|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۷۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
اقدامات آمریکا در سوریه آشکارا در جهت تضعیف رژیم بشار اسد و کنترل هر چه بیشتر خاک این کشور است و برای رسیدن به اهداف، ارسال مهمات سمی برای مخالفان مسلح، می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.
 اقدامات آمریکا در سوریه آشکارا در جهت تضعیف رژیم بشار اسد و کنترل هر چه بیشتر خاک این کشور است و برای رسیدن به اهداف، ارسال مهمات سمی برای مخالفان مسلح، می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

روزنامه «نیزوایسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: مقامات دمشق آمریکا و انگلیس را به ارسال تسلیحات شیمیایی و مواد مسموم کننده غیرقانونی برای گروههای تروریستی فعال در سوریه متهم کرده اند. در لندن گفته شد که این مسئله صحت نداشته و چنین ارسالی صورت نگرفته است. مقامات واشنگتن فعلا در این خصوص سکوت کرده اند.

البته دو شرکت «Federal Laboratories» و «NonLethal Technologies» که به گفته مقامات سوری، سلاحها و مهمات کشف شده در این کشور تولید آنها هستند، در سایتهای رسمی خود تبلیغاتی برای فروش نارنجکهای دستی و خمپاره های حاوی دو ماده مسموم کننده CS و CN دارند که نمونه های مشابه آن در مناطق حلب و حومه دمشق توسط نیروهای دولتی سوریه کشف شده است.

در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها، این مواد سمی که به چشم و اندامهای تنفسی انسان آسیب می رساند، جنگی تلقی نشده و جزو تسلیحات غیرکشنده طبقه بندی شده اند. ولی در «دانشنامه جنگهای شیمیایی» اتحاد جماهیر شوروی و اکنون در روسیه، این موارد دقیقا مواد مسموم کننده جنگی دانسته شده اند.

در پنتاگون از این مواد سمی در تولید بمبهای شیمیایی هوایی، مهمات توپخانه، نارنجکهای دودزا و ژنراتورهای آئروسل، استفاده می کنند. ظاهرا نیروهای نظامی آمریکایی تاکنون از این مواد سمی استفاده نکرده اند، ولی معروف است که محصولات شرکت « FL» توسط ارتش انگلیس در زمان جنگ علیه ایرلند شمالی استفاده شده است. مهمات حاوی این مواد مسموم کننده از سوی ارتش اسرائیل نیز در سرزمینهای فلسطینی مورد استفاده قرار گرفته، ولی بعد از انتشار اخباری در این مورد در رسانه های گروهی جهانی، اجبارا فروش آنها به اسرائیل ممنوع شد.

مهمات سمی از طریق کشورهای ثالث به سوریه منتقل می‌شوند

ژنرال ارتش "یوری نیتکاچیف" کارشناس نظامی روس به این روزنامه گفته است: «تصور من این است که تسلیحات حاوی گازهای اشک آور و سمی، توسط برخی کشورهای عربی که دوست رژیم بشار اسد محسوب نمی شوند، خریداری شده و سپس بصورت غیرقانونی به سوریه انتقال یافته اند تا در جنگ علیه نیروهای دولتی سوریه مورد استفاده قرار بگیرد. البته باید توجه داشت که این مواد در غلظت بالا موجب مرگ انسان می شود و به همین دلیل بسیار مهم است که تحقیقات بین المللی در این رابطه انجام شده و مشخص گردد که چرا این مهمات ساخت آمریکا و انگلیس از انبارهای تسلیحاتی تروریستها در سوریه، سردر آورده اند.»

این کارشناس نظامی همچنین این نکته را مورد توجه قرار داد که برخی ادعاها در مورد اینکه این مواد، سلاح کشنده تلقی نمی شوند، بی اساس است، برای اینکه در ماده 5 کنوانسیون مربوط به ممنوعیت سلاحهای شیمیایی، استفاده از این قبیل مواد مسموم کننده مضر، تنها برای مقابله با شورشها مجاز دانسته شده و استفاده از آنها در عملیات جنگی ممنوع است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین