کد خبر: ۱۷۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌های چشم‌گیری کرده است، گفت: اما در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.

 محمود صادقی در سخنانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.

وی درباره‌ی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: طبق لایحه دولت که قرار بود وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شوند اگر قرار بود وزیر پیشنهادی با عنوان وزیر مسکن معرفی شود آیا به همین میزان برنامه در حوزه مسکن ارائه می‌داد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزییات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین اظهار کرد: در گزارش عملکرد وزارتخانه طرح‌های مربوط به راه و حمل و نقل چشم‌گیر است، اما در بخش مسکن اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و تسهیلاتی هم در حوزه مسکن در نظر گرفته شده، اما توفیقات قابل توجهی را در مسکن نمی‌بینیم.

صادقی در ادامه بیان کرد: بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.

رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرح‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.

وی ادامه داد: در مورد شهرسازی و معماری هم با توجه به وظایف و اختیاراتی که شورای عالی شهرسازی دارد این اختیار را به وزارت مسکن می‌دهد که از گسترش بی‌رویه شهرها و ساماندهی آنها و همچنین بحث‌های مربوط به برج سازی‌ها و تغییر کاربری‌ها جلوگیری کند، اما در شهر تهران شاهد افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری آن هستیم که تنفس را مشکل کرده است. اگرچه اقداماتی انجام شده اما در عمل ثمره‌ای نداشته است.

صادقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل نیز ادامه داد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقص‌هایی در حوزه ناوبری داریم. به عنوان نمونه در شرکت فرودگاه‌ها از جهت مدیریتی اختلال‌های زیادی دیده می‌شود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به گونه‌ای که باعث اتلاف منابع به ویژه منابع انسانی می‌شود.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مساله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.

صادقی در پایان در مورد انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش تفریق بودجه سال ۱۳۹۴ تعداد واخواهی‌ها در مسکن و راه ۶۳۷ مورد و در رتبه دوم قرار دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین