|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۷۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
اصلاً تصور می کنیم که قبل از شما باشد. شما این شرکت‌ها را شناسایی کردید، خریدید، چک ضمانت را گرفتید. آقای فلاح نباید اینها را کش داد. شما یک نامه‌ای به آقای مرتضوی نوشتید و در خواست کردید که یک فقره چک را تبدیل به پنج فقره چک کند.
 دوازدهیمن جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان، وکلای وزارت نفت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، قاضی مقیسه در دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با اعلام رسمیت جلسه از فلاح خواست تا در جایگاه قرار بگیرد، حاشیه نرود و فقط دفاع کند تا امروز جلسه تمام شود.

مقیسه افزود: البته وکلا هم خواستند که حرف بزنند اما اگر دفاعیات آن‌ها چیزی به جزحرف‌های موکلشان نیست لایحه بدهند که انشالله جلسه امروز را تمام کنیم.

متهم پرونده گفت: اینکه می گویند قصد ما کلاهبرداری از تامین اجتماعی بوده اشتباه است. گفته شده به دلیل وجود من، مرتضوی موافقت کرده که ۱۳۸ کشور را به زنجانی بفروشد که این موضوع هم درست نیست. مرتضوی گفته است آشنایی قبلی با زنجانی نداشته است و درباره زنجانی از معاون اقتصادی وزیر اطلاعات سوال می‌پرسد که ایشان در جلسه حضوری توانمندی زنجانی را تایید می‌کند و مرتضوی بعد از تایید معاون اقتصادی وزیر اطلاعات درخواست شرکت سورینت را به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات متهم پرونده گفت: اینجا مرتضوی گفت که فلاح نبوده است یا شما از خودتان می‌گویید. خودتان در وزارت اطلاعات ارزیابی کردید و یکی از اعضای این باند بودید. معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات و مرتضوی را چه کسی به هم معرفی کرد. نتیجه تحقیقاتی که به او ارائه دادی چه بود؟ من می‌گویم فلاح اصل و همه چیز است.

متهم پرونده پاسخ داد: همه این اتفاقات قبل از ورود من به داستان تامین اجتماعی اتفاق افتاده است.

مقیسه پاسخ داد: اصلاً تصور می کنیم که قبل از شما باشد. شما این شرکت‌ها را شناسایی کردید، خریدید، چک ضمانت را گرفتید. آقای فلاح نباید اینها را کش داد. شما یک نامه‌ای به آقای مرتضوی نوشتید و در خواست کردید که یک فقره چک را تبدیل به پنج فقره چک کند. شما چهار فقره از این چک‌ها را بابت بدهی به شرکت نفت داده‌اید. در موضوع سازمان تامین اجتماعی کلاهبردی محقق شده است.

فلاح گفت: من این نامه را ننوشتم. بروید از آن شخص که این نامه را نوشته سوال کنید.

مقیسه پاسخ داد: این نامه را یکی از اعضای هیات مدیره سورینت که شما رئیس آن بودید نوشته است. شما چک‌ها را گرفته‌اید و به شرکت نفت داده‌اید. ۳۵۵ میلیارد ین ژاپن مبلغ کمی نیست. این پول متعلق به مردم یارانه‌بگیر و مستضعف است. پول پابرهنگان است که شما آن را خوردید و غارت کردید. شما با پول مملکت، طلبی که به شرکت نفت داشته‌اید را می‌خواستید پرداخت کنید.  دیگر کلاهبرداری بالاتر از این هم داریم.

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خاطرنشان کرد: شما کار خود را دقیقاً انجام داده‌اید و بسیار حرفه‌ای بودید. مثلاً ۹۵ درصد مجموعه هتل‌های هما را  انتخاب کردید و خریدید. مردم مستضعف که اصلا نمی‌دانند هتل هما کجا هست. همچنین شما ۴۰ درصد شرکت رایتل، صددرصد شرکت لطیف، صددرصد شرکت رجاء، ۹۰ درصد پتروشیمی امیرکبیر و الغدیر، ۹۰ درصد شرکت سینا و همچنین سهامی از شرکت مس باهنر، سیمان فیروزکوه، کاشی الوند، بانک پارسیان، بیمه میهن را نیز کارشناسی و برای خرید انتخاب کرده‌اید.

مقیسه ادامه داد: شما چک را به شرکت نفت داده‌اید و بیت‌المال را غارت کرده‌اید.

فلاح‌هروی گفت: شما می‌گویید که من سخنرانی نکنم،‌ آن وقت...

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: سخنرانی نیست، مدارک را دارم می‌خوانم.

فلاح گفت: هرکه این نامه‌ها را نوشته بیاید و پاسخ دهد.

مقیسه گفت: آنقدر دستتان باز بوده که هرکاری خواستید کردید. الان هم برایتان مهم نیست. شما چک‌ها را گرفتید آقای فلاح.

فلاح پاسخ داد: من به تقاضای زنجانی چک‌ها را گرفتم.

مقیسه پرسید: شما چه کاره بودید که این چک‌ها را گرفتید. اصلا نمی‌خواهید بگویید چه کاره بودید. انشاالله تا ابد در سینه‌تان باقی بماند. من به شما می‌گویم تا زنده هستید اموال ملت را برگردانید.

مقیسه ادامه داد: دست‌خط شما موجود است که درخواست کردید یک فقره چک تبدیل به 5 فقره چک شود. شما همگام و همراه زنجانی بودید. در این نامه‌ای که وجود دارد حرفی از هماهنگی بین زنجانی و مرتضوی وجود ندارد.

فلاح گفت: من طبق هماهنگی‌هایی که انجام داده بودم کار کردم.

مقیسه گفت: شرکت‌ها را چه کسی کارشناسی کرد.

فلاح گفت: من باید سوددهی آنها را بررسی می‌کردم. هتل‌های هما در همان زمان هم زیان‌ده بود. زنجانی مرا در همه اقدامات خود همراه می‌کرد. دادستان در رابطه با جرم کلاهبرداری من گفته است که باید مشخص شود که این چک‌ها پاس شده است یا نه که اگر وصول نشده باشد کلاهبرداری محقق نشده.

نجفی نماینده تامین اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: در آن مقطع من از بازپرس پرونده چنین درخواستی کردم اما طبق ماده یک قانون مبارزه با اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری این عمل آنها کلاهبرداری است.

نماینده تامین اجتماعی هم با توجه به قانون صدور چک گفت: قانونگذار پیش‌بینی کرده که این عمل جرم است و مصداق کلاهبرداری است.

حمید فلاح‌هروی ادامه داد: تایید معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات باعث امضای تفاهم‌نامه بین مرتضوی و زنجانی شد. زنجانی گزارش اقدامات خودرا به وی می‌داد و معاون اقتصادی وزیر وقت اطلاعات از ریز کارهای زنجانی خبر داشت.

قاضی مقیسه گفت: با این حرف‌ها چه چیزی را می‌خواهی ثابت کنی. حضور شما مشخص است، اعمال شما واضح است، از آن بگذرید.

فلاح گفت: دو خط مانده است، اجازه بدهید بخوانم.

قاضی مقیسه گفت: شما می‌خواهید اتلاف وقت کنید.

مهرشاد وکیل فلاح‌هروی گفت: امکان دارد تا ایشان نفسی تازه کند من کمی صحبت کنم؟

مقیسه پاسخ داد: روضه نمی‌خواند که بخواهد وسطش صلوات بفرستد.

فلاح گفت: نامه به مرتضوی را من ننوشتم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: شما رئیس هیات مدیره آن شرکت هستید.

فلاح گفت: همه این کارها را زنجانی انجام داده.

مقیسه پاسخ داد: چک را شما گرفتید، شما کارشناسی کردید، شما چک‌ها را به شرکت نفت داده‌اید. آنقدر دستتان باز بود که هرکاری را می‌خواستید در این مملکت انجام می دادید. کسی بر شما نظارت نداشت. در آن زمان اسکورت هم داشتید.

فلاح گفت: چه داشتم؟

مقیسه گفت: قوه قضائیه جلوی شما را گرفت والا آن چک‌ را هم پاس می‌کردید. آنقدر قدرت داشتید که هر چیزی را که می‌خواستید می‌گرفتید و می‌بردید.

نماینده تامین اجتماعی گفت: ما از هلدینگ سورینت خواستیم که چک‌ها را به ما عودت دهد اما بابک زنجانی نامه نوشت  پولی که به شما دادیم را به ما برگردانید تا ما چک ضمانت را به شما بدهیم.

مقیسه واکنش نشان داد و گفت: دیگر کلاهبرداری بالاتر از این که پول نداده را طلب می‌کنید که چک ضمانت را بگیرید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین