|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۷۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
در چهار سال گذشته با کنار گذاشتن سیاست انکار و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی قدم های جدی در حساس سازی عمومی بردلشتیم و اکنون در عالی ترین سطح ممکن توجهات را به خود جلب کرده است.
 دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: در این دوره فعالیت در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آماج انواع تهمت ها، توهین ها، ناملایمات، دروغ پردازی ها، وارونه نمایی وتخریب ها بودم که مجموعه آن در 400 صفحه گرد آوری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛شهیندخت مولاوردی عصر چهار شنبه در آیین معارفه خود به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ،با اشاره به برخی از این ناملایمات گفت: این مسائل ناشی از جهل وناآگاهی و یا عدم شناخت از جایگاه زنان بوده است که معتقدم دلیل دوم درست تر است.

وی ادامه داد: سیاست حساس سازی و جلب توجه نسبت به مسائل این حوزه را که کار ویژه معاونت است به سیاه نمایی تعبیر کردند و حتی در دوره مجلس نهم، نمایندگان زن کمترین تعامل را با این معاونت داشتند و با حاشیه سازی های بی اساس بیشترین وقت و انرژی را از معاونت گرفتند و حتی به پیشنهاد یکی از این نمایندگان در روزهای پایانی مجلس مبلغی از اعتبارات حوزه زنان و خانواده کسر و به سازمانی دیگر تخصیص یافت.

مولاوردی اضافه کرد: حتی تبادل تجربه در تفاهمنامه ها و دیدارهای دو جانبه را به درس گرفتن از آموزه های غربی تعبیر کردند و با نیت خوانی و تقطیع سخنان تلاش در رسیدن به نتایج دلخواه خود را داشتند و با انواع برچسب ها و اتهامات و بدبینی و سوءظن شدید به تمامی برنامه ها و سیاست های معاونت چه سنگ اندازی هایی که در مسیر حرکت ما انجام ندادند.

وی اظهار کرد: اینک خدا را شاکریم که در این چهار سال پا را فراتر از آنچه در اسناد بالادستی و قانون اساسی کشور بوده نگذاشتیم و با تغییر ادبیات و گفتمان حاکم سعی بر ترویج نگاه انسانی به زنان، نه فقط به عنوان نیمی از جمعیت کشور بلکه به عنوان نیمی از سرمایه انسانی ان داشتیم.

مولاوردی افزود: امروز همه اعم از زن و مرد فارغ از گرایش های فکری و سیاسی همان حرف ها را می زنند و مطالبات ما را مطرح می کنند و دیگر کمتر کسی به خود اجازه می دهد در مسیر دیگری قدم نهد.

مولاوردی در ادامه با بیان شرایط، ملاحظات و اقدامات دولت یازدهم افزود: زنان در این دوره 40 ساله عنوان نیروی بزرگ و تاثیرگذار قدرت خود را به رخ کشاندند حتی حضور و مشارکت آنان در انتخابات ریاست جمهوری یک درصد نسبت به مردان بیشتر شد و آمار زنان 50،5 در برابر 49،5 مشارکت مردان بود.

وی تصریح کرد: البته باید گفت زنان هرکجا وارد شدند کار را تمام کردند و برای کسب حقوق شان تلاش های زیادی انجام دادند و امروز در دانشگاه جایگاه خودشان را به دست آورده اند و قطعا در بازار کار هم به جایگاه واقعی خودشان می رسند، باید توانمندی زنان را به رسمیت بشناسیم و تاکید می کنم به رسمیت شناختن این توانایی ها در زمانه ای که در آن به سر می بریم نه یک انتخاب از سر اختیار بلکه یک الزام و اجبار است.

مولاوردی ادامه داد: بخاطر مشکلات گذشته و رکود اقتصادی و تحریم های ظالمانه حتی انواع آسیب های اجتماعی افزایش یافت و وضعیت زنان و خانواده هم متاثر از این قاعده به مراتب نگران کننده تر بود. چون زنان در برابر آسیب های اجتماعی آسیب پذیرتر هستند، با این ملاحظه بیم زنانه شدن برخی آسیب های اجتماعی، پایین آمدن سن فحشا و اعتیاد، افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار، سرخوردگی دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و در یک کلمه تنزل شدید سرمایه اجتماعی زنان و جوانان را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم معاونت را به عنوان مرجع ملی زنان بدانیم، گفت: نقشه راه ما ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه بود و ما از عملکرد کلیشه ای فاصله گرفتیم.

مولاوردی ادامه داد: تدوین اطلس وضعیت زنان، اجرای 180 نقشه موضوعی زنان، تدوین 31 گزارش استانی وضعیت زن و خانواده و تدوین مسائل مهم حوزه زنان به ویژه در بحث آسیب های اجتماعی انجام پروژه مطالبات زنان، ایجاد حساسیت و جلب توجه نسبت به مسائل حوزه زنان، جلب مشارکت حداکثری، اجرای هشت نشست منطقه ای، پیگیری 14 محور ماده 230، امضای 25 تفاهم نامه، 87 موافقت نامه، 116 پروژه مشترک سازمانهای مردم نهاد و راه اندازی بانک اطلاعاتی سازمان های مردم نهاد از جمله برنامه های این معاونت در چهار سال گذشته بود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: در چهار سال گذشته با کنار گذاشتن سیاست انکار و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی قدم های جدی در حساس سازی عمومی بردلشتیم و اکنون در عالی ترین سطح ممکن توجهات را به خود جلب کرده است.

وی تصریح کرد: به طوری که در برنامه ششم توسعه بر کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی تاکید شده است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما تقویت کارکرد خانواده و تحقق خانواده سالم و بالنده و پایدار است، البته ملاحظاتی در این زمینه داریم و معتقدیم نهاد خانواده در گذر زمان دچار تحولات جدی ساختاری شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: تلاش برای ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان از اقدامات دیگر ما بود و توانمندسازی زنان و کشاندن زنان از خانه به اجتماع از اهداف اصلی ما بود تا تعادل و توازن در زندگی و شغل زنان برقرار شود.

مولاوردی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز تلاش های ما در رویکرد عدالت جنسیتی که در ماده 101 این قانون به ثمر نشست آمده است و در مجموع شاهد تحقق تعادل جنسیتی در تمام جنبه ها و حوزه های زندگی اعم از بازار کار و مدیریت ها و سایر حوزه ها باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین