونه جدید عقرب در ایران، گفت: بر اساس فعالیت‌های تحقیقاتی و نمونه‌های ارسالی از مناطق مختلف کشور عقربی از استان هرمزگان ارسال شد که بر اساس رفرانس‌های معتبر به‌عنوان عقرب جدید شناسایی‌شده است.

وی با اشاره به اینکه شناسایی گونه جدید عقرب طی کار مطالعاتی مشترک میان موسسه رازی و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به سرانجام رسید، گفت: این عقرب به یکی از مراکز بین‌المللی کشور چک ارسال شد و پس از تائید نهایی به‌پاس زحمات دکتر شاهی دانشجوی این حوزه عقرب جدید به نام «شاهی» نام‌گذاری شد.

نویدپور اضافه کرد: تا پیش‌ازاین گونه عقرب «همی اسکورپیوس» خطرناک‌ترین گونه‌های عقرب در ایران محسوب می‌شد، این عقرب پنج گونه دارد با شناسایی عقرب «شاهی» خطرناک‌ترین عقرب‌های ایران به شش گونه افزایش پیدا کردند.

وی گفت: یک‌گونه دیگر از عقرب‌های «همی اسکورپیوس» توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان شناسایی‌شده که هنوز به تائید نهایی نرسیده است.

رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب موسسه رازی تأکید کرد: این‌گونه عقرب که به‌تازگی شناسایی‌شده از خانواده «همی اسکورپیده» است که خطرناک‌ترین عقرب در ایران و جهان محسوب می‌شود و بیشترین میزان مرگ ناشی از عقرب‌زدگی را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب موسسه رازی افزود: این عقرب بر اساس مطالعات انجام‌شده تاکنون، تنها در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان یافت شده است.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین