|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
عملیات جستجوی مفقودین سیل را تا نقطه صفر مرزی کشور انجام دادیم و اطمینان داریم که در داخل کشور مفقودین وجود ندارند این احتمال وجود دارد که سیل آنان را به سمت ترکمنستان برده باشد، مسئولان در حال مذاکره با ترکمنستان هستند تا آنان اجازه دهند و عملیات جستجو را در این کشور انجام دهیم.
 رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به سیل اخیر، گفت: عملیات جستجوی مفقودین سیل را تا نقطه صفر مرزی کشور انجام دادیم و اطمینان داریم که در داخل کشور مفقودین وجود ندارند این احتمال وجود دارد که سیل آنان را به سمت ترکمنستان برده باشد، مسئولان در حال مذاکره با ترکمنستان هستند تا آنان اجازه دهند و عملیات جستجو را در این کشور انجام دهیم.

امیرمحسن ضیایی، امروز 24 مرداد ماه در حاشیه نشست علمی کاربردی و هم‌اندیشی معاونین داوطلبان جمعیت هلال احمر سراسر کشور و در جمع خبرنگاران، در خصوص مفقودین سیل، اظهار کرد: در سیل اخیر چهار نفر در کلات خراسان رضوی مفقود شده بودند که پیدا شدند، یک نفر مفقودی در گلستان داریم که عملیات جستجو ادامه دارد، در خراسان شمالی تاکنون مفقودی نداشته‌ایم، اما شاید تا روزهای آینده و دقیق‌تر شدن آمارها مفقودی از این استان هم اعلام شود.

وی ادامه داد: وجود تلفات و مفقودی در حوادثی مانند سیل که در چند روز گذشته توسط سازمان هواشناسی هشدار داده بود بسیار ناگوار است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حدود 85 درصد از منابع این سازمان صرف تامین حقوق نیروها و 15 درصد صرف انجام برنامه‌ها می‌شود، ادامه داد: این موضوع معضل تمام کشور است و ربطی به جمعیت هلال احمر ندارد، در دولت هم بخش عمده‌ای از منابع صرف حقوق و مزایا می‌شود، تفاوت جمعیت هلال احمر با سایر بخش‌ها در این است که ماموریت‌ها توسط داوطلبان انجام می‌شود و هیچ‌گاه قیمت خدمات تمام شده محاسبه نمی‌شود در صورت محاسبه قیمت تمام شده، جمعیت هلال احمر از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی افزود: حدود 60 هزار داوطلب و امدادگر در جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کنند و 24 ساعته در خدمت مردم هستند در حالی که برای آن‌ها هیچ‌گونه پرداختی نداریم، امیدواریم بتوانیم با استفاده بهینه از منابع انسانی، زیرساخت‌های الکترونیک، شفاف کردن مقررات به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم منابع بیشتری را به اجرای برنامه‌ها اختصاص دهیم.

ضیایی گفت: ارزش خدمات ریالی داوطلبانه جمعیت هلال احمر به جامعه چه در بخش پرداخت مستقیم و چه در بخش خدمات ارائه شده به جامعه در سال گذشته بیش از 1000 میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص بودجه جمعیت هلال احمر، عنوان کرد: بودجه ما در سال جاری حدود 1200 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. بخش عمده‌ای از بودجه صرف خدمات امدادی می‌شود.

ضیایی تصریح کرد: بخشی از بودجه از محل تبصره 10 و 12 قانون مدیریت بحران تامین می‌شود که حدود 500 میلیارد تومان است. این بودجه اختصاصی دو هفته پیش در دولت تصویب شده و بخش دیگری از بودجه از منابع عمومی تامین می‌شود که در این قسمت منابع توسط مردم تامین و بر اساس قانون به جمعیت هلال احمر پرداخت می‌شود. منابع عمومی ما حدود 700 میلیارد تومان است، در سال گذشته 70 درصد از برنامه اختصاصی و 35 درصد از منابع عمومی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه منابع ما در برنامه ششم توسعه مشخص نیست، گفت: برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر متناسب با برنامه ششم توسعه نوشته شده است برای اجرای کامل این برنامه به 14 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص ریزش داوطلبان جمعیت هلال احمر، گفت: این موضوع در تمام سازمان‌های داوطلبانه وجود دارد برنامه‌هایی برای کاهش ریزش جمعیت داریم، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی جز چهار جمعیت با بیشترین داوطلب در دنیا است. از این نظر ایران در کنار کشورهایی نظیر هند و ژاپن قرار گرفته است ولی با این وجود باید تلاش کنیم تا ورودی‌های ما بیشتر از خروجی‌ها باشد.

وی در خصوص تعامل جمعیت هلال احمر کشور با جمعیت‌های کشورهای دیگر گفت: تعامل زیادی با جمعیت‌های ملی کشورهای دیگر داریم. جمعیت هلال احمر در بین 10 جمعیت قدرتمند دنیا قرار گرفته و در بیشتر ماموریت‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کند تا دیگران از تجربیات و کمک‌های جمعیت استفاده کنند.

ضیایی اظهار کرد: تعامل با کشورهای دیگر به پیشرفت و ارتقای دانش و مهارت ما کمک کرده و ظرفیت‌های انسانی را افزایش می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص طرح ملی مدیریت پیشگیری از حوادث، اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ما برای حوادث طبیعی مستعد است باید مدیریت بحران قدرتمند، منابع کافی و نیروی انسانی با مهارت بالا داشته باشیم و بتوانیم تمام حوزه‌ها را پوشش دهیم، علاوه بر این موضوع باید قانون مدیریت بحران مناسبی وجود داشته باشد که این قانون در حال حاضر در مجلس در حال تصویب است.

وی افزود: طرح ملی مدیریت پیشگیری از حوادث وظایف دستگاه‌های مسئول را در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری، کاهش ریسک و خطرپذیری، پاسخ به سوانح و ... مشخص می‌کند و فضاهای خالی را پوشش می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه قانون مدیریت بحران در مجلس در حال تصویب است، گفت: این قانون تدوین طرح ملی مدیریت بحران و تصویب آن توسط شورای عالی مدیریت بحران را ذکر کرده که باید در یک سال اول اجرای قانون انجام شود، امیدوار هستیم این موضوع صورت بگیرد و طرح ملی مدیریت بحران را داشته باشیم.

ضیایی در خصوص فعالیت‌های محرومیت‌زدایی جمعیت هلال احمر، گفت: علاوه بر فعالیت امداد و نجات، بخشی از فعالیت داوطلبانه این است که به ریشه‌ها بپردازیم اگر می‌خواهیم به محرومیت‌زدایی کمک کنیم باید این کمک در جایی انجام شود که محرومیت شکل می‌گیرد.

وی در خصوص مشارکت خیرین با جمعیت هلال احمر، گفت: جمعیت هلال احمر بزرگترین خیریه کشور است بنابراین طبیعی است که به مشارکت خیرین به عنوان یک مساله راهبردی نگاه کنیم، در خصوص مشارکت خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد خود را مسئول می‌دانیم باید آن‌ها را در اهدافشان یاری کنیم و بسترهای مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، در سال جاری برنامه‌هایی در این زمینه اجرا خواهیم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین