|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۷۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
عباس کیارستمی کارگردان، فیلمنامه‌‌نویس، عکاس و نقاش معاصر کشورمان بود که در‌ سال ۱۳۱۹ متولد شد و در طول سابقه فعالیت هنری خود موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد. «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «خانه دوست کجاست» از مهمترین آثار این کارگردان پُرآوازه است.
خانه های ابراهیم یونسی، هادی سیف، منوچهر طریقی و سیروس ابراهیم‌زاده هم کاشی ماندگار گرفتند.

 با نصب پنج کاشی ماندگار بر سردر خانه‌های عباس کیارستمی، ابراهیم یونسی، ‌هادی سیف، منوچهر طریقی و سیروس ابراهیم‌زاده، نقشه فرهنگی شهر تهران کامل‌تر شد. مدتی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشی‌هایی بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان سراسر کشور نصب می‌کند و  حالا خانه ١١ نفر از مشاهیر کشور با کاشی‌های آبی به نام آنها مزین شده است. طرح «کاشی ماندگار»، برای حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، وظیفه شناسایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین را برعهده گرفته است. این‌طور که مسئولان این سازمان اعلام کرده‌اند، هدف آنها هویت بخشی به شهر‌ها و محله‌هاست و قرار است با شناسایی چهره‌های شاخص و تأثیرگذار معاصر محل زندگی آنها پلاکی شخصی بگیرد.

از اردیبهشت تاکنون خانه ایران درودی؛ نقاش پیشکسوت، جواد مجابی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار، ناصر مسعودی؛ خواننده فولکلور، علامه محمدتقی جعفری؛ فیلسوف و مولاناشناس، نادر ابراهیمی؛ نویسنده، کارگردان و مدرس هنر، مسعود عربشاهی؛ نقاش و مجسمه‌ساز و همچنین لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر به کاشی ماندگار مزین شده است. طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی قرار است ٥٠ کاشی به افتخار ٥٠ هنرمند و فعال فرهنگی بر سردر خانه آنها نصب شود.

عباس کیارستمی؛ کاشی هفتم

روز دوشنبه، نوبت هفتمین «کاشی ماندگار» بود که بر سردر خانه کارگردان سرشناس سینمای ایران، عباس کیارستمی و با حضور حمید قادری، خواهرزاده او، نصب شود.

عباس کیارستمی کارگردان، فیلمنامه‌‌نویس، عکاس و نقاش معاصر کشورمان بود که در‌ سال ۱۳۱۹ متولد شد و در طول سابقه فعالیت هنری خود موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد. «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «خانه دوست کجاست» از مهمترین آثار این کارگردان پُرآوازه است.

قادری در حاشیه نصب این کاشی، این اقدام سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را ارزشمند دانست: «ارزش این کار در آن است که این کاشی‌ها بر سردر خانه آن‌دسته از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که در قید حیات هستند نیز نصب می‌شود و به این وسیله، از فرهیختگان در طول زندگی‌شان تجلیل به‌عمل می‌آید.»

خواهرزاده این کارگردان با اشاره به این‌که کیارستمی یک کارگردان بزرگ بود و حق زیادی بر گردن سینما دارد، اضافه کرد: «برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای پررنگ‌تر نشان دادن فعالیت‌های خود از هنرمندان تجلیل به‌عمل می‌آورند اما ارزش و ویژگی نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان در آن است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حقی برای خود ایجاد نمی‌کند.»

ابراهیم زاده؛ هشتمین کاشی

هشتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما نصب شد.

ابراهیم‌زاده، در حاشیه نصب این کاشی، با قدردانی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «این اقدام خجسته بدون تعارف کاری ارزشمند است که در راه اعتلای فرهنگ و بزرگداشت خادمان فرهنگ صورت می‌گیرد و درواقع، ارج نهادن به هنرمندان و خادمان فرهنگی کشورمان است و امیدوارم که تداوم یابد و شاهد توجه هرچه بیشتر به هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر باشیم.»

ابراهیم‌زاده البته به شروع این کار در تهران انتقاد کرد و گفت: «ارزشمندتر این بود که این طرح از شهرستان‌ها شروع می‌شد؛ چراکه در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگی داریم که چه‌بسا بیش از هنرمندان ساکن پایتخت شایسته تجلیل‌اند. البته باخبر شدم که این طرح در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد یافت.»

سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد ١٣١٦ در اردبیل است و فعالیت هنری خود را از‌ سال ١٣٤٦ آغاز کرده است. او در چهارمین جشن خانه سینما در‌ سال ١٣٧٩ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «مومیایی ٣» شد.

سیف؛ نهمین کاشی

در ادامه نصب کاشی‌های ماندگار با هدف تجلیل از فعالان و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، نهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه‌ هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، نصب شد.‌ هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در این حوزه، تاکنون ٧٣ کتاب در این حوزه نوشته است.

او، در حاشیه نصب این کاشی، با تجلیل از این کار گفت: «در برخی از کشورهای اروپایی صندلی و مکانی را که یک هنرمند سال‌ها در آن‌جا می‌نشسته است حفظ و ثبت می‌کنند و بنابراین ضرورت دارد تا به هنرمندان در کشورمان توجه بیشتری شود.»

این نویسنده ادامه داد: «هنرمندان فعالان عرصه فرهنگ و هنر افرادی هستند كه سالیان دراز در این حوزه تلاش کرده‌اند و اقداماتی مانند نصب کاشی ماندگار توجه هرچه بیشتر به آنهاست و یک کار انسانی و عاطفی به‌حساب می‌آید. امیدوارم گام بعدی پس از نصب کاشی برگزاری نشست‌های صمیمانه و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد.»

طریقی؛ دهمین کاشی

دهمین کاشی ماندگار نیز بر سردر خانه منوچهر طریقی، استاد هنرهای ملی، نصب شد. طریقی، در حاشیه نصب این کاشی ماندگار، گفت: «هنرمندان افراد احترام‌برانگیزی هستند که توجه به آنها درحقیقت توجه و احترام به فرهنگ و هنر کشور است.»

او، با بیان این‌که هنرمندان هیچ چشمداشتی ندارند، اضافه کرد: «هنرمندان از کسی انتظار ندارند، اما کاری که سازمان میراث‌فرهنگی انجام داده کاری ارزشمند و ستودنی است.»
یونسی؛ کاشی یازدهم

یازدهمین «کاشی ماندگار» هم بر سردر خانه ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم نامی کشورمان، در مراسمی با حضور همسر و عروس او، نصب شد. ابراهیم یونسی در خرداد ١٣٠٥ در بانه متولد شد و درعین فعالیت در ارتش و فعالیت‌های سیاسی در قبل ‌از انقلاب، در حوزه نویسندگی و ترجمه نیز فعالیت چشمگیری داشت، به‌گونه‌ای که در طول حیات ٨٥ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها کتاب و رمان و ترجمه ٤٣ کتاب از آثار نویسندگان مشهور شد.

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که ملاک در این طرح پیشرو بودن، تأثیرگذارى و ماندگارى آن شخصیت است که اگر خود شخصیت در قید حیات باشد با موافقت او این کاشی ماندگار در جلوی منزل آنها نصب خواهد شد. بر این اساس شهروندان می‌توانند با مراجعه به وبگاه ichto.ir و در قسمت «کاشی ماندگار» به معرفی این شخصیت‌های فرهنگ، علم و دین اقدام کنند.

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین