کد خبر: ۱۷۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده ه و عدم انضباط در کلام و گفتارهایی و اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چالش‌های سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی و هم افزایی حل شود.
وزیر پیشنهادی برای امور خارجه گفت: با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدجواد ظریف ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای دولت دوازدهم گفت: خاضعانه به درگاه خدا شکر می‌گذارم که امکان خدمت به ملت ایران را به من اعطا کرده است. مردمی که با چنگ زدن به صبوری، مقاومت و دانش، نظامی پبیشرفته در منطقه ایجاد کردند و با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه استقلال، خودباوری، خوداتکایی و جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران - که معنای واقعی حقوق بشر است - سیاست خارجی ایران را در چهار دهه گذشته شکل داده است، اظهار داشت: این اصول رمز موفقیت سیاست خارجی ماست. امام این اصل را نهادینه کرد که جز خدا ابرقدرتی در جهان وجود ندارد و همه قدرت‌ها ناچار به سر نهادن در برابر خواست ملت‌ها هستند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با اشاره به اسناد بالادستی در کشور تصریح کرد: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برنامه کشور را در سیاست خارجی سامان می‌دهد.

ظریف افزود: فراز راهبردی مقام معظم مبنی بر اتکای سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خط بطلانی بر مغایرت انقلابی بودن و عقلانی بودن کشید و تاییدی بر این بود که آرمان‌های انقلاب اسلامی در ارتباطی تنگاتنگ بر روابط و ارتباطات آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست خارجی هستند.

او با بیان اینکه عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و ما وارد دوره پسا غربی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این دوره، سیاست خارجی محدود به چند کنشگر محدود نمی‌شود. در این دوره دیگر قدرت‌های برتر نمی‌توانند تعیین و تکلیف کنند. قدرت در حال جابجایی است.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: عنصر معنایی قدرت که ایران در این حوزه ید طولایی دارد، در این عصر قدرت و ارزش راهبردی یافته است.

ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود می‌گذراند، ابراز داشت: برخی از کنشگران هنوز با پیگیری سیاست حاصل جمع صفر برای بازیگران و کشورهای منطقه هزینه می‌تراشند و با اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط را بر همکاری و اعتدال پیشی داده‌اند.

او با بیان اینکه ایران از استقلال، ثبات و اقتدار کم‌نظیری برخودار است، عنوان کرد: ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این مسئله از بزرگترین دستاوردها و ذخایر کشور است. علاوه‌بر ظرفیت‌های ذاتی و توان دفاعی، نظامی و صنعتی کشور، سامانه معنایی انقلاب اسلامی است که به مردم و مسئولان قدرت داده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران تنها کشوری است که امنیت خود را از داخل و از مردم خود می‌گیرد و به کشورهای خارجی متکی نیست و با لبخند یا اخم خارجی‌ها خوشحال نمی‌شود. ایران توان اقتصادی‌اش را نیز از داخل می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران با علم به مسئولیت خود در منطقه، به دنبال منطقه‌ای آرام و با ثبات است و بازی‌ای با حاصل جمع صفر نمی‌خواهد. دنبال منطقه‌ای با ثبات هستیم و همکاری منطقه‌ای را ضروری می‌دانیم.

او تصریح کرد: به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌های بلند و بعضاً تاریخی‌ای برداشته شد که مهم‌ترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل حق مسلم مردم ایران به قدرت‌های جهانی بود. با فضل الهی و رهنمودهای رهبری و مدیریت رئیس جمهور و پشتوانه مردم خطرات متعددی از پیش‌روی نظام مرتفع شد و موانع بر سر راه بهبود معیشت مردم برداشته شد. وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای مهیا کردن بستر بین‌المللی انجام داده است.

ظریف یادآورشد: ایران تنها کشوری است که از ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج شد و ایرانیان این موضوع را به نام خود ثبت کردند. از نقش برجسته مجلس و به خصوص ریاست آن در روند مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن و همچنین نظارت بر اجرای آن تشکر می‌کنم. تصویب مصوبه اخیر مجلس در رابطه با رفتار متقابل با آمریکا تصویری از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه بود.

او تاکید کرد: دستاورد دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته‌ای نبود. قفل مذاکرات باز شد. در همین مراسم اخیر تحلیف نمایندگان ۱۰۵ کشور در مجلس حضور داشتند که این اقبال جهانی به جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ۳۰ هیات اروپایی به کشور آمدند، ۲۷ هیات از آسیا، ۲۶ هیات از آفریقا به ایران آمدند که این افتخار را مجلس به نام خود ثبت کرد.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است و با مهیا کردن بستر فروش نفت باعث حذف دلالان پرفساد شد. تعاملات بانکی تسهیل شد. فراموش نکنیم که چهار سال پیش در چه وضعیتی بودیم.

ظریف با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت: ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد که در مقایسه با دولت قبل بسیار چشمگیر است. در دولت نهم میزان ورود سرمایه خارجی به کشور ۳.۴ میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹ میلیارد دلار بود. همچنین افزایش گردشگری نیز داشتیم و در زمینه توسعه همکاری مخصوصا در زمینه علم و فناوری هم همکاری‌هایی صورت گرفته است.

او اذعان کرد: اینها دستاورد ملت است و مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌شود. دستاورد مردم را کوچک نکنید. با تمام مشکلاتی که داشتیم پیوند خود با ایرانیان خارج از کشور را بیشتر کردیم و موید این موضوع حضور ایرانیان در صف‌های عظیم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری است که ادعاهای مخالفان نظام را باطل کرد. البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم.

ظریف خطاب به ابطحی نماینده‌ای که مخالف او صحبت کرد، گفت: من آخرین نفر خواهم بودی که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم؛ چرا که تعدد گفتمان در کشور را عامل قدرت و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.

 او  با بیان اینکه در چهار سال گذشته هم از درون و هم از بیرون کشور با موانعی روبه رو بودیم گفت: ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده ه و عدم انضباط در کلام و گفتارهایی و اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چالش‌های سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی و هم افزایی حل شود.

وزیر پیشنهادی برای امور خارجه با بیان اینکه مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهمترین چالش سیاست خارجی ما و حتی منطقه و جهان بوده است، گفت: برخی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام انجام می‌دهند و با همدستی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند فضای ایران و شیعه هراسی را تشدید کنند که البته انشالله برجام به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی می‌ماند. آنها از تغییرات در ایالات متحده برای بحران آفرینی منطقه ای بهره برداری می کنند؛ گرچه این کشورها و گروه ها مرتکب اشتباه شده اند اما این چالش ها وظیفه سیاست خارجی را سنگین تر کرده است.

او گفت: تحولات در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا و به دنبال آن لفاظی های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است. وظیفه وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت به دنبال این است که این باور را در نخبگان سیاسی آمریکا ایجاد کند که ایران ستیزی سکه‌ای بی رونق است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتی است و تا کنون هم توفیقات خوبی داشتیم.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی و انزوا برای آمریکا نخواهد داشت.

او گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، جمله جمله برجام نشاندهنده بی اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.

وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باید با اجماع این واقعیت را برای آمریکا برجسته کنیم که دولت های قبلی آمریکا بعد از سالها تجربه تحریم به میز مذاکره آمدند ادامه داد: آنها باید بدانند اکنون نیز نه تنها آمریکا نمی تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهد شکنی یک توافق را نادیده بگیرند؛ بلکه باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که روز گذشته رییس جمهور کشورمان تاکید داشت باز است و حتی در غالب برجام نیز این اقدامات دیده شده. این نشان دهنده بی اعتمادی ما به آمریکا است.

او افزود: برای این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع رسانی در ابعاد گفتمان معنایی در افکار عمومی ضروری است. حمایت از حقوق ایرانی ها و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان منافع ملی و جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور، به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های مادی و معنوی ایران است که با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از آنها قرار می‌دهید اقدام می‌کنیم.

ظریف تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش مهمی در تقویت قدرت معنایی ایران دارد. نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی مولفه مهم دیپلماسی است. در صورتی که افتخار ادامه کار در وزارت خارجه را داشته باشم با توجه به چالش های موجود به دو اولویت یعنی کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات منطقه اهتمام خواهم ورزید.

او گفت: حل مشکلات منطقه زمینه بی ثباتی و تنش را در حوزه های پیرامونی کاهش داده و بستر را برای اقتصاد مقاومتی فراهم میکند. همسایگان بهترین شرکای اقتصادی هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه ابزار کار آمد برای اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای تولید و اشتغال است.

 

ظریف با بیان اینکه با یاری و همفکری شما در عرصه سیاست خارجی اعتمادسازی را در منطقه دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: با یاری و همفکری شما، حمایت‌های لازم برای حضور کارافرینان در بازارهای پیرامونی را فراهم می‌کنیم.

او با بیان اینکه گسترش شبکه‌های همکاری دوجابنه از سیاسی و امنیتی تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات در کشور و منطقه ضرروت انکارناپذیری است، تصریح کرد:‌ در این مسیر، تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای به ویژه مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای با کشورهای جنوب خلیج فارس و ایجاد جبهه مبارزه با افراط مهمترین دستورکار ما در دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود:‌ همکاری با جهان اسلام در مقابله با رژیم صیهونیستی و حمایت از آرمان و مسئله فلسطین و بازگرداندن آن موضوع به عنوان مهمترین موضوع جهان اسلام، اصلی راهبرد ما در منطقه ما است.

ظریف با اشاره به رویکرد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ در دیپلماسی اقتصادی، سیاست ما تامین منافع ملی در محیط ناپایدار جهان است که تحقق آن در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی است. دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در جهت تامین منافع ملی است.

او اضافه کرد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار، مرکز و سفارتخانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌ها برای مدیران، سفرا و کارشناسان و ایجاد معاونت اقتصادی این ابرراهبرد را دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه حمایت از ورود به بازارهای پیرامونی و جهانی و تسهیل در جذب سرمایه، فناوری و گردشگر در اولویت کاری ما قرار دارد، ابراز داشت:‌ ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در زنجیره اقتصاد جهانی، تعمیق روابط با همسایگان و قدرتهای نوظهور، توسعه مناسبات فناورانه با اروپا، توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جهانی بسیار مهم است.

ظریف با بیان اینکه برای پیگیری این دو ابرابتکار، چابک‌سازی تشکیلات برای برجسته کردن مسائل منطقه‌ای و اقتصادی را دنبال می‌کنیم، که روزهای پایانی خود را طی می‌کند و امروز میان ما و سازمان استخدامی و امور اداری به امضا می‌رسد، عنوان کرد: ایجاد انگیزه و کاهش فاصله میان کارشناسان و مدیران عالی، استقرار نظام شایسته‌سالاری و توجه ویژه به زنان، جوانان و اقوام در داخل و خارج از مبانی تغییرات ساختاری ماست.

او یادآور شد: اجتناب از تصمیمات و سیاست‌های شتاب‌زاده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از انتقادات سازنده و همفکری با استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان و ایجاد اتاق‌های فکر همانطور که دکتر عارف نیز روز گذشته به این مسئله اشاره کرد، راستگویی با مسئولان و مردم، تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت‌گیری‌های اجرایی وزارت امور خارجه است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه پایه‌های دیپلماسی ایران بر انسجام داخلی و مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توانمندی‌های علمی – فناوری، رشد صنعتی و قدرت بازدارندگی استوار است، بیان کرد: برای حضور در عرصه منطقه‌ای و جهانی باید توانمندی‌های کشور شناسایی شوند و ظرفیت‌های مورد نیاز تولید شوند.

ظریف اضافه کرد: در صورتی که دوباره از رای شما برخودار شوم، با توکل به خدا، توسل به معصومین و پیروی از رهنمودهای رهبری و با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران، از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین